Web design/UX na przełomie 2018/2019

Web design/UX na przełomie 2018/2019
Które kreacje najbardziej zachwyciły swoim designem w 2018 roku? Jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed web designem/UX w 2019 roku?
O autorze
16 min czytania 2019-01-07

fot. depositphotos.com
>>> Czego życzysz branży marketingowej na 2019 rok?
>>> Marki na przełomie 2018/2019: eurobank, Lidl, Avon, OLX, Semilac, Bank BGŻ BNP Paribas, LOT, Credit Agricole, Grupa Domodi, SEAT
>>> Marketing w branży sportowej na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży marek luksusowych na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży modowej na przełomie 2018/2019
>>> Strategia na przełomie 2018/2019
>>> Content marketing na przełomie 2018/2019
>>> PR na przełomie 2018/2019
>>> Social media na przełomie 2018/2019

Web design/UX na przełomie 2018/2019 podsumowują: Luiza Pawłowska, CEO, disciplineMaria Połońska, CEO w agencji digitalowej KreatikDaniel Kmieć, art director w IMAGINEJacek Popko, chief of consulting RST Software Masters / Founder Usability LABKuba Kulesza, UX designer w studiu projektowo-badawczym EDISONDA, Natalia Bienias, architekt informacji w Mobee Dick.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Luiza Pawłowska
CEO, discipline

3 kreacje/wdrożenia, które najbardziej Cię zachwyciły swoim designem/użytecznością

  1. spotify.me/en to nie jest nowe wdrożenie, ale nieustająco zachwyca. Ciekawa forma jest tłem dla fantastycznej funkcjonalności od Spotify, która podsumowuje nasze preferencje w oparciu o słuchaną muzykę.
  2. carlnielsencompetition.com przepiękna, subtelna, ale jednocześnie odpowiednio dynamiczna strona Festiwalu Muzycznego Carla Nielsena.
  3. www.endfamilyfire.org strona organizacji, której misją jest promowanie odpowiedzialności wśród posiadaczy broni, którzy przechowują ją w domu. Potężny i ważny przekaz ubrany w bardzo poruszającą formę.

3 wydarzenia, które najmocniej wpłynęły w 2018 roku na web/UX design

  1. Dzień dobry, jestem botem
    2018 r. na polskim rynku możemy nazwać „rokiem chatbotów”, które szturmem zdobyły internet. Takie rozwiązania wdrożyły nie tylko serwisy e-commerce’owe czy korporacyjne centra obsługi klienta, ale również niektóre działy HR. I choć rok 2019 ma być dla chatbotów jeszcze lepszy, to właśnie w 2018 roku najwięcej chatbotów pojawiło się na stronach internetowych i w aplikacjach.
    Sztuczna inteligencja jest coraz bardziej zaawansowana, więc i chatboty stają się coraz inteligentniejsze i coraz bardziej wydajne. Już widzimy je w bardzo wielu miejscach, a będzie ich tylko więcej. Projektanci muszą umiejętnie wkomponować je w swój projekt – wyróżnić oraz nadać im jak najwięcej cech marki.
  2. Flat design ewoluuje
    Flat design stał się tak bardzo popularny, bo znacznie przyczynił się do optymalizacji oraz poprawienia czytelności treści na urządzeniach mobilnych.
    W 2018 roku flat design został udoskonalony o wiele nowych elementów takich jak responsywne loga, eleganckie gradienty, minimalistyczne półprzezroczystości, cienie nadające wymiarowości, nawiązania stylistyczne do lat 80. i 90. oraz animacje i GIFy. Te wszystkie elementy sprawiły, że projektanci mają coraz więcej możliwości i sposobów wyrazu, nie tracąc przy tym na czytelności treści oraz szybkości ładowania się stron czy otwierania aplikacji.
  3. Narysuję to
    Ilustracje są doskonałymi nośnikami różnorodnych treści. Co więcej, dobry projektant potrafi stworzyć takie ilustracje, które nie tylko dobrze wyglądają, ale oddają osobowość i charakter marki. W 2018 bardzo wiele firm uznało, że ilustracje nie są zarezerwowane jedynie dla branż skierowanych do młodych ludzi, ale znajdą zastosowanie wszędzie. Potrzeba tylko dobrego ilustratora.
    W ilustracjach jest coś jeszcze, doskonale sprawdzają się na urządzeniach przenośnych, bo są zwyczajnie bardziej czytelne niż nawet najlepsze zdjęcia.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed web/UX designem

  1. Mindful design, czyli milczenie jest złotem
    Coraz więcej osób ma dość przebywania pod ciągłym ostrzałem treści. Rezygnujemy z subskrypcji i powiadomień, które zamiast porządkować, zaśmiecają nasze życie. Apple, Google i Microsoft już wprowadzają rozwiązania, które pozwalają ograniczać czas spędzany przed ekranami urządzeń.
    Idąc za przykładem największych, coraz więcej firm zaczyna kierować się zasadami „mindful design” – projektują tak, aby treści nie „krzyczały”, ale subtelnie, spójnie i klarownie przekazywały komunikat odbiorcy.
  2. Rok wielkiego pisania
    Projektanci tworzą niemal idealne formy do prezentacji cyfrowych treści. Czas, aby sama treść była jeszcze lepsza wizualnie! W 2019 roku design będzie musiał być perfekcyjnie dopasowany do słów.
    Forma jest szalenie ważna, ale jest coś jeszcze. Ogólna ilość interakcji z konsumentami maleje, więc nie chodzi tylko o to, co mówimy, ale o to, jak to mówimy. Nadchodzący rok będzie czasem jeszcze większego dopasowania treści tekstowych do kontekstu oraz wizualnej warstwy projektu.
  3. Szybciej, szybciej, szybciej!
    Ile czasu ma strona internetowa, aby zainteresować odbiorcę? Nie więcej niż trzy sekundy. Badania przeprowadzone przez Akamai i Gomez.com mówią, że ponad 50% użytkowników spodziewa się, że strona załaduje się jeszcze szybciej – w dwie sekundy lub nawet w jedną. Inaczej opuszczają witrynę. Podobnie rzecz ma się z aplikacjami na smartfony.
    To ma olbrzymie znaczenie dla projektantów, bo nikt nie będzie chciał oglądać nawet najpiękniejszej strony lub korzystać ze świetnie zaprojektowanej aplikacji, jeśli będą działać zbyt wolno. Design musi być „lekki”. To oznacza, że szybkość działania musi być integralnym elementem projektowania.

Nowinki technologiczne a web design/UX w 2019 roku

  1. Mobile first
    Termin ten uknuł Luke Wroblewski dekadę temu. Dziś przestaje on być już opcją, zaczyna być realną potrzebą. Projektując serwis, zaczynamy od stworzenia bardzo dobrze działającej strony mobilnej, która dostosowana jest do aktualnie dostępnych technologii i funkcjonalności. Tym samym rozwiązujemy problem dostosowania do urządzeń mobilnych, a także prezentacji tych treści, które są niezbędne dla użytkowników. Dopiero kolejnym krokiem jest rozbudowanie designu dla wyższych rozdzielczości. Taki proces nie wymusza na nas budowania strony dla użytkowników mobilnych poprzez „odchudzanie” treści zamieszczonych w wersji desktopowej. Zamiast tego możemy coś dołożyć i sprawić, aby strona prezentowała się jeszcze lepiej.
    Oczywiście nie powinniśmy bezrefleksyjnie podążać za trendami i punktem wyjścia do decyzji, jaką koncepcję projektowania przyjąć, powinna być przede wszystkim dogłębna analiza naszej grupy docelowej. Jeśli na przykład projektujemy serwis przeznaczony dla B2G/B2A bardziej uzasadnione będzie projektowanie tradycyjne wychodzące od desktopu.
  2. Maksymalizm
    O maksymalizmie w projektowaniu głośno jest już od 2016 r. W 2018 nazywano go „gorącym”. Pojawił się jako naturalna forma buntu artystów dla wszechobecnego minimalizmu. Być może jest chwilową modą, ale moim zdaniem warto się nad nim zastanowić. Dzisiejsi młodzi użytkownicy internetu mają dużo większą tolerancję na ilość bodźców, z którymi się stykają. Młodzi ludzie funkcjonują w inwazyjnym ekosystemie i wizualny chaos jest dla nich czymś naturalnym. Oczywiście ciężko uznać ten trend za właściwy wybór w przypadku projektowania dla np. serwisów e-commerce’owych. Ale wszędzie tam, gdzie mamy do czynienia z brandami kreatywnymi, hałaśliwym i kolorowymi, to trend maksymalistyczny – jeśli zostanie wykorzystany mądrze – z pewnością wyróżni markę na tle wszechobecnych form opracowanych w duchu „mniej znaczy więcej”.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Maria Połońska
CEO w agencji digitalowej Kreatik

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

3 kreacje/wdrożenia, które najbardziej Cię zachwyciły swoim designem/użytecznością

  1. Showroomy Eobuwie.pl
    Jednym z najciekawszych doświadczeń tego roku są dla mnie showroomy eobuwie.pl jako przykład O2O commerce (online-to-offline) na polskim rynku. O2O commerce jest już silnie oddziałującym na wyobraźnię marketerów i samych konsumentów trendem na rynkach zagranicznych, w szczególności w Chinach (Supermarkety Hema, Magic Mirrors). Polscy konsumenci również poruszają się między różnymi kanałami i poszukują coraz to lepszych doświadczeń.
  2. Apple Pay
    „Design is how it works”, a w tym przypadku działanie jest niebywale proste. Apple Pay rozgrzał serca i elektroniczne portfele konsumentów w Polsce. Przynajmniej tych mających konta w 9 bankach, które zdecydowały się na wprowadzenie tej usługi.
  3. Blik i Revolut
    Mimo że te rozwiązania towarzyszą nam od jakiegoś czasu, mam wrażenie, że zaczęły zyskiwać nowe znaczenie, jakim jest szybki podział rachunku pomiędzy ludźmi. Podczas wspólnych spotkań zamiast prosić udręczonego życiem kelnera o podział rachunku, jedna osoba może zapłacić, a reszta rozliczyć się z płacącym, nie znając nawet jego numeru rachunku, wszystko oczywiście bezgotówkowo.

3 wydarzenia z 2018 roku najmocniej wpływające na web design/UX

Zdrowie najważniejsze

Gorącym trendem pojawiającym się w 2018 roku jest skupienie się na zdrowiu – fizycznym i psychicznym. Do aplikacji fitnessowych dołączyły aplikacje wspomagające medytację i mindfulness. W połowie roku dwa mobilne systemy operacyjne ogłosiły, że w swoich najnowszych wersjach dodają funkcje pomagające zarządzać czasem spędzonym przed ekranem. Użytkownicy, spędzając coraz więcej czasu ze smartfonami, chcą, aby był on spędzony w sposób wartościowy. Naszym obowiązkiem, jako projektantów, jest dostarczać rozwiązania w coraz mądrzejszy sposób, nie tylko zachęcając użytkowników do tego, by to właśnie z nami spędzali jak najwięcej czasu, ale przede wszystkim, by nie był to czas stracony.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed web designem/UX w 2019 roku

  1. Mobile first commerce
    Konwersja mobilna to około ⅓ konwersji desktopa*. Ruch już jakiś czas temu przeniósł się na smartfony, natomiast teraz będziemy walczyć o konwersję. Mniejsze ekrany zmuszają do priorytetyzacji, wspomagania użytkownika i pokazywania kluczowych informacji skłaniających do zakupu. Mobile to także nowe ścieżki użytkownika zainspirowanego na Instagramie, poznającego markę na Facebooku czy skonwertowanego poprzez Product Listing Ads w Google.
  2. Prędkość ładowania się stron
    Pomimo tego, że dokładny algorytm Google pozostaje słodką tajemnicą, jedno jest pewne: tylko szybko ładujące się strony mają szansę w wyścigu o pierwsze miejsce w wynikach wyszukiwania. Obecnie średni czas ładowania mobilnych stron to 15 sekund*, podczas gdy większość użytkowników podejmuje decyzje o tym, czy są zainteresowani komunikacją już po 1 sekundzie. Warto w szczególności przyglądać się wytycznym Google i korzystać z jego narzędzi (Lighthouse). Wyzwanie to nie leży tylko po stronie deweloperów, wręcz przeciwnie, również projektanci powinni brać technologię pod uwagę!
  3. UX copywriting
    Treści, treści i jeszcze raz treści. Mimo że panuje tendencja do wyręczania się ikonami, rysunkami lub obrazem, to fundamentalne znaczenie komunikacyjne ma tekst. Oprócz zwrócenia uwagi na użyteczność i przejrzystość zaprojektowanego layoutu, warto pochylić się bardziej także nad tekstem. Wyznacznikami dobrego copy na stronie są prostota i minimalizm objętościowy oraz treści buttonów wspomagające konwersję. Wyzwaniem dla projektantów będzie więc umiejętność krytycznego myślenia oraz proponowanie treści lekkostrawnych dla użytkowników.

Nowinki technologiczne a web design/UX w 2019 roku

  1. Interaktywne e-maile (Gmail)
    Największym trendem 2019 roku w webie będzie… e-mail. Już od jakiegoś czasu słyszymy o renesansie direct to consumer marketingu. Wspomniany już wcześniej Google może dać temu trendowi dodatkowego kopa. Wszyscy, którzy pracują z e-mail marketingiem narzekają na przestarzałą i ograniczoną technologię, która uniemożliwia projektowanie doświadczenia w taki sam sposób, jak możemy to robić na stronach i w aplikacjach. W 2018 roku Google ogłosił, że w przyszłym roku umożliwi wykorzystanie technologii AMP w e-mailach. Oznacza to, że odbiorcy naszych wiadomości posiadający skrzynkę w domenie gmail.com, będą mogli wypełnić ankietę, przeglądać kolejne podstrony z treściami, potwierdzać zgody marketingowe i wiele więcej – wszystko to bez wychodzenia z e-maila. Wydawcy będą bać się spadku wejść na stronę, ale użytkownicy będą zachwyceni.
  2. Dalszy rozwój chatbotów i voice UI
    W 2019 roku Google uruchomi polską wersję swojego inteligentnego asystenta. Da nam to szansę na stworzenie nowych doświadczeń dla użytkowników. Projektowanie konwersacji z inteligentnym asystentem wymagać będzie nowych metod projektowania i przemyślenia podstawowych wzorców zachowań, które wypracowaliśmy na webie – jak będzie wyglądać kupowanie lub szukanie ciekawych wiadomości za pomocą rozmowy?
  3. Sztuczna inteligencja
    Sama jestem ciekawa, co jeszcze nowego przyniesie ten rok. Jedno jest pewne, sztuczna inteligencja będzie miała coraz większe znaczenie również w naszej branży. Czy jest się czego bać? W końcu te algorytmy bez naszej (a czasami nawet i ich twórców) wiedzy decydują o tym, co widzimy na naszych ekranach. Ja zdecydowałam się mimo to pozostać optymistką i dostrzegam więcej szans niż zagrożeń.

Daniel Kmieć
art director w IMAGINE

3 kreacje/wdrożenia, które najbardziej Cię zachwyciły swoim designem/użytecznością

  1. „Rozłącz, aby połączyć”. Świąteczna kampania hiszpańskiego oddziału IKEA. O tym, jak bardzo media społecznościowe spłyciły nasze kontakty rodzinne i zaśmieciły nam głowy bezużyteczną wiedzą o ludziach, których nie znamy (celebrytach).
  2. Kampania promująca album Dawida Podsiadło „Małomiasteczkowy”. Akcja promocyjna w kiosku z rodem z lat 90., krzyżówka-mural na jednym z warszawskich budynków, okładka płyty z charakterystyczną grafiką i narracją. Bardzo dobre! Nie tylko dla fanów Dawida.
  3. Akcja crowdfouningowa reaktywująca markę Kubota. Sesja zdjęciowa w stylu lat 90. i zakupów na rynku „u Ruskich”, fajnie ucharakteryzowani aktorzy i świetne copy. Akcja się nie powiodła, ale wierzę, że się przebiją: wspieram.to/kubota.

3 wydarzenia 2018 najbardziej wpływające na web design

Moim zdaniem wydarzenia branżowe nie wpływają na trendy w dziedzinie web designu. Są raczej obrazem rzeczywistości, ale jej nie kreują. Inaczej bywa z konkursami (Cannes Lions), które potrafią nadać ton na jakiś czas. Ale nie przeceniałbym ich wpływu. Tak naprawdę web design kreują dedlajny, cto i kejpiaje.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed web designem/UX w 2019 roku

  1. Automatyzacja w projektowaniu, czyli brak czynnika ludzkiego. W 2017 r. wzburzenie wywołała budowa nowoczesnego magazynu Amiki. Magazyn był tak zautomatyzowany, że wymagał obsługi jednego pracownika. Myślę, że w web designie nie za szybko dojdziemy do takiej sytuacji, ale sama automatyzacja jest szeroko dyskutowana. Czekam na pomysły. Czuję, że za chwilę będzie ich milion.
  2. Mobile to słowo, które pojawia się we wróżbiarskich prognozach od 2013 r. Teraz jesteśmy o wiele poziomów wyżej niż jeszcze 2-3 lata temu. I już teraz mierzymy się z projektami, które funkcjonują tylko w mobile’u. Myślę, że nie ma znaczenia, czy mobile zdominuje projektowanie teraz czy za rok. To się po prostu systematycznie dzieje.
  3. Zaufanie do maszyn. Zastanawiamy się jak projektować, by człowiek mógł swobodnie współpracować z inteligentnymi maszynami. Ale właściwie realna staje się potrzeba badania i opracowywania procesów tak, by inteligentne maszyny mogły uczyć się i pracować z ludźmi. Tylko czy można zaufać maszynie?

Nowinki technologiczne a web design/UX w 2019 roku

  1. Voice control – przewrotnie można przytoczyć ten przykład, ale warto zdać sobie sprawę, że czekają nas zmiany.

  2. Cashless payment. Apple Pay i współpraca z największymi polskimi bankami to dopiero początek.
  3. Sztuczna inteligencja. Przewiduje się, że do 2029 roku komputery będą bardziej inteligentne od ludzi. Może to i wróżenie z fusów, ale kiedy patrzę na testy Tesli i wideo pokazujące reakcję maszyny na pierwsze sygnały wypadku – przestaję to wkładać między bajki.

Jacek Popko
chief of consulting RST Software Masters / Founder Usability LAB

3 kreacje/wdrożenia, które najbardziej Cię zachwyciły swoim designem/użytecznością

Lumen app. Aplikacja randkowa dedykowana dla osób po 50-tce. Autorzy aplikacji dostrzegli, jak bardzo różnią się potrzeby tego segmentu użytkowników od potrzeb 20 czy 30-latków, i odpowiedzieli na to przemyślanym wyborem funkcjonalności i scenariuszy korzystania z aplikacji. Rezultat? Gigantyczny sukces w krótkim czasie i obalony mit, że dojrzałe osoby nie korzystają z internetu.

3 wydarzenia z 2018 roku najmocniej wpływające na web design/UX

Rozpowszechnienie ilości kursów w formule MOOC (Massive Online Courses). Lawinowo rośnie ilość dobrych zasobów, z których mogą korzystać np. dawni projektanci grafiki – dzisiaj poszukujący rozwoju jako „UX designer”. Kilka lat temu trzeba było wybrać się na szkolenie, dzisiaj trzeba dobrze poszukać i zastanowić się, w czym się specjalizować. W świecie internetu rzeczy UX stał się zbyt szeroką dziedziną, żeby być fachowcem zarówno od desktopu, mobile’a, interfejsów dla urządzeń domowych np. czajnika albo budzika.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed web designem/UX w 2019 roku

Automatyzacja i sztuczna inteligencja vs. jakość kreacji mobile/desktop. W dobie automatycznego portowania formatów reklamowych przez usługi sieci reklamowych, wyzwaniem staje się przygotowanie setów kreacji, które będą trzymały jakość. Sieć jest zaśmiecona formatami „wyplutymi” przez automatyczne skrypty, tańsze w przygotowaniu niż ręczne, ale nie spełniające podstawowych kryteriów np. kompozycji. Algorytmy mierzące skuteczność kreacji oparte wyłącznie o klikalność nie mierzą wpływu prezentacji formatu niskiej jakości na postrzeganie marki (np. w wymiarze jakość, wiarygodność).

Nowinki technologiczne a web design/UX w 2019 roku

Może to być rozpowszechnienie obsługi głosu. Są całe kultury jak np. kraje Ameryki Łacińskiej, gdzie ludzie korzystają z komunikatorów w formie simplexu – nagrywają i odsłuchują wiadomości. Frazy zadawane do wyszukiwarki Google w USA poprzez wyszukiwania głosowe są inne (dłuższe, bardziej precyzyjne, bardziej dopasowane) niż wpisywane przez klawiaturę. To rewolucja, która do nas zawita. Poprawna obsługa interfejsów głosowych będzie decydować o sukcesie we wsparciu młodszych użytkowników, którzy nie lubią pisać, ale chętnie dyktują do telefonu, co ich interesuje.

Kuba Kulesza
UX designer w studiu projektowo-badawczym EDISONDA

3 kreacje/wdrożenia, które najbardziej Cię zachwyciły swoim designem/użytecznością

  1. Swoją oryginalnością i innowacyjnością zachwycił mnie projekt Magic UX brytyjskiego studia Special Projects. Zaprezentowany model interakcji wykracza poza graficzny interfejs i wykorzystuje najbliższe otoczenie użytkownika, odwzorowując dynamiczny i przestrzenny sposób organizacji miejsca pracy. Wraz z postępującym trendem redukcji kompleksowości w projektowaniu, gdzie to treść staje się interfejsem, wychodzenie poza obszar ekranu i angażowanie najbliższego otoczenia wydaje mi się ciekawym wzorcem projektowym.
  2. W pełni napędzana słońcem strona Low-Tech Magazine to bardzo ciekawe wdrożenie podejmujące na nowo zagadnienie zrównoważonego podejścia do projektowania. W sytuacji, kiedy kolejne aplikacje pochłaniają coraz więcej mocy obliczeniowej, tym samym zwiększając zapotrzebowanie na energię, ekipa z Low-Tech Magazine liczy koszt energetyczny każdego piksela na swojej stronie. Idąc na przekór obowiązującym trendom w projektowaniu, Low-Tech Magazine starają się dowieść, że to nie technologia określa to, co może być zaprojektowane, tylko projektowanie kształtuje naszą rzeczywistość technologiczną. Strona przestaje działać, kiedy zabraknie jej energii pochodzącej z baterii słonecznej. W świecie, w którym przyzwyczailiśmy użytkowników, że każda informacja dostępna jest na zawołanie, możemy postrzegać to jako atut. Dajmy im na chwilę odpocząć i oderwać się od ekranów.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed web designem/UX w 2019 roku

  1. Coraz więcej osób kształtujących nowe technologie stara się dostrzec długofalowe konsekwencje swoich działań. Projektantki i projektanci zaczynają coraz częściej projektować świadomie, odpowiedzialnie i krytycznie*. To wiąże się z refleksją o tym, czy human-centered design pozostaje najlepszą metodą projektowania i wdrażania produktów (tu polecam lekturę artykułu), czy może jako projektanci nie powinniśmy przyjmować szerszej perspektywy. Projektowanie na poziomie strategicznym staje się kluczowym etapem w procesie tworzenia nowych produktów i usług. Dzisiaj na nowo stajemy wobec pytania, czym jest innowacja i w jaki sposób wdrażać ją na poziomie systemowym.
  2. Co się tyczy samych użytkowników interfejsów graficznych, coraz bardziej wkraczamy w epokę post-tekstu. W świecie przesyconym informacją, to uwaga użytkownika stanowi największą wartość. Coraz bardziej kluczowym staje się projektowanie przekazu, który z jednej strony umożliwia skonsumowanie jak największej ilości informacji, w jak najkrótszym czasie, z drugiej przykuwa uwagę użytkownika i nie ginie w informacyjnym szumie.

Nowinki technologiczne a web design/UX w 2019 roku

  1. Myślę, że wykorzystanie algorytmów sztucznej inteligencji będzie miało coraz większe znaczenie przy tworzeniu wysoce spersonalizowanych interfejsów. Predictive interfaces, które wraz z prężnie rozwijającą się dziedziną ambient intelligence mogą mieć istotny wpływ na projektowanie interfejsów użytkownika, angażują nie tylko wzrok, ale również pozostałe zmysły.
  2. Kolejny ważny trend to projektowanie design system, które dla wielu organizacji stało się właściwie standardem. Jednak oprócz samego wyglądu i reguł funkcjonowania, coraz bardziej istotne staje się wdrożenie go w organizacjach. Jak wyglądał zespół projektowy i proces? Przy użyciu jakich narzędzi design system powstał? Jak wyglądała współpraca z zespołem wdrożeniowym? Myślę, że w 2019 roku możemy spodziewać się sporej ilości case studies, które w znaczący sposób wpłyną na to, jak rozumiemy i jak będziemy wykorzystywać to narzędzie w przyszłości.
  3. Jako projektanta osobiście cieszy mnie też coraz większa popularność Innovation Labów i ich powstawanie przy dużych organizacjach. Związane jest to z wyłanianiem się dedykowanej roli innovation designera – osoby, która jest w stanie przeprowadzić wysoce zintensyfikowany proces projektowy, w krótkim okresie czasu, poza ramami (i problemami) dużego organizmu. To właśnie w tych jednostkach powstają innowacje produktowe i pomysły na zupełnie nowe usługi. Inwestycja daje szansę na rozwój organizacji w innych kierunkach niż core oraz dodatkowe zyski. Z zainteresowaniem obserwuję też zaangażowanie w tego typu działalność ekspertów zewnętrznych (badaczy i projektantów), którzy dzięki doświadczeniu stanowią wsparcie w tworzeniu (a długofalowo również wdrażaniu) strategii oraz wsparcie w budowie kontekstu biznesowego dla innowacji.

3 wydarzenia z 2018 roku najmocniej wpływające na web design/UX

  1. RODO. Nic tak nie pozamiatało, nie namieszało i nie wpłynęło na projektowanie w 2018 roku jak rozpoczęcie stosowania ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych. Przedsiębiorcy projektujący już wcześniej usługi i produkty zgodnie z zasadami privacy by design oraz privacy by default, poradzili sobie z wdrożeniem nowych przepisów najlepiej. RODO sprawiło, że do zespołów projektowych i wdrożeniowych dołączyła osoba odpowiedzialna za kwestie dotyczące prawidłowego przetwarzania danych osobowych, która od samego początku dba o to, aby informacje były zbierane, przetwarzane i przechowywane zgodnie z prawem. Mimo że rozporządzenie nie pozwoliło spać spokojnie wielu przedsiębiorcom, a jego niezrozumienie doprowadziło do powstania niezliczonej liczby absurdów, trzeba pamiętać, że chroni ono naszych użytkowników.
  2. Dużym wydarzeniem było wydanie w języku polskim przez Karakter podręcznika Dona Normana Dizajn na co dzień. Jest to ważny krok dla szeroko pojmowanej edukacji projektowej w naszym kraju. Książkę powinna przeczytać każda osoba, która zajmuje się kształtowaniem współczesnych technologii.

Natalia Bienias
architekt informacji w Mobee Dick

3 kreacje/wdrożenia, które najbardziej Cię zachwyciły swoim designem/użytecznością

  1. Kolejne serwisy Google z material designem
    W 2018 roku Gmail doczekał się nowego designu. Nie tylko odświeżono stronę wizualną, ale również zyskaliśmy kilka funkcji. Prostym przykładem jest boczny panel, w którym znajdziemy skrótowce do takich aplikacji jak kalendarz czy lista zadań. I choć wizualnie nie była to zmiana rewolucyjna, dla mnie to dobry przykład wykorzystania redesignu do zrobienia czegoś więcej niż tylko ładnych obrazków.
  2. Samsung One UI
    Co prawda nie można mówić jeszcze o wdrożeniu, bo nowy design interfejsu Samsunga jest jeszcze w fazie beta. Ale to, co pokazali do tej pory zapowiada się całkiem ciekawie. Zamysł jest wzorowy – interfejs ma pomóc skupić naszą uwagę na najważniejszych rzeczach, a interakcje dostępne są na wyciągnięcie kciuka. One UI to pomysł na rozwiązanie problemu coraz większych ekranów naszych smartfonów i faktu, że coraz ciężej nam się z nich korzysta używając tylko jednej ręki.
  3. Apple Pay w Polsce
    Użytkownicy urządzeń z systemami iOS musieli trochę poczekać na płatności mobilne. Od czerwca Apple Pay działa już w Polsce i mamy okazję dokonywać mobilnej zapłaty własnym iPhonem i Apple Watchem. I choć od strony wizualnej niewiele można opowiedzieć o tym wdrożeniu, to z całą pewnością, to to, które mnie zachwyciło.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed web/UX designem

  1. Wejście do biznesu
    Chcemy czy nie, projektant tworzący w oderwaniu od biznesu robi po prostu ładne obrazki. A przecież chcemy robić rzeczy dobre, skuteczne, właściwe. Nie zrobimy ich, zamykając się w swoich biurach projektowych i pracując w oderwaniu od tego, co dzieje się po stronie klienta. Tak, jak badamy potrzeby naszych użytkowników, analizujmy potrzeby naszych klientów.
  2. Złoty środek
    Bo jak już mówimy o zaznajomieniu się z biznesem, to wciąż nie możemy zapomnieć o tym, dla kogo projektujemy. Łatwo iść w skrajności i podejmować decyzje tylko na podstawie zdania klienta albo tylko po badaniach z użytkownikami. No i wciąż, chcielibyśmy robić rzeczy estetyczne, dobre i nadążające za trendami. Osób do współpracy robi nam się jeszcze więcej, kiedy dodamy do zespołu UX writerów, front-end i back-end developerów. Zamiast sprzedawać puste slogany (uxy, design thinkingi, researche), zacznijmy naprawdę współpracować i wspólnie brać odpowiedzialność za powodzenie projektów.
  3. Przekonanie się do badań
    To zaskakujące, ile razy słyszałam w zeszłym roku od projektantów, developerów i właścicieli dużych biznesów, że chcą robić dobry UX (czy też robią), ale nie potrzebują badań, bo dobrze znają swoich użytkowników. Obok „nie mamy na to czasu” i „nie stać nas na to” to najczęściej zasłyszane przeze mnie wymówki. Wciąż bowiem panuje przekonanie, że do badań potrzebujemy całej masy zasobów, ogromnych ilości czasu i specjalistycznego sprzętu. Na szczęście dla naszych klientów badania to standard i rozmowy z użytkownikami są naturalnie wplecione w proces projektowy, dzięki którym realizacja projektu jest finalnie… tańsza. Niech to podejście się wreszcie upowszechni.

3 wydarzenia, które najmocniej wpłynęły w 2018 roku na web/UX design

  1. GDPR wchodzi w życie
    RODO, a wraz z nim cała masa wyskakujących okienek, które dręczą użytkowników. Nowe zasady tylko udowodniły, że projektując strony, często nie myślimy o użytkownikach, a o odhaczaniu zadań i spełnianiu wymagań prawnych. Bo oprócz rodo-okienek dostaliśmy jeszcze powiadomienia push, kolejne informacje o ciasteczkach, zachęty do zapisania na newsletter czy polubienia firmowego konta na Facebooku. Użytkownik w 2018 trochę się musiał naklikać, żeby dotrzeć do treści, której szukał.
  2. Rozwój branży
    Cieszy fakt, że w naszym kraju – i nie tylko – organizuje się coraz więcej wydarzeń tematycznie związanych z tworzeniem produktów i usług. Powstają też kolejne kierunki, szkoły i kursy, z których korzystać mogą projektanci, developerzy czy product managerowie. I choć praktyka w naszej pracy jest nie do przecenienia, o teorii tej zapomnieć nie możemy. Obok edukacji – cała masa rozwiązań. Na rynku pojawiają się kolejne programy do prototypowania, animacji interfejsów, czy po prostu wspierania procesów projektowych, więc nareszcie mamy w czym wybierać. Tworzenie produktów cyfrowych nie wymaga już zakupu piekielnie drogiego softu, a dzięki coraz większej konkurencji wśród oprogramowania, dostajemy nowe, ciekawe funkcje. Ot takie prototypowanie z użyciem głosu dzięki Adobe XD (choć jeszcze podstawowe, bardzo liczę na to, że będzie dalej rozwijane).
  3. Dyrektywa PSD2
    Przyjęcie unijnej dyrektywy może nie jest najbardziej fascynującym tematem wśród web designerów, ale z pewnością ważnym i rzutującym na to, co dzieje się i będzie działo na rynku płatności w UE. Ułatwienie dostępu do rachunków i płatności klientów banków podmiotom trzecim to przede wszystkim dynamiczny rozwój tego sektora i nowe wyzwania stojące przed bankowością internetową. A to oznacza nowe inwestycje, nowe projekty i intensywną pracę w poszukiwaniu innowacyjnych rozwiązań. Warto teraz obserwować sektor finansowy i fintechowy.

Nowinki technologiczne a web design/UX w 2019 roku

Celowo nie chcę pisać o zabiegach czysto wizualnych – te pozostają w dużej mierze niezmienne, a chwilowe zachwyty nad konkretnymi efektami (duża typografia, animacje i nieoczywiste kompozycje) są z reguły, no właśnie, chwilowe. Ślepe podążanie za trendami często rzutuje na użyteczność rozwiązania, w efekcie dostajemy pięknie ozdobiony cukierek, którego nie potrafimy odpakować.

  1. Dostępność
    A przynajmniej mam taką nadzieję. W grudniu 2018 rząd przyjął projekt ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Co to oznacza? Do 2020 roku produkty cyfrowe administracji rządowej i samorządowej muszą zostać dostosowane do osób ze specjalnymi potrzebami. Nie wierzę w super rewolucje, ale to na pewno krok w dobrym kierunku. I czas na zmiany, bo te po prostu muszą się pojawić. Aktualizacja serwisów to okazja do pracy nie tylko nad warstwą wizualną, ale przede wszystkim użytecznością. I liczę na to, że nie tylko podmioty publiczne zrobią ruch w dobrym kierunku.
  2. Mojave Dark Mode
    Końcówka roku, wraz z nową aktualizacją Mojave, przyniosła nam system w ciemnej wersji. I niezależnie od tego, czy lubimy Dark Mode, czy nie, można spodziewać się, że część aplikacji zacznie przygotowywać swoje wersje w tym trybie. Zresztą, zapowiedział to już i Chrome i Facebook, więc niedużo czasu zajmie, by zobaczyć efekty naśladowców.
  3. Zaktualizowany material design
    Po czterech latach design system od Google doczekał się mocniejszego odświeżenia. I jednej, z punktu widzenia interfejsu, dość istotnej zmiany. Zniknęły pola tekstowe (text fields), tak charakterystyczne dla tego stylu (w formie zwykłej kreski), na rzecz bardziej rzucających się w oczy pól z obramowaniem. Czy to oznacza, że powoli zaczną znikać minimalistyczne komponenty? To się okaże, ale na pewno można powiedzieć, że interfejsy, które pokazuje Google, nie pozostaną bez echa.