W pierwszej odsłonie cyklu „Kreatywne przestrzenie” wnętrza swoich siedzib zaprezentowały: wrocławska agencja Lemon Sky, warszawskie: K2 i Autentika, VML Poland z Krakowa, Grupa Nokaut z Gdyni i Grupa Allegro z Poznania. W drugiej pokazaliśmy jak wygląda warszawskie biuro DDB, białostockie Infinity Group, krakowskie Grupy Adweb, bielsko-bialskie OX Media, gliwickie Positive Power i rzeszowskie Ideo. W trzeciejprzedstawiliśmy warszawskie, wrocławskie i krakowskie biura Google Polska, gliwickie Chilid, XSolve i Future Processing oraz lubelskie Trzask! Studio Ożywiania Pomysłów. W czwartej odsłonie, swoje kreacje zaprezentowały Mindshare Polska, Positionly i IAI S.A.. W piątejpokazaliśmy przestrzenie warszawskich Creative House Media i GoldenSubmarine oraz katowickiego JCommerce. W szóstej odsłoniezaprezentowały się Grupa Advertis, Sociomantic i dunnhumby, a także i-systems. Z kolei w siódmej pojawiły się Mediakraft Polska oraz PIXERS. W ósmej części pojawiły się warszawskie GoldenLine i Edgewell Personal Care oraz łódzkie Le Polish Bureau / UNIT9. Dziewiąta część zawierała szczecińskie Squiz Poland oraz warszawskie ZnanyLekarz.pl i BNP Paribas Securities Services, a dziesiąta natomiast biura Facebooka i JCommerce. Ww jedenastej części pojawiły się przestrzenie łódzkiego Deloitte Digital oraz warszawskich Comarch oraz Sollers Consulting. Natomiast w ostatniej części swoje wnętrza zaprezentowały gdańskie DDS Poland oraz warszawskie Comarch i Sollers Consulting.
Tym razem pokazujemy kreatywne przestrzenie warszawskiego MediaCom oraz gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER.
Zobacz również
MediaCom
Spotkanie na placu Zbawiciela, konferencja w Sali Kongresowej, czy moment na wyciszoną pracę w jednym z domków fińskich na Jazdowie? Firma projektowa Workplace, na zamówienie domu mediowego MediaCom stworzyła nowoczesną warszawską siedzibę firmy, której przestrzenie, topograficznie i estetycznie, inspirowane są najbardziej charakterystycznymi atrakcjami Warszawy.
Nowa siedziba Mediacom poza innowacyjnym podejściem estetycznym zaskakuje biurową maestrią na poziomie funkcjonalnym: desk-sharing, ciągi komunikacyjne oddzielone od stref pracy indywidualnej strefami wsparcia, czyli salami spotkań, budkami telefonicznymi, czy miejscami do spotkań ad-hoc. Przestrzeń czytelnie podzielona na strefy pracy indywidualnej, strefy projektowe, liczne przestrzenie networkingowe to tylko niektóre z rozwiązań, które znaleźć można w biurze przy ul. Wołoskiej.
Na szczególną uwagę zasługuje rzadko spotykany w Polsce desk-sharing i space-sharing. W tak zaprojektowanym biurze biurko nie jest przypisane do pracownika, a wszelkie przestrzenie biurowe są współdzielone przez osoby zatrudnione w firmie. Jak obliczyli projektanci Workplace w większości firm w Polsce ze względu na to, że nieustannie prowadzone są spotkania z klientami, część osób pracuje zdalnie, część pozostaje na zwolnieniach lekarskich czy urlopach, efektywnie używanych jest zaledwie około 40% biurek. To średnia. W najlepszym przypadku 10% załogi jest poza biurem. Praktycznie nie zdarza się, aby wszyscy byli na stanowiskach.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Dlatego właśnie w nowo otwartej siedzibie MediaCom projektanci zdecydowali się na wprowadzenie organizacji pracy polegającej na tym, że pracownik zajmuje to biurko, które akurat jest wolne. Dla inwestora oznacza to optymalizację kosztów, ale pracownik nie odczuwa zmiany warunków pracy. Z tym oczywiście wiąże się pewna zmiana przyzwyczajeń. Wszelkie osobiste rzeczy czy dokumenty nie mogą zostawać na biurku po skończonej pracy (polityka czystego biurka). Nie stanowi to jednak problemu, ponieważ w pobliżu biurek znajdują się specjalne szafki, podobne do tych spotykanych na basenach czy w innych obiektach sportowych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Sama estetyka biura MediaCom – odwołanie do motywów warszawskich, to też element ułatwiający poruszanie się w przestrzeni biurowej. W powierzchni znajduje się: Plac Zbawiciela – duża przestrzeń networkingową z kuchnią, przestrzenie konferencyjne na dworcu Warszawa Centralna, strefy pracy, tematycznie nawiązujące do Centrum Nauki Kopernik, pasażu Wiecha, Biblioteki Uniwersyteckiej, czy Soho Factory oraz strefę pracy projektowej estetycznie nawiązującą do Stadionu Narodowego.
Projektanci podkreślają, że biuro budowane w ten sposób to dla pracodawcy rozwiązanie, które owocuje wzrostem wydajności oraz znaczącym podniesieniem motywacji i poziomu zaangażowania pracowników. W tym kontekście może być zatem rozpatrywane jako inwestycja, a nie koszt.
Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER
Gdański Inkubator Przedsiębiorczości STARTER to czołowa instytucja w Polsce wspierająca młode firmy i kształcąca przyszłych przedsiębiorców. Jest to miejsce gromadzące młodzież, studentów, młodych przedsiębiorców i doświadczone autorytety sceny startupowej. W ciągu 4 lat z przestrzeni STARTERA skorzystało już niemal pół tysiąca firm i freelancerów. Tutaj miejsce znajdują startupy, które korzystają z atrakcyjnej cenowo inkubacji oraz firmy z dłuższym stażem ceniące kreatywne wnętrza. W STARTERZE znajdują się nie tylko biura. W tutejszym centrum konferencyjno-szkoleniowym odbywa się rocznie około 100 wydarzeń.
Jak STARTEROWE przestrzenie motywują do przedsiębiorczych działań i szukania nietuzinkowych rozwiązań?
Coworking
W strefie wspólnej pracy, zajmującej w STARTERZE niemal 250 m2, oprócz przestrzeni do odpoczynku i miejsca dedykowanego na spotkania biznesowe, znajdują się biurka, z których skorzystać może – i to nawet na kilka godzin – każda firma lub osoba fizyczna.
STARTER w zeszłym roku wspólnie z firmą projektową – „Studio Potorska” odświeżył wnętrze swojego coworkingu, aby było jeszcze bardziej atrakcyjne i funkcjonalne. Przestrzeń jest kolorowa. Znajdują się w niej biurka, która pozwalają na swobodną pracę, ale także przyjazne pufy i siedzenia ułatwiające relaks i wspólną rozmowę. Półki z książkami tworzą nietypową biblioteczkę, której zasoby przydają się osobom rozwijającym biznes. Duże okna sprawiają, że przestrzeń jest jasna, a kolorowe meble i akcesoria ocieplają ją i sprawiają, że to miejsce jest przytulne i zachęca do codziennego spędzania w nim czasu.
– Przestrzeń pozwala na pracę nad projektami, a także ułatwia nawiązywanie nowych kontaktów, wedle zasady, że coworking to przede wszystkim miejsce integracji i wymiany pomysłów – tłumaczy Beata Jakubczyk z Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER.
Coworking STARTERA jest otwarty 24 godziny na dobę.
Crazy Room
To miejsce relaksu, spotkań, inspiracji. Futurystyczny wystrój motywuje do poszukiwania nietuzinkowych rozwiązań, a także pomaga przełamywać bariery. W pomieszczeniu można znaleźć pufy, siedziska, łóżko piętrowe, a także huśtawkę, na której nierzadko siada osoba prowadząca spotkanie, przełamując lody ze słuchaczami. Liczne lustra pozwalają poznać to miejsce z całkowicie innej perspektywy.
To pomieszczenie jest idealnie do wszelkiego rodzaju spotkań i imprez integracyjnych. Wszyscy rezydenci gdańskiego inkubatora mogą w trakcie pracy bezpłatnie korzystać z Crazy Roomu. Istnieje także możliwość wynajęcia przestrzeni np. na imprezy integracyjne.
Pomieszczenie o powierzchni 80m2 zaprojektował Arkadiusz Grzędzicki – właściciel biura projektowego „Projektuj wnętrza” – czerpiąc inspiracje z filmowego świata „Alicja w Krainie Czarów” stworzonego przez reżysera Tima Burtona.
Biuro Gdańskiej Fundacji Przedsiębiorczości, zarządcy STARTERA
Fundacja organizuje kilkadziesiąt projektów, których celem jest nauka przedsiębiorczości, wsparcie startupów i inspirowanie. Wnętrza biur wyróżniają plakaty, motywacyjne hasła i duże, funkcjonalne biurka.
– Podstawą naszych działań jest praca w teamach, częste burze mózgów, ciągły kontakt i wymiana przemyśleń. Dlatego siedzimy naprzeciw siebie, a nasze biurka nie tworzą boksów oddzielających pracowników od siebie – tłumaczy Anna Wylężek, managerka jednego z teamów STARTERA. – Na ścianach mamy motywujące plakaty, ale także wspólne zdjęcia czy zabawne cytaty członków zespołu. Takie wnętrze wpływa na pozytywną atmosferę w biurze – dodaje Anna Wylężek.
Biuro EFEKT Agency
Firmy w STARTERZE kreują wnętrza według własnych potrzeb. Z przestrzeni STARTERA korzystają przede wszystkim firmy z branży IT, IoT oraz kreatywnej. Jedną z nich jest agencja marketingowa EFEKT Agency. O wystroju ich siedziby opowiada Szymon Węsierski CEO & Founder agencji:
– Jedna z tablic pomaga nam w codziennym zarządzaniu projektami. Każdy z nas widzi dokładnie, jakie są priorytety w zadaniach oraz na jakim etapie w projekcie jesteśmy. Inne pomagają nam przy analizach User Experience, gdzie możemy prowadzić warsztaty z klientami dotyczące ich marki, projektu. Otaczają nas plakaty zaprojektowane w latach 70′, które pokazują ponadczasowość znaków graficznych. Dodatkowo na ścianie wisi 10 zasad Elona Muska, który jest dla nas obecnie największym wizjonerem na świecie. Nad całym zespołem czuwa namalowany na ścianie Steve Jobs. Dlaczego on? Ponieważ ciągle nam przypomina, aby się cały czas rozwijać, patrzeć szerzej i robić jak najlepsze produkty.
Biuro studia less
Inną firmą, stawiającą na nietuzinkowy wystrój, jest biuro projektowe less. Zespół stworzył w swoim biurze własną strefę relaksu. Dlaczego?
– Biuro less. to kreatywne sanktuarium myśli twórczej. Dzięki możliwości, którą dał nam STARTER stworzyliśmy miejsce do medytacji pod palmą, a także ołtarzyk Davida Hasselhoffa. To miejsce do składania próśb o nowe pomysły i niestandardowe rozwiązania w biznesie, a także przystanek dla zmęczonych pracą w korporacji – tłumaczy Martyna Wędzicka, współzałożycielka studia less.