Przeczytaj pozostałe podsumowania roku 2022
fot. depositphotos.com
Zobacz również
Eksperci podsumowują e-commerce w 2022 roku
Co się działo w branży e-commerce w 2022 roku? Przede wszystkim sklepy musiały zmierzyć się z kolejnymi problemami na rynku – tym razem nie związanymi z pandemią, ale wojną w Ukrainie. Był to z pewnością ważny czynnik, który hamował optymizm konsumencki i skłonności do zakupów. Kolejnym wyzwaniem dla sprzedawców była rosnąca inflacja, która jest efektem sytuacji na wschodzie, ale i pokłosiem lockdownów.
2022 roku to zdaniem naszych ekspertów czas eksperymentów związanych ze sztuczną inteligencją. Dodatkowo sklepy coraz chętnie zanurzają się w wirtualnym świecie i angażują w projekty związane z metaverse.
Jedną z najciekawszych kampanii dla naszych ekspertów okazały m.in. działania marketingowe… Shopee. Platforma została doceniona za swój całokształt wizerunkowy i charakterystyczne reklamy, wobec których nie można pozostać obojętnym.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Jak będzie wyglądać rok 2023 zdaniem naszych specjalistów?
W kolejnym roku e-sklepy będą musiały z kryzysem i recesją – już teraz rosnące ceny mocno odbijają się na projektach e-commerce, które są albo wstrzymywane, albo skromniejsze pod względem budżetu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Dla konsumentów na znaczeniu będą zyskiwać odroczone płatności i ogólne doświadczenia zakupowe. Customer experience będzie w wielu przypadkach decydujący w wyborze produktów. Możemy się spodziewać, że sklepy coraz częściej będą się decydować na rozwój propozycji omnichannel.
E-commerce na przełomie 2022/2023 podsumowują: Tadeusz Żórawski z Molecular BBDO; Kacper Gugała z Shopware; Paulina Radzimirska z e-point SA.; Wojciech Tomaszewski z Answear.com SA; Marcin Kordowski z Kordowski Digital; Bartosz Załuski z branży fashion; Magdalena Węcłaś, Maciej Marczak i Jagoda Złakowska z Kreatik.
Tadeusz Żórawski
global ecommerce strategy director, Molecular BBDO, juror Effie Poland 2022
3 najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2022 roku w Polsce
Shopee – przykład z kategorii ‘do analizy’ – firma rodem z Singapuru postanowiła zalać Polskę reklamami w podobnym stylu jak kiedyś Media Expert, którego ‘włączamy niskie ceny’ słychać było w prawie każdym bloku reklamowym. Shopee sięga po masowe, chwytliwe motywy, przeznaczając na reklamę ogromne nakłady. Czy to się zwraca? Z jednej strony pojawiły się informacje o kilkukrotnym wzroście sprzedaży i o liczbie wyświetleń przekraczającej wynik Amazona, lecz z drugiej – o redukcjach zespołu już kilka miesięcy po informacjach o rekrutacjach.
CCC / eObuwie / Sprandi’s – laureaci tegorocznych nagród Effie w kolorze złotym i srebrnym pokazują, że kampanie kierowane mogą być bardzo starannie przygotowane i przemyślane.
Shoper – oferta mniej spektakularna, lecz bardzo atrakcyjna – najpopularniejsza w Polsce platforma e-commerce w modelu subskrypcyjnym, dzięki współpracy z Wirtualną Polską udostępnia e-sprzedawcom możliwość zwiększania sprzedaży za pomocą reklam WP Ads. Shoper nawiązał też współpracę z TikTokiem i uruchomił własną usługę wspierającą sprzedawców i właścicieli sklepów e-commerce w prowadzeniu działań TikTok Ads.
3 najciekawsze wydarzenia i trendy z 2022 roku wpływające na e-commerce
Rewitalizacja handlu tradycyjnego w związku z przemijaniem pandemii. Rok 2020 i 2021 były okresami bardzo gwałtownego wzrostu e-commerce – w dużej mierze ze względu na ograniczenia w działaniu sklepów tradycyjnych. 2022 natomiast był rokiem radości konsumentów z ‘powrotu do normalnego życia’. W tej sytuacji trend wzrostowy zostaje zahamowany, natomiast warto zwrócić uwagę, że koniunktura została znacznie nakręcona w latach wcześniejszych, i „powierzchnia pod krzywą”, czyli bezwzględne wartości sprzedaży online, są i tak już bardzo wysokie.
Wojna i inflacja – kolejne po pandemii czynniki hamujące optymizm konsumencki i skłonności do zakupów. Według raportu Ceneo znacząca zapaść w e-commerce po wybuchu wojny w Ukrainie – spadek o ponad jedną trzecią względem średniej – potrwała przez trzy dni; później w ciągu 8 kolejnych dni nastąpił powrót do sprzedażowej normy. Przy tym z jednej strony inflacja hamuje sprzedaż w jednych kategoriach (np. małe AGD i elektronika), lecz kryzys energetyczny wywołuje wzrosty w innych (np. ogrzewacze przenośne, biokominki, materiały opałowe). Istotne jest wychwytywanie tych trendów, by dopasowywać do nich sklepowy asortyment.
Trudności zagranicznych gigantów na polskim rynku – Amazon i Shopee. Tu oczywiście wszystko jest względne, bo według danych Gemiusa z Mediapanelu z listopada br., w przypadku Shopee liczba użytkowników strony i aplikacji wyniosła ponad 10 mln, a Amazona ponad 9 – natomiast ta sama wartość dla Allegro to ponad 21 mln. Biorąc pod uwagę, że samo Allegro raportowało we wrześniu niecałe 14 mln użytkowników – prawdopodobnie liczba realnych użytkowników wynosi również ok. 2/3 powyższych liczb w przypadku Shopee i Amazona. Z jednej strony to ogromne liczby, z drugiej pamiętamy, jak wiele osób na rynku myślało, że wejście tych gigantów na nasz rynek będzie jak tsunami. Tymczasem Allegro utrzymuje wiodącą pozycję. Recepta na zdobycie polskiego rynku nie jest taka prosta…
3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2023 roku
Podtrzymanie otwartości na e-commerce, wywołanej w czasie pandemii – mierząc się z niepewnością ekonomiczną, wyrażającą się m.in. przez falę redukcji zatrudnienia w wielu firmach, inflację i kryzys gospodarczy, przed branżą e-commerce stoi ogromne wyzwanie wspierania i kreowania popytu na sprzedawane produkty, pokazywania w jak najbardziej atrakcyjny sposób produktów w sklepach i tworzenia zoptymalizowanego contentu, by jak najskuteczniej zachęcać konsumentów do sprzedaży, a tym samym nakręcać koniunkturę gospodarczą. Tu ważna jest również…
Wzrastająca rola cen i odroczonych płatności w związku z kryzysem i inflacją – w czasach prosperity ludzie kupują chętnie i dużo, w czasach niepewności koncentrują się na kupowaniu rzeczy ‘najpotrzebniejszych’ w jak najniższych cenach, przy tym korzystając chętniej z odroczonych płatności. Naturalnie od lat działa wtedy również ‘efekt szminki’, czyli kupujemy sobie chociaż drobiazgi, jeśli nie stać nas na wiele, ale nawet w tym przypadku staramy się je zdobyć po jak najniższej cenie. To z kolei spowoduje kompromis na marżach producentów i sprzedawców, co z kolei wpłynie na kolejne zjawisko, którym jest…
Konsolidacja sklepów – wzmacniać się będzie pozycja najsilniejszych i najsprytniejszych oferentów – takich, którzy potrafić będą przedstawić jak najwyższą postrzeganą wartość swoich produktów przy równoczesnym skutecznym komunikowaniu jak najniższej ich ceny. Wyjątkowe ‘okazje’, ‘wyprzedaże’ i ‘promocje’ będą coraz częstsze, i będą powodowały stopniowe ‘wykrwawianie się’ rynku, na którym wytrwają najsilniejsi, ale i najbardziej oryginalni, najbardziej kreatywni, wyposażeni w najlepszy koncept i kontent sprzedażowy, gracze.
Warto przypomnieć, że wszystkie kryzysy ostatnich dziesięcioleci w zasadzie istotnie wspierały rozwój branży internetowej i e-commerce’u. Lata 2000-2001, pomimo pęknięcia ‘bańki dot-com’, jak wtedy określano to zjawisko (od adresów internetowych .com wieku firm, które zbankrutowały ze względu na przeinwestowanie i przesadzone oczekiwania), zaowocowały wzmocnieniem pozycji Google i Amazona. W następstwie kolejnego kryzysu – 2008/2009 – wzmocniła się potęga Facebooka, Twittera, YouTube i kolejnych serwisów e-commerce. Niedawna pandemia wywołała, jak odnotowano w USA, wzrost sprzedaży w e-commerce w ciągu kilku miesięcy w takim stopniu, jak w ciągu całej poprzedniej dekady. Trudne czasy zawsze wzmacniają tych, którzy wykorzystują nowe technologie i nowe metody działania, łącząc je z kreatywnością i atrakcyjnym dla konsumentów kontentem – i to w takich właśnie czasach wykuwała się na rynku potęga wielu firm, które nie zawahały się zdecydować na ‘ucieczkę do przodu’.
Kacper Gugała
regional manager poland, Shopware
3 najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2022 roku w Polsce
Ikea – The Life Collection – Ikea powinna otrzymać nagrodę za całokształt ich kampanii reklamowych. Wielokrotnie udowadniali, że wiedzą, jak oddziaływać na emocje klientów. Nie inaczej jest tym razem – kampania „The Life Collection” przedstawia stare, używane meble oznaczone opisami, które przypominają te, które znamy z ich drukowanych katalogów. Ich treść jest jednak inna. Opisy przedstawiają, dlaczego te produkty są wyrzucane. Kampania promuje ich nowy kanał sprzedaży second-hand.
Tatuum i Miś Uszatek – nauczeni sukcesem Kuboty, Tatuum postanowiło stworzyć kolekcję nawiązującą do Misia Uszatka, który w naszym kraju na pewno ma swoje grono fanów. Należy im się nagroda zarówno za samą koncepcję, jak i wykonanie – oferta jest przepięknie przedstawiona, a same produkty wykorzystują motyw Misia Uszatka w bardzo delikatny sposób. Nie jest to doklejona postać, a raczej przemyślana kolekcja pod względem kolorów i wzorów.
Shopee – tutaj ponownie wyróżnienie nie dotyczy jednej kampanii (może poza „Shopee-pe-pe-pe…”), ale raczej za całokształt. Tych reklam można nie lubić. Ale nie taka jest ich rola. One mają za zadanie przywitać nas z marką i przedstawić ją jako miejsce tanie, wygodne, dostępne. Stąd wykorzystanie znanych utworów i artystów jest trafieniem w dziesiątkę. Pierwsza, mocno krytykowana, reklama oparta na melodii „Baby Shark” jest dla mnie wyjątkowym osiągnięciem, bo nauczyła miliony Polaków wymawiać nieoczywistą nazwę marki, jednocześnie ją promując w sposób wiralowy.
3 najciekawsze wydarzenia i trendy z 2022 roku wpływające na e-commerce
Recesja – niestety widać to bardzo mocno w projektach e-commerce. Są one wstrzymywane, przesuwane albo zmniejszane (pod względem budżetu/zakresu). Recesję odczuwamy w e-commerce w wielu miejscach, widać ją było również po spadku sprzedaży w Black Friday.
Opisy i obrazy generowane przez AI – w tym roku pojawiło się niesamowicie dużo startupów, których zadaniem jest tworzenie opisów i obrazów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Polega to na wpisaniu krótkiej frazy albo zestawu atrybutów, a silnik AI przygotowuje gotowy opis produktu. Jest to jeszcze wczesna faza, narzędzia te nie są idealne, ale potrafią już bardzo dużo. Przede wszystkim rozwijają się w zatrważającym tempie. Miałem niedawno okazję testować openAI i byłem w szoku, jak dobre jakościowo są te teksty. Warto też wskazać negatywne strony tego zjawiska – z jednej strony niepewna kwestia praw autorskich, a z drugiej spodziewam się, że niedługo Google zostanie „zalany” przez niepewne treści.
Metaverse – w Polsce ten trend nie jest jeszcze bardzo widoczny, chociaż już pojawiają się pierwsze sygnały (np. ING Miasteczko Roblox). Jeżeli śledzimy jednak zagraniczne portale, to metaverse atakuje nas z każdej strony – wirtualne sklepy, produkty, nowe sposoby płacenia, a także komunikacji z klientem.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2023 roku
Przeżycie – po prostu przeżycie. Trzeba się przygotować na rok bez (lub z mniejszymi) wzrostami. Dopóki jest wojna, dopóki szaleje inflacja i duże ceny za energię, nie będzie wielkich sukcesów dla gospodarki. Natomiast jest to tylko przejściowe – w 2024 powinno być łatwiej. 🙂
Rosnąca konkurencja – trzeba brać pod uwagę, że sprzedaż cross-border, która dobrze się rozwija, będzie miała negatywny wpływ na lokalnych sprzedawców. Można spodziewać się, że z czasem będzie dostępne coraz więcej sprzedawców z krajów, gdzie produkty można wyprodukować taniej. Jest to spowodowane nie tylko coraz łatwiejszym dostępem sprzedawców z Azji (przez Aliexpress czy Shopee), ale też przez nabycie Mall Group przez Allegro.
Praca zdalna – to trend, który moim zdaniem już się nie zmieni. Trafiłem ostatnio na krótką, ale bardzo ważną informację. Tylko 20% ogłoszeń o pracę obecnie jest oznaczanych jako „remote”. Ale ciekawe jest to, że te 20% ogłoszeń otrzymuje 50% zgłoszeń. Ludzie przestali być przywiązani do swojego miasta, a nawet kraju. Szukają lepszych zarobków, język też już nie jest problemem. Po przejściu recesji (ona wstrzymuje proces zwalniania się pracowników), należy spodziewać się większych roszad na stanowiskach średniego szczebla.
Paulina Radzimirska
delivery director w e-point SA.
3 najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2022 roku w Polsce
Według mnie na pierwsze miejsce zasługuje kampania Żabki Jush na pierwszy rok działalności – „no i super, że nie macie czasu na zakupy”. Bardzo fajny spot reklamowy pokazujący, że dziś najważniejszy jest czas i że nie musimy poświęcać go na zakupy, tylko na to co naprawdę ważne, czyli spędzenie czasu z najbliższymi.
#naallegromają to kolejna kampania Allegro, na którą warto zwrócić uwagę. Doskonały pomysł z mieszkaniem, ciasną windą i urządzaniem mieszkania jesienią kiedy chcemy, żeby nasze mieszkania były przytulne na nadchodzące chłodne miesiące.
Na wyróżnienie zasługuje też OLX z kampanią „nie rezygnuj z marzeń”. Szczególnie, że jest skierowana do pokolenia Z, do którego wbrew pozorom nie tak łatwo dotrzeć.
3 najciekawsze wydarzenia i trendy z 2022 roku wpływające na e-commerce
Sztuczna inteligencja i jej szerokie zastosowanie. Global Market Estimates szacuje, że liczba rozwiązań e-commerce wykorzystujących AI wzrośnie o ok. 40% do 2026 r. Mam na myśli zaawansowane boty, voice boty i asystentów głosowych, które wspierają nie tylko proces obsługi. Przede wszystkim potrafią już m.in. dobrać produkty pod konkretne preferencje, czy szybko sfinalizować płatność, co wpływa na satysfakcję klienta. Do tego dochodzi wyszukiwanie obrazem, czy wsparcie procesów magazynowych. AI potrafi zarządzać produktami i przypisywać ich do różnych kategorii co bardzo optymalizuje koszty.
Marketplaces, szczególnie jeśli mówimy o pokoleniu millenialsów, ale nie tylko. Generalnie nie warto zamykać się na jedną platformę. Polacy coraz chętniej korzystają z marketplaces. Mowa oczywiście o Allegro, które stale wiedzie prym, ale mamy już na rynku globalnych graczy jak Amazon czy Shopee. Myślę, że w nadchodzącym roku warto obserwować stosunkowo nową platformę Erli.pl, która stara się przebić na rynku, oferując różnego rodzaju benefity dla sprzedawców.
Analityka predykcyjna, temat dość trudny, ale zyskujący na znaczeniu. Sklepy, które potrafią dobrze zebrać, przeanalizować i wykorzystać dane, są w stanie podjąć decyzje biznesowe, które realnie poprawiają rentowność firmy oraz user experience.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2023 roku
Customer experience i omnichannel. Dzisiaj to klient dyktuje warunki, szczególnie jeśli w kilku sklepach dane produkty są podobne i zbliżone cenowo. Przekonać do naszej marki możemy go jedynie doświadczeniem zakupowym. Klient, aby zrobić zakupy w internecie, potrzebuje kilku punktów styku z marką. Social media, newsletter, czy mailing z kodem rabatowym to tylko część z nich. W przyszłym roku marki muszą jeszcze bardziej analizować i badać preferencje użytkowników, dostosowywać swój CX pod nie oraz dobierać takie kanały komunikacji, które realnie odpowiadają targetowanym grupom klientów.
Wyniki 2-giej edycji badania Google Polska i e-point mówią jasno, że m-commerce to już znaczący kawałek każdego cyfrowego handlu. Ale jest jeszcze wiele obszarów do poprawy. Szczególnie jeśli chodzi o user experience i szybkość działania stron. Dzisiejszy konsument oczekuje m.in. dodawania do ulubionych bez rejestracji, głównej akcji widocznej na pierwszym ekranie, odpowiedniej klawiatury w polach tekstowych, czytelnego oznaczania błędów i widocznego stanu filtru.
Coraz większą pozycję na rynku mają odroczone płatności. Istnieje już kilka firm, oferujących takie rozwiązania a klienci, szczególnie w dzisiejszych czasach, coraz chętniej korzystają z takiej opcji. Najwięksi gracze na rynku już od jakiegoś czasu oferują tę opcję. Trzeba jednak pamiętać, że nieterminowa spłata, nawet małych kwot, powoduje zadłużenie u klienta, który jest niechętny do kolejnych zakupów. Warto jednak obserwować ten trend w nadchodzącym roku.
Wojciech Tomaszewski
członek zarządu oraz dyrektor ds. marketingu i e-commerce Answear.com SA, juror Effie 2022
3 najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2022 roku w Polsce
Przyznam, że mam za mało informacji o efektach poszczególnych kampanii reklamowych, żeby profesjonalnie je oceniać. Nie znając efektów sprzedażowych, leadowych, traffikowych czy choćby tych dotyczących świadomości marki, pozostaje zwykle ocena samej linii kreatywnej, a to jest po prostu za duże ograniczenie. Szczególnie w perspektywie biznesów e-commerce, gdzie pojęcie zwrotu z inwestycji w przypadku kampanii reklamowych jest odmieniane przez wszystkie przypadki.
Żyjemy w tak połączonym świecie, że granice, w szczególności w internecie, nie mają znaczenia. W 2022 roku największym wydarzeniem, które wprawdzie nie wydarzyło się w Polsce, ale na pewno odbiło się szerokim echem, był krótki tweet właściciela marki Patagonia, Yvon Chouinarda o przekazaniu, tworzonej od prawie 50 lat, firmy naszej planecie. Właściciel Patagonii od lat skutecznie wspiera ochronę środowiska i walkę ze zmianami klimatycznymi, a tym ruchem ponownie przesunął granicę w sposobie myślenia o odpowiedzialności biznesu.
W sprawach bardziej – nomen omen – przyziemnych, ciekawą kampanią, na którą zwróciłem uwagę, a która dotyczy całej branży e-commerce, jest kampania „Żyj oryginalnie”, która pokazuje szeroki aspekt i konsekwencje związane z kupowaniem nieoryginalnych produktów. Kampania fundacji Forum Konsumentów, wraz z partnerami takimi jak Amazon, w komunikacji oparta została o ciekawy, pozytywny przekaz odwołujący się do rozsądku i autentyczności. Dodatkowo konsument może uzyskać wyczerpującą informację, jak w różnych kategoriach produktów rozróżnić podróbkę od oryginału. Problem tzw. fejków, wydaje się niebagatelny, skoro aż 20% Polaków, według przytoczonych danych na stronie kampanii, deklaruje kupowanie rzeczy z podrobionymi znakami towarowymi znanych marek.
I jeszcze, po części z chęci pochwalenia się udaną akcją, ale głównie z racji jej niezaprzeczalnej wartości, chcę wspomnieć o akcji „I am a feminist” kobiecej marki odzieżowej Answear.LAB. Zwraca ona uwagę na stereotypy na temat kobiet, które wciąż są mocno zakorzenione w naszej kulturze. Tegoroczna edycja skupiała się na języku i jego roli w łagodzeniu panujących nierówności i jaką siłę mają słowa, gdy mówimy o kobietach i do kobiet. W akcję zaangażowało się wielu mężczyzn, którzy poprzez swoją popularność, mają realny wpływ na postawy społeczne i kreowanie modelu nowoczesnej, świadomej, opartej na partnerskich zasadach relacji.
3 najciekawsze wydarzenia i trendy z 2022 roku wpływające na e-commerce
W tym przypadku zapewne nie będę przesadnie oryginalny. Niektóre trendy pojawiły się już kilka lat temu i być może czytanie o nich po raz kolejny wielu znudzi, ale większość z nich jest dopiero teraz implementowana przez firmy e-commerce w naszej części Europy. Nie będę ich dokładnie opisywał, znamy je wszyscy, dlatego tylko wymienię m.in.: stały rozwój marketplace’ów jako modelu biznesowego (zwróćmy uwagę jak wiele sklepów internetowych wdraża teraz ten model u siebie), cross-border (do niedawna polskie biznesy działały głównie w Polsce, teraz prawie każdy większy e-biznes celuje w skalowanie geograficzne, przynajmniej w krajach Europy Środkowo-Wschodniej), usługi płatnicze z gatunku Buy Now Pay Later, wyszukiwanie obrazem i wyszukiwanie głosowe, chatboty przejmujące obsługę klienta, rozwój aplikacji mobilnych, wideo jako forma komunikacji z klientem wypierająca słowo pisane czy nawet bannery graficzne, a także nowe projekty oparte o rozszerzoną rzeczywistość.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2023 roku
Chciałbym opowiedzieć o czymś bardziej optymistycznym, ale dla wielu firm, także tych działających w segmencie e-commerce, nowy rok 2023 zapowiada się ciężko. I szczerze życzę sobie, żeby za rok ktoś mi tę wypowiedź wytknął i udowodnił jak złym prorokiem się okazałem i jak moje przepowiednie okazały się chybione. Obawiam się jednak, że spowolnienie gospodarcze, żeby nie straszyć kryzysem, inflacja, wyższe stopy procentowe, a co za tym idzie zmniejszająca się realnie siła nabywcza gospodarstw domowych odbije się na konsumpcji. Szczególnie w tych branżach, które nie są branżami sprzedającymi dobra pierwszej potrzeby. Dobrze przygotowane duże biznesy pewnie nadal będą rosły, choć już nie tak szybko jak w latach 2020-2022. Ci gorzej przygotowani mogą mieć jednak poważne problemy. Ponieważ w każdym momencie staram się zawsze szukać także czegoś pozytywnego, w takiej sytuacji na sile będą zyskiwać zjawiska i trendy, które mogą się okazać zbawienne z punktu widzenia ekologii.
Zmniejszona konsumpcja, szczególnie masowych dóbr słabej jakości, zrównoważony rozwój, wypożyczalnie i handel produktami, którym dajemy tzw. drugie życie, rozwój marek, które reprezentują pewne wartości, kosztem bezideowych i masowych brandów, zero-waste lub less-waste, czyli wszystko co wiążę się ze świadomą konsumpcją. Dyrektorzy finansowi i inwestorzy nie będą zadowoleni, część klientów przyzwyczajonych do sytuacji z ostatnich lat także, bogaci będą konsumować tyle, ile do tej pory, ale planeta, summa summarum, może nam kiedyś za to niemo podziękuje.
Marcin Kordowski
CEO, Kordowski Digital
Najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2022 roku w Polsce
Allegro po raz kolejny udowadnia, że bezpieczeństwo zakupów oraz bezpieczne pożyczanie to nie mrzonka. Pożyczanie nie koniecznie musi być kojarzone z chwilówkami, a może być połączone z poczuciem bezpieczeństwa i przyjemnością. Kampania Allegro Pay podkreśla poczucie bezpieczeństwa i spokojnego kredytowania zakupów w atmosferze domowego ciepła. Zwróciłem uwagę na tę reklamę, bo dzięki niej, to, co nie udaje się Vivius i Providentowi, udaje się Allegro.
Klarna uruchomiła swoją świąteczną kampanię pod hasłem „Najlepszy prezent – Więcej czasu”. Wraz z partnerami Klarna oferuje usługę „Zapłać za 30 dni” jako metodę płatności. Klarna chce nam pokazać, że świąteczne przygotowania mogą być mniej stresujące. Zaplanuj swoje wydatki i skorzystaj z atrakcyjnych promocji na Black Friday! Klarna daje Ci więcej czasu na poszukiwania idealnych prezentów. To naprawdę twórcza forma pozostawania w budżecie, a my możemy cieszyć się prezentami bez takiego pośpiechu. Sposób w jaki Klarna przedstawia swoje pomysły oraz w jaki sposób proponuje metodę finansowania zakupów warta uwagi.
Bobomio.pl to niewielki sklep skierowany specjalizujący się w dostarczaniu produktów wysokiej jakości. Uważam osobiście, że kampanie małych sklepów warto wskazywać jako wzorce. Mimo ograniczonych budżetów bobomio.pl znakomicie radzi sobie w kategorii, zwiększa ilość klientów i przede wszystkim realizuje cele biznesowe. Zaufanie, jakie zbudowało świadczy o pełnym zaangażowaniu marki w obszarze obsługi klienta. Kampanie treści oraz kampanie w wyszukiwarkach i social media jak widać na przykładzie bobomio.pl spełniają swoje funkcje w komunikacji z klientem.
Najciekawsze wydarzenia i trendy z 2022 roku wpływające na e-commerce
Automatyzacja procesów budowy treści
Pojawia się wiele narzędzi wykorzystujących AI do generowania automatycznych treści takich jak jasper.ai. Te rozwiązania nie są jeszcze doskonałe, ale wskazuję kierunek, w którym podążamy – automatyzacji procesów tworzenia treści e-commerce, takich jak opis produktu czy kategorii produktowej. Dzięki takim rozwiązaniom oszczędzamy czas, pieniądze i tworzymy unikalne semantycznie treści.
Ekspansja zagraniczna naszych rodzimych e-commerce
Wśród polskich firm widać chęć ekspansji zagranicznej, co odzwierciedla rosnący udział rynków zagranicznych w wynikach sprzedażowych. Przykładami są Notino, e-obuwie w kategorii B2C oraz w trudnej kategorii B2B np: polski lider akcesoriów meblowych GTV.
Najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2023 roku
Najważniejsze wyzwania to przede wszystkim dropshipping i jego mankamenty związane z czasem oczekiwania na przesyłkę. Jest wiele firm, które stosują to rozważanie. Niestety w wielu przypadkach związane jest to z kilku do kilkunastotygodniowym czasem oczekiwania na przesyłkę. Zamówienia tego typu psują opinię o sklepie. Często są powiązane z fałszywymi informacjami o czasie dostawy. Tego typu praktyki niestety są wyzwaniem i problemem, którego skala wciąż rośnie.
Kolejnym problemem jest inflacja, która drenuje kieszenie nie tylko konsumentów, ale też właścicieli sklepów internetowych. Przyszły rok to czas, w którym standardowa walka ceną a nie jakością, ugodzi we właścicieli e-commerce, szczególnie tych mniejszych.
Nadchodzący kryzys będzie dla jednych szansą dla innych końcem biznesu. Wygląda na to, że to czas na odejście od walki cenowej i skupienie się na budowaniu trwałych relacji z klientami. Samo pozyskanie klienta to nie wszystko, life time value powinno stać się kluczowym parametrem każdego e-commerce.
Bartosz Załuski
sr. partner marketing manager w branży fashion
3 najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2022 roku w Polsce
1. Zaczął bym od kampanii stworzonej przez lokalnego gracza. W tym roku wyróżniła się na pewno akcja sklepu x-kom i Fundacji Avalon, prezentująca udogodnienia systemu Microsoft 11 dla osób z niepełnosprawnościami. Celem akcji było pokazanie jak ogólnie dostępne narzędzia, jak wspomniany system operacyjny, mogą poprawić jakość życia i pozwolić na większy dostęp do otaczającej rzeczywistości.
Do kampanii zaangażowano blogerów i specjalistów, Wojtka Sawickiego (@lifeonwhlz) oraz Monikę i Mikołaja (@vip_team_official), którzy od lat publicznie wspierają akcje poświęcone poprawie życia osób z niepełnosprawnościami. Kampanie skupione na Diversity & Inclusion, czyli budowaniu i docenianiu różnorodności w ramach społeczeństwa, nadal w Polsce są rzadkością. Akcja sklepu x- kom wyróżnia się, więc na tle innych kampanii. Ponadto, x-kom przekazywał część dochodów ze sprzedaży wybranego asortymentu na wsparcie fundacji Avalon, co tylko dodaje blasku całej kampanii.
2. Okrągłą rocznicę (10) obecności nad Wisłą obchodziło Zalando. W ogólnokrajową kampanię „Ty decydujesz, kiedy zaczyna się moda” zaangażowani byli m.in. aktorka Danuta Stenka, piosenkarka Rosalie, najstarsza w Polsce Drag Queen Lulla La Polaca, modelka Wiktoria Jagiełło oraz aktorzy Andrzej Chyra i Milton Vicente. Kampania 360° była realizowana w sezonie letnim w telewizji, digitalu, mediach społecznościowych, PR oraz Onsite. Warto zauważyć, że kampania jest elementem globalnej strategii Zalando „starting point of fashion”, która zakłada silną koncentrację nie tylko na sprzedaży ubrań, akcesoriów i kosmetyków, ale także inspirowaniu użytkowników i, kreowaniu trendów.
W ramach działań w tym kierunku, Zalando przejęło w tym roku większość udziałów w marce Highsnobiety będącej wysokiej jakości platformą mediową skupioną na stylu życia i modzie stworzonej w Berlinie w 2005 roku przez Davida Fischer’a. Platforma ma pełnić funkcję konsultanta kreatywnego dla niemieckiego marketplace. Obecnie Zalando w Polsce to już ponad 3.500 marek, od globalnych brandów aż po polskich projektantów. W tym roku liczba aktywnych użytkowników korzystająca ze sklepu przekroczyła 50 milionów.
3. Empik Ads, czyli nowe rozwiązanie do zarządzania reklamami od grupy Empik. Narzędzie daje możliwość sprzedawcom i innym podmiotom oferującym produkty na platformie Empiku zarządzania kampaniami reklamowymi poprzez promowanie wybranych produktów lub całych marek. Produkt sponsorowany jest rozwiązaniem dla firm, które chcą poprzez kampanie zwiększyć swoją sprzedaż, a pakiet Marka Sponsorowana pozwala na wzmocnienie działań skupionych na budowaniu świadomości marki. Kampanie rozliczane są w modelu CPC (Cost per Click). Narzędzie pozwala na określenie dokładnego budżetu. Rynek retail media w Polsce ma się dobrze, a takie inwestycje są tylko kolejnym tego przykładem. Pozostaje pytanie jak skutecznie uda się teraz Empikowi rekrutować nowych reklamodawców.
3 najciekawsze wydarzenia i trendy z 2022 roku wpływające na e-commerce
1. Nie wiem czy najciekawszym, ale na pewno głośnym wydarzeniem tego roku były zwolnienia w branży tech. Wypowiedzenia otrzymali (lub mają otrzymać) pracownicy takich firm jak Meta, Twitter, Salesforce czy HP. Tegoroczny kryzys pokazał, że szeroko pojęty tech to nie tylko kraina mlekiem i miodem płynąca. Jest równie albo i nawet bardziej podatna na zawirowania na rynku niż branże z bardziej ugruntowaną pozycją. I oczywiście nie warto bawić się w czarnowidztwo, ponieważ wiele firm nadal szuka i zatrudnia nowe talenty. Branża nadal będzie się rozwijać, pytanie czy z takim samym poziomem hura optymizmu. Łącząc wspomniane wydarzenia na rynku z trendem Great Resignation możemy być pewni, że niedługo zaczniemy widzieć coraz więcej zmian stanowisk wśród swoich kontaktów na LinkedInie. Nie oznacza to jednak, że będą to zmiany na gorsze.
2. Jednym z ciekawszych trendów minionego roku jest dynamiczny rozwój live shoppingu, czyli współczesnej wersji telezakupów. Według danych portalu Statista do 2026 roku sprzedaż generowana przez ten kanał w samych Stanach Zjednoczonych powinna być już warta ponad 55 miliardów dolarów. Ten sam portal podaje, że do 2022 roku w Chinach, Tajlandii, Indiach, Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Indonezji przynajmniej 70% konsumentów kupiło coś w trakcie live streamu. Rozwój tego kanału połączony z ogólnym wzrostem sprzedaży social commerce wydaje się nieunikniony. Pytanie tylko jak bardzo zostanie on zaadaptowany przez konsumentów w codziennym życiu i jak odpowiedzą na to marki.
3. Buy now, pay later to dla mnie bezdyskusyjny zwycięzca tego roku w kwestii rozwiązań dedykowanych kupującym. Nie jest to tegoroczna ani nawet zeszłoroczna nowość, ale ten rok był na pewno okresem intensywnej ekspansji tego rozwiązania. W czasach omawianej już w każdy możliwy sposób inflacji i potrzebie oszczędzania to rozwiązanie pozwala nie tylko na ograniczenie strat wynikających z cieńszych portfeli klientów, ale i utrzymaniu odpowiednich wzrostów kanału e-commerce. Według danych Juniper Research w 2022 roku już ponad 360 milionów osób korzysta z opcji BNPL, a do 2027 roku liczba ta ma wzrosnąć do 900 milionów.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2023 roku
1. Różnorodność sposobów na dotarcie do konsumentów i klientów pomaga w rozwoju biznesu. Jednocześnie odpowiedni dobór tych rozwiązań i ich zrównoważenie jest dużym wyzwaniem. Self-shopping, q-commerce czy last mile delivery to tylko niektóre z rozwiązań, które marki muszą uwzględnić w swoich planach komercyjnych, żeby utrzymać klientów i przyciągnąć nowych. Z mojej perspektywy, kluczowe będzie budowanie efektywnych partnerstw między firmami, które mogę wspólnie dostarczyć najlepszy serwis i ofertę dla swoich użytkowników i klientów.
2. Tematem który z ciekawością będę obserwować w przyszłym roku jest rozwój propozycji omnichannel na globalnym rynku u głównych graczy. Przykład Best Buy, Keih’s albo Bed, Bath & Beyond pokazuje, że jest to nieustanna praca i potężna inwestycja. Marki prześcigają się w dotarciu do swoich potencjalnych klientów w każdym możliwym miejscu i zachowaniu przy tym wysokiej jakości serwisu. Często okazuje się to trudne, a czasami nawet niemożliwe.
3. Nadchodzący rok to też wyzwanie dla wielu firm w Polsce pod kątem kadrowym i kulturowym. Zmiana na zdalny lub hybrydowy tryb pracy już się wydarzyła i nie da się tego odwrócić. Airbnb czy Spotify to tylko wybrane przykłady firm, które pozwoliły w tym roku swoim pracownikom pracować praktycznie z dowolnego miejsca na świecie (z ograniczeniami w nielicznych wyjątkach). Pokazuje to jak bardzo swoboda i wolność, którą poczuli pracownicy, jest dla nich istotna.
Zrozumienie potrzeb swoich pracowników i odpowiednia reakcje na nie będzie kluczowa nie tylko w ściągnięciu młodych talentów, ale też utrzymaniu tych, które już są na pokładzie organizacji. Osiąganie efektywnej współpracy między pracownikami staje się głównym wyzwaniem, nie tylko dla działów HR, ale też dla wszystkich przywiązanych do minionych czasów i pracy w biurze.
Magdalena Węcłaś
content manager, Kreatik
3 najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2022 roku w Polsce
Ciekawym wydarzeniem w digitalowej sprzedaży było wejście ZARY w metaverse i wprowadzenie kapsułowej kolekcji o nazwie „Lime Glam”, która składa się z kilku elementów garderoby dostępnych w cyfrowej przestrzeni Zepeto. ZARA uruchomiła program „Y2K | METAVERSE” na swojej stronie internetowej i w aplikacji umożliwiając klientom wybór, czy chcą oni eksplorować kolekcję fizycznie, digitalowo, czy może zarówno fizycznie jak i digitalowo. Projekt ten to ukłon marki w stronę pokolenia Z i jego ogromnego zainteresowania aplikacją Zepeto, w której kreuje się własne avatary, w tym oczywiście też ich ubiór.
10 lat Zalando w Polsce! Z tej okazji firma postanowiła ruszyć z kampanią „Ty decydujesz kiedy zaczyna się moda”. W projekcie wzięły udział znane postacie m.in. Danuta Stenka, Agnieszka Grochowska, Rosalie, Andrzej Chyra czy najstarsza w Polsce Drag Queen Lulla La Polaca. Każda z tych osób miała za zadanie odpowiedzieć na pytanie: „kiedy zaczyna się moda?”. W efekcie powstała seria spotów pokazująca zmianę, jaka nastąpiła w podejściu do mody na przestrzeni ostatnich lat w Polsce. Projekt zasługuje na wyróżnienie, ponieważ uwrażliwia nas na perspektywę innych ludzi, która może być zupełnie odmienna od naszej i pokazuje, że wszystko wokół nas ewoluuje z czasem – również moda i podejście do niej.
Kolejny przykład interesującej kampanii ze świata e-handlu to projekt Vinted pokazujący historię kilku ubrań zakupionych na platformie. Każda z nich reprezentuje jedną z kategorii: First Headstand, First Solo Trip, First Splash. Możemy śledzić losy ubrań od aktualnego właściciela po pierwszego oraz co najważniejsze emocje jakie towarzyszom tym historiom. Celem kampanii było zwiększenie uwagi na temat mody cyrkularnej i przy jednoczesnym skupieniu się na społeczności budującej platformę i ich osobistych historiach.
Maciej Marczak
UX designer, Kreatik
3 najciekawsze wydarzenia i trendy z 2022 roku wpływające na e-commerce
Wydarzeniem, które niewątpliwie odcisnęło piętno na branży ecommerce w tym roku była inwazja Rosji na Ukrainę. Zwłaszcza w momencie jej rozpoczęcia zaobserwowaliśmy u użytkowników zrewidowanie potrzeb zakupowych, które wiązało się ze spadkiem sprzedaży w określonych sektorach branży e-commerce (np. elektroniki). Pomimo tego, że popyt z miesiąca na miesiąc się stabilizuje, to w dalszym ciągu zauważamy negatywny wpływ działań za naszą wschodnią granicą na wyniki poszczególnych sektorów e-commerce np.:
- przerwy w łańcuchach dostaw,
- spadek wartości złotego,
- negatywne postawy konsumenckie w stosunku do marek, które zwlekały z wycofaniem swojej działalności z terytorium agresora.
Coraz więcej większych e-commerce’ów poszukuje rozwiązań niestandardowych oraz wyróżników na tle konkurencji. Popularne stało się projektowanie unikalnego doświadczenia zakupowego w sieci. Jedną z metod za pomocą której można rozpocząć projektowanie wyróżniającego się UX, jest Product Discovery. Framework zyskał swoją popularność dzięki wysokiej efektywności w dopasowywaniu produktu do potrzeb i oczekiwań odbiorców. Dzięki różnorodnym metodom badawczym i technikom warsztatowym, możliwe jest uzyskanie holistycznej walidacji koncepcji. Zgodnie z metodą Product Discovery z wysoką skutecznością priorytetyzujemy i „odsiemawy” rozwiązania, które nie wniosą wartości do życia użytkowników. Metoda ta pozwala na usytuowanie rozwiązań na topografii potrzeb klientów oraz koncentracji na obszarach stanowiących potencjał do zbudowania przewagi konkurencyjnej.
W przypadku dużych graczy e-commerce – standardem w 2022 roku stało się zastosowanie w sprzedaży internetowej machine learningu. Ten obszar sztucznej inteligencji coraz częściej wykorzystywany jest do tworzenia spersonalizowanych rekomendacji produktowych oraz customizacji propozycji cross oraz upsellingowych. Rozwiązanie to niesie za sobą ogromny potencjał na trwałą poprawę jakości doświadczeń e-konsumentów.
Jagoda Złakowska
communication manager, Kreatik
3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2023 roku
Dyrektywa Omnibus – a właściwie wejście w życie dyrektywy towarowej i cyfrowej, które nakładają na właścicieli e-handlu obowiązek informacyjny dotyczący m.in.:
- sposobu zamieszczania na stronie opinii (w jaki sposób opinie są weryfikowane i czy rzeczywiście pochodzą od konsumentów),
- płatnej reklamy, jeżeli właściciel zapłacił za lepsze pozycjonowanie produktu,
- osoby trzeciej oferującej swoje towary, usługi lub treści cyfrowe na platformie handlowej,
- dopasowywania cen produktu czy usługi na podstawie profilowania (trzeba poinformować o kryteriach ustalenia ceny).
Wprowadzono też regulacje dotyczące odstąpienia od umowy „opłaconej” danymi. Słowem – początek roku to czas dużych zmian dla e-handlu w trosce o prawo konsumenta.
Inflacja – spowolnienie gospodarki nie ominie również branży e-handlu. Już w kwietniu 2022 roku wartość transakcji w e-commerce w USA spadła o 1,8%, a ekonomiści wskazują, że ten rok będzie jeszcze trudniejszy. Głównym wyzwaniem będzie zatem utrzymanie stałych klientów (retencja) i zadbanie o dobry UX oraz marketing, które pozwolą na zwiększenie konwersji.
Zmiana zachowań konsumentów – rynek e-commerce w Polsce wciąż rośnie i do 2023 roku jego wartość ma sięgnąć 124 mln zł. Jednak konsumenci są coraz bardziej świadomi i wymagający, i nawet ten szeroki rynek musi podporządkować się do tych wymagań. Co będzie ważne dla konsumenta? Szybkość realizacji zamówienia – konsumenci nie chcą już czekać dwóch dni na wysyłkę i kolejnych 3 na dostawę. 21% osób nie kupujących przez internet deklaruje, że szybsza dostawa skłoniłaby ich do zakupów online. Kluczowe zatem będą logistyka oraz obsługa klienta, które pozwolą na szybkie przygotowanie i dostarczenie przesyłki. Już w tym roku Allegro wprowadziło wariant dostawy w ciągu jednego dnia, a wszyscy giganci (np. Inpost) deklarują, że 98% ich przesyłek jest dostarczanych kolejnego dnia (jednak nie jest to regulaminowy czas dostawy). Drugim, ważnym aspektem będzie ekologia. Raport „E-commerce w Polsce 2022” wskazuje, że niemal dla połowy respondentów wpływ formy dostawy i zwrotu na środowisko jest ważny lub bardzo ważny. Co więcej ponad 60 proc. internautów zwraca uwagę na ekologiczność opakowań. Wyzwaniem zatem będzie tworzenie biodegradowalnych i minimalistycznych opakowań oraz możliwość wielokrotnego wykorzystania opakowań (np. Inpost wprowadził zwrotne ExoBoxy, które mogą być używane wielokrotnie dzięki zwrotom w paczkomacie). Pamiętajmy, że generacja Z, jest szczególnie wrażliwa na problemy ekologiczne, a stanowi ona również dużą część konsumentów e-commerce.