W Polsce coraz częściej mówi się o pogarszającym się zdrowiu psychicznym Polaków, a kryzys polskiej psychiatrii dziecięcej niezmiennie pozostaje jednym z ważniejszych problemów do rozwiązania.
Poznaj kilka istotnych badań i publikacji, a potem sprawdź, jak marki i organizacje wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce.
Zobacz również
- Czy marki powinny podejmować się tematów związanych ze zdrowiem psychicznym [OPINIE]
- Raport Havas Prosumer nt. zdrowia psychicznego oczami Polaków
- Dużo się mówi, mało się robi. O zdrowiu psychicznym w sieci [RAPORT]
- „Wyprostuj spojrzenie”: 46% lekarzy uważa, że depresja w ogóle nie istnieje [RAPORT]
- W 2024 roku aż 37 726 osób skorzystało z infolinii NASK, Ministerstwa Cyfryzacji i PTP, która wspiera osoby w kryzysie emocjonalnym
Więcej materiałów poruszających temat zdrowia psychicznego znajdziesz pod tagiem #zdrowie_psychiczne
Jak marketerzy mogą dbać o swój dobrostan? Przeczytaj serię poradników o mindfulness i sztuce uważnego życia autorstwa Agi Jaśkiewicz.
Work-Sport Balance: Decathlon proponuje swoim pracownikom czas na sport w godzinach pracy
Decathlon ruszył z nowym benefitem dla swoich pracowników. To program Work-Sport Balance, który daje możliwość podjęcia aktywności fizycznej w trakcie godzin pracy. Marka zachęca także inne firmy do wdrożenia podobnej inicjatywy.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
„Zadbaj o to, co jest w środku – wewnętrzny spokój”: kampania Answear.com podpowiada jak radzić sobie z przebodźcowaniem
Multibrand Answear.com postanowiła walczyć z ogólnym przebodźcowaniem, czyli nadmierną ekspozycją na bodźce w społeczeństwie. W ramach akcji „Zadbaj o to, co jest w środku – wewnętrzny spokój” powstały dwa odcinki podcastu, w którym Marta Niedźwiedzka i dr Joanna Wojsiat skupiają się na psychologicznych oraz kulturowych aspektach związanych z przebodźcowaniem i chronicznym zmęczeniem.
Akcja „Zadbaj o to, co jest w środku – wewnętrzny spokój” prowadzona jest w sumie w 11 krajach, w których działa Answear.com. Partnerem merytorycznym projektu jest Polski Instytut Mindfulness.
PUMA i Answear.com łączą siły w jesiennej kampanii „Slow Space by PUMA”
„Slow Space by PUMA” to cykl warsztatów i zajęć prowadzonych przez specjalistów z dziedziny zdrowia psychicznego, fizycznego i mindfulness.
W ramach projektu powstał m.in. podcast „10 przysiadów starczy, żeby życiowe molekuły przypłynęły” poświęcony odzyskiwaniu równowagi psychicznej i dobrego samopoczucia.
O tym, co robić, aby poczuć się lepiej, rozmawiają Marta Niedźwiedzka (psycholożka), dr Joanna Wojsiat (neurobiolożka) oraz Tomasz Stawiszyński (filozof).
Benefit Systems SA (MultiSport i MultiLife) partnerem i sponsorem filmu „Jak ruchem zmieniać umysł”
Bezpłatny film dr Joanny Wojsiat i Fundacji Veritas „Jak ruchem zmieniać umysł” przekonuje, że warto być aktywnym.
W ramach jego realizacji przeprowadzono liczne wywiady z osobami, którym kontakt z ciałem pozwolił na nowo odnaleźć spokój umysłu i ekspertami z dziedziny psychologii, nauki, sportu oraz movementu. Projekt jest wypełniony praktycznymi poradami w zakresie wykorzystania aktywności fizycznej w codziennym życiu.
„Naładuj swoje baterie”: Interzero z kampanią łączącą dbałość o dobrostan i czyste środowisko
Celem kampanii „Naładuj swoje baterie” jest szerzenie wiedzy i świadomości na temat związku między zdrowiem psychofizycznym a dbałością o środowisko. Dodatkowo, partner merytoryczny – Fundacja Małgosi Braunek „Bądź” – w ramach kampanii edukuje poprzez webinary i artykuły popularnonaukowe, wskazując, że proekologiczne nawyki mogą poprawiać samopoczucie, dając poczucie sprawczości, kontroli i sensu.
Więcej o kampanii na stronie projektu ekobezkantow.pl/naladuj-swoje-baterie/.
„Nie jest ze mną OK. Czuję, że może mi się stać coś złego”: kampania „Zobacz człowieka. Zatrzymaj stygmatyzację!”
Kampania edukacyjno-informacyjna „Zobacz człowieka. Zatrzymaj stygmatyzację!” ma na celu przeciwdziałanie stygmatyzacji oraz autostygmatyzacji osób doświadczających zaburzeń psychicznych. Edycję z 2024 roku wsparli m.in. Rafał Masny, Ola Mirosław czy Ala Pogwizd.
Lidl z kampanią „Zadbajmy o siebie!” z udziałem Anny i Roberta Lewandowskich
Lidl Polska w kampanii „Zadbajmy o siebie!” przekonuje, że warto zadbać o trzy strefy swojego życia: zdrowe odżywianie wraz z budowaniem prawidłowych nawyków żywieniowych, podejmowanie aktywności fizycznej oraz troska o swoje samopoczucie i zdrowie psychiczne.
W akcję zaangażowani byli ambasadorowie – Anna i Robert Lewandowscy, jak i eksperci z różnych dziedzin: dietetyczka Dominika Hatala, psycholożka Magdalena Chorzewska oraz trener Jakub Głąb.
„Nie rezygnuj z życia”: Stołeczne Centrum Bezpieczeństwa umieściło specjalne tabliczki na warszawskich mostach
Na mostach w stolicy pojawiły się tabliczki z hasłem „Nie rezygnuj z życia” oraz numerami telefonów, pod którymi można otrzymać całodobową pomoc psychologiczną. W ten sposób Stołeczne Centrum Bezpieczeństwa chciało trafić do osób w kryzysie psychicznym i odwieść je od samobójstwa.
„Nie hejtuję – motywuję”: kampania pod patronatem MEN podpowiada, jak radzić sobie z hejtem w sieci
Kampania „Nie hejtuję – motywuję” jest odpowiedzią na realne potrzeby społeczne, wynikające z rosnącej fali nienawiści w sieci. Twórcy chcieli, aby stała się ona platformą do rozmów na temat tego, jak szkodliwy może być hejt i jak ważne jest wspieranie się i motywowanie innych.
Dodatkowo, inicjatywa ta ma na celu edukację młodzieży i dorosłych w zakresie odpowiedzialnego korzystania z mediów społecznościowych oraz promowanie pozytywnych postaw w relacjach międzyludzkich.
Zalando „Your best is yet to come”. Lewandowski promuje uprawianie sportu bez obaw przed porażką
Robert Lewandowski, Alexia Putellas, Caro Daur, Ebru Önal i Pusha T. podkreślają pozytywny wpływ sportu na dobre samopoczucie i poczucie wspólnoty.
Kampania Zalando była realizowana bezpośrednio przed rozpoczęciem Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej oraz na krótko przed startem Letnich Igrzysk Olimpijskich w Paryżu, kiedy sportowe nastroje w społeczeństwie były wyczuwalne, jak nigdy. W ten sposób Zalando chciało zachęcić konsumentów do odkrywania i wyrażania siebie poprzez sport.
„Koalicja Przeciwko Samotności”: Joanna Przetakiewicz z kampanią dotyczącą męskiego osamotnienia
Dane dotyczące tego, ile osób każdego dnia popełnia samobójstwo w Polsce i ile z tych osób to mężczyźni, skłoniło Joannę Przetakiewicz-Rooijens do stworzenia akcji „Koalicja Przeciwko Samotności”. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na plagę osamotnienia w społeczeństwie.
„Alicja w krainie mam”: sztuczna inteligencja pomaga uwrażliwiać Polki na temat depresji poporodowej
Fundacja Zdrowego Postępu stworzyła na Instagramie konto Alicja w krainie mam, na którym wirtualna młoda mama, którą wygenerowano przy pomocy AI, opowiada o swoich rozterkach, wątpliwościach i codziennych zmaganiach w nowej roli. Organizatorzy akcji chcą głośno mówić o depresji poporodowej.
Komitet Ochrony Praw Dziecka i PayU Polska wspólnie na rzecz zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży
Komitet Ochrony Praw Dziecka oraz PayU połączyły siły i zorganizowały wspólnie kampanię, która ma na celu podniesienie świadomości na temat zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
W ramach akcji, na stronie internetowej Komitetu Ochrony Praw Dziecka oraz w mediach społecznościowych organizacji, opublikowano artykuły edukacyjne, dotyczące kluczowych aspektów zdrowia psychicznego dzieci. Ponadto uruchomiono stronę umożliwiającą przekazywanie darowizn online. PayU podwoi wpłaty dokonywane przez darczyńców, aby zmaksymalizować efekt zbiórki.
„Czy mówisz tak do swojego Dziecka?”: Teatr Muzyczny w Poznaniu skłania do rozmów na temat zdrowia psychicznego młodzieży
Teatr Muzyczny w Poznaniu przygotował kampanię teaserową związaną z premierą jednego ze swoich spektakli – „Drogi Evanie Hansenie”. Akcja jest związana ze zdrowiem psychicznym. Porusza temat relacji rówieśniczych oraz międzypokoleniowych.
„Powiedz mi jak?”: DOBRY, Piotr Fronczewski, Podsiadło, Makłowicz i Fundacja Unaweza tworzą manifest skierowany do młodych
DOBRY oraz producent muzyczny Kuba Galiński stworzyli utwór-manifest pt. „Powiedz mi jak?”. Do współpracy zaproszono Piotra Fronczewskiego. Głównym przekazem piosenki jest to, by w dzisiejszym świecie cyfrowym nie zapomnieć o prostych, ale istotnych aspektach codzienności, bo to życie offline i angażowanie się w otaczającą nas rzeczywistość, są najważniejsze.
Partnerem utworu jest Fundacja UNAWEZA Martyny Wojciechowskiej i projekt „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym”.
Mobile Vikings w kampanii „Połącz się ze swoim dzieckiem”. Powstała Mapa Rodzicielstwa, która ma pomóc lepiej zrozumieć dzieci
Marka Mobile Vikings nawiązała współpracę z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę. Poza zbiórką gigabajtów, sieć komórkowa przygotowała kampanię „Połącz się ze swoim dzieckiem”, w ramach której powstała Mapa Rodzicielstwa. Mapa ma pomóc w jak najlepszym zrozumieniu swoich dzieci.
Dove, Fundacja UNAWEZA i sieć sklepów Biedronka zjednoczyły siły, by wspierać zdrowie psychiczne nastolatków
Dove, Fundacja UNAWEZA i sieć sklepów Biedronka wspólnie zrealizowały akcję, której celem było wsparcie zdrowia psychicznego nastolatków. Każda złotówka za zakupiony w sieci sklepów Biedronka produkt od Dove, został przeznaczony na Fundację UNAWEZA i projekt MŁODE GŁOWY.
„MŁODE GŁOWY w Multikinie”
Projekt edukacyjny „MŁODE GŁOWY”, wraz z siecią kin Multikino, zaplanowały wspólne działania na rok szkolny 2024/2025. Projekt oferuje uczniom szkół podstawowych i średnich możliwość uczestnictwa w starannie dobranych seansach filmowych, które staną się punktem wyjścia do refleksji nad emocjami i problemami, z jakimi na co dzień borykają się młodzi ludzie. Poza dostępem do seansu, nauczyciele otrzymują również scenariusze lekcji, które pozwolą na kontynuację tych ważnych rozmów w klasie.
„Ósemka – w dorosłość z głową”: Bezpłatny program mentoringowy Qemetiki dla ósmoklasistów
Powstał program mentoringowy „Ósemka – w dorosłość z głową”, który jest skierowany do uczniów klas ósmych z Inowrocławia i okolic oraz dzieci pracowników Qemetiki. Celem programu jest wsparcie młodych ludzi w dbaniu o zdrowie psychiczne oraz skutecznej nauce.
Bajka terapeutyczna „Żółta czapka” od fundacji Zaczytani.org oraz Amazona
Fundacja Zaczytani.org, we współpracy z Amazon, przygotowała bajkę terapeutyczną pt. „Żółta czapka”. Bajka powstała w ramach projektu „Zdrowie w Głowie”, realizowanego wspólnie z Fundacją TVN.
Opowiadanie to historia chłopca, który musi przezwyciężyć swoje słabości. To także forma bajkoterapii, której celem jest motywowanie dzieci do budowania pewności siebie i wiary we własne działania. Bajka ma na celu pomóc najmłodszym w radzeniu sobie z emocjami, budowaniu poczucia własnej wartości oraz kształtowaniu zdrowej samooceny.
Więcej informacji na stronie www.zoltaczapka.zaczytani.org.
Charytatywne ZłoteKalendarze GoldenSubmarine
Pokładowi artyści agencji GoldenSubmarine od 2020 r. tworzą charytatywne kalendarze.
W roku 2025 motywem przewodnim są ulubione seriale kreatywnych Goldenów.
Cały przychód ze sprzedaży idzie na konto fundacji Dajemy dzieciom siłę – wspierającej zdrowie psychiczne dzieciaków i młodzieży.
Wchodzisz w to? No to klik: sklep.goldensubmarine.com
Rok temu drukowane, artystyczne, fantazyjnie zdobione egzemplarze rozeszły się w kilka tygodni i dzięki temu na rzecz potrzebujących dzieciaków trafiło 15 tys. złotych.
#TAK DLA ROWEROTERAPII Decathlon zachęca Polaków do codziennego kręcenia kilometrów
Decathlon wyszedł z inicjatywą, prezentującą jazdę na rowerze jako skuteczny sposób na zachowanie zdrowia fizycznego i psychicznego, tworząc nowy rodzaj terapii, czyli roweroterapię. Do udziału w kampanii zaproszeni zostali zawodowi lekarze i specjaliści w różnych obszarach, m.in. kardiologii, fizjoterapii czy psychologii, którzy podzielą się wiedzą oraz przedstawią dowody na to, że jazda na rowerze skutecznie pomaga w zapobieganiu występowania wielu chorób fizycznych i psychicznych.
The power of being TUUGETHER. Kampania polskiej marki TATUUM zachęca do randek z psiakami
Marka TATUUM zachęca do praktykowania randek ze zwierzakami. W tym celu powstała kapsułowa kolekcja Dogether, w której można znaleźć pasujące do siebie stylizacje, zarówno dla czworonogów, jak i właścicieli. Jest to inicjatywa, za którą stoi prawdziwie szczytny cel – chodzi o promowanie „bycia razem” i wspieranie zdrowia psychicznego.
„Dieta (Nie)Życia”: kampania Fundacji Głód(nie)Nażarty i sieci poradni zdrowia psychicznego PsychoMedic dotycząca anoreksji
Twórcy kampanii „Dieta (Nie)Życia”, czyli Fundacja Głód(nie)Nażarty, sieć poradni zdrowia psychicznego PsychoMedic i agencja Dentsu Creative, zrealizowali 12-odcinkowy podcast, w którym można wysłuchać fragmentów pochodzących z książki pt. „Dieta NieŻycia”, Karoliny Otwinowskiej, a także wywiadów Jana Wasilewskiego – content creative managera w Dentsu Creative z ekspertami w dziedzinie anoreksji.
Na łamach portalu opisaliśmy także kulisy akcji.
Fundacja LPP zwiększyła finansowanie Telefonu Zaufania Młodych
Wspierana od 2023 roku przez Fundację LPP inicjatywa Telefon Zaufania Młodych otrzymała finansowanie na kolejnych 12 miesięcy. Projekt, zainicjowany przez markę Reserved i Fundację ITAKA, od trzech lat odpowiada na wciąż rosnące potrzeby w obszarze zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz młodych dorosłych.