fot. depositphotos.com
>>> Czego życzysz branży marketingowej na 2019 rok?
>>> Marki na przełomie 2018/2019: eurobank
>>> Marki na przełomie 2018/2019: Lidl
>>> Marki na przełomie 2018/2019: Avon
>>> Marki na przełomie 2018/2019: OLX
>>> Marki na przełomie 2018/2019: Semilac
>>> Marki na przełomie 2018/2019: Bank BGŻ BNP Paribas
>>> Marki na przełomie 2018/2019: LOT
>>> Marki na przełomie 2018/2019: Credit Agricole
>>> Marki na przełomie 2018/2019: Grupa Domodi
>>> Marki na przełomie 2018/2019: SEAT
>>> Marketing w branży sportowej na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży marek luksusowych na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży modowej na przełomie 2018/2019
>>> Strategia na przełomie 2018/2019
>>> Content marketing na przełomie 2018/2019
>>> PR na przełomie 2018/2019
Zobacz również
Social media na przełomie 2018/2019 podsumowują: Franciszek Georgiew, CEO, Social Tigers, Edyta Maciejewska, social media & content director, Gong, Mariusz Pełechaty, conversational experience director w KODA Bots, Natalia Skrzypek, social media stack leader, Dentsu Aegis Network Polska.
Franciszek Georgiew #PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
CEO, Social Tigers
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2018 roku w Polsce
Nigdy nie fascynowałem się dyskutowanymi szeroko spotami i głośnymi akcjami z influencerami. Sztuką jest wycisnąć efekt, kiedy budżet jest przeciętny, a cele mocno powiązane z biznesem. Takich kampanii jest zbyt wiele, by wyróżnić konkretną ponad inne. Z tych mainstreamowych przypomina mi się tylko jedna ciekawa, mianowicie ta promująca płytę Dawida Podsiadło. Niewielki nakład offline przełożył się na potężne wrzenie online. Zacieranie się granic między tymi światami to bardzo ważny metatrend, dlatego postanowiłem wyróżnić tę kampanię.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
3 wydarzenia z 2018 roku najmocniej wpływające na social media
- Kłopoty wizerunkowe Facebooka. Są one co prawda tylko wizerunkowe, bo Facebook nigdy nie był silniejszy niż dziś, a jego algorytmy nigdy nie były doskonalsze. Aplikacje Zuckerberga zabierają nam najwięcej danych i czasu w historii. Jednak publicity Facebooka ma wpływ na decyzje w obrębie działów marketingu i nie można tego lekceważyć.
- RODO. Nie takie straszne, jak je malują, ale jednak pojawiły się nowe standardy, których po prostu trzeba przestrzegać. Oprócz większej liczby zgód i okienek do odhaczenia, wyciętych z internetu zostało wiele najgorszego sortu kampanii i działań.
- Gasnące nadzieje wokół LinkedIna. Rozbudzone apetyty zderzyły się z faktem, że na poziomie algorytmów i etapu rozwoju serwisu to Facebook kilka lat temu. Zasięgi spadają i muszą dalej spadać. Serwis nie ma wyjścia, jak upodobnić się do swojego większego odpowiednika. Co ważne, dużą stagnację przeżywał również YouTube, pierwsze sygnały odwilży pojawiają się dopiero teraz – pytanie jednak, czy rywalizacja z nowymi mediami jak TikTok, Stories, IGTV nie jest już na straconej pozycji.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2019 roku
- Rosnące CPM-y zamawianych social ads, a konkretnie wyścig między kosztem tysiąca wyświetleń a rosnącą skutecznością z każdego tysiąca tychże wyświetleń. Zobaczymy, które szybciej poszybują w górę, stawiam, że niestety konsekwentnie będzie to znowu CPM
- Większa integracja kanałów marketingu w spójną całość. Offline z online, Google z Facebookiem, maile z Messengerem i tak dalej w przeróżnych konfiguracjach. Wiedza potrzebna do zarządzania tak rozbudowanym środowiskiem jest kompetencją, której dziś bardzo brakuje na rynku.
- Klasyczne kompetencje marketingowe, a raczej ich brak wśród specjalistów. Zarządzanie kanałami social media jest coraz prostsze i mniej czasochłonne. W połączeniu z ogromną liczbą specjalistów w tej dziedzinie na rynku pracy może się to skończyć bardzo nieciekawą sytuacją dla tych z nich, którzy nie będą chcieli wejść poziom wyżej. Rynek wymaga patrzenia szerzej niż proste narzędzia. Należy je jeszcze umieścić w kontekście.
Nowinki technologiczne a social media marketing w 2019 roku
Integracja aplikacji Facebooka w jeszcze bardziej spójny ekosystem reklamowy. Te same formaty, przepływ budżetów między placementami, to wszystko sprawi, że reklama będzie bardziej efektywna, a jej zamawianie prostsze.
Edyta Maciejewska
social media & content director, Gong
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2018 roku w Polsce
- Komunikacja Netflix – jeden z niewielu love-brandów w Polsce z wyróżniającą się, odważną komunikacją. Niestandardowe wykorzystanie postaci celebrytów, muzyków, produkcje z influencerami – adekwatne, oceniane przez pryzmat potencjału viralowego, a nie tylko mocy własnych kanałów.
- Dawid Podsiadło i „Małomiasteczkowy” – Od początku do końca przemyślana kampania płyty, z maksymalnie uczestniczącym we wszystkich aktywnościach Dawidem. To oczywiście nie tylko kwestia strategii, ale i charyzmy samego artysty. Całość komunikacji, we wszystkich touch-pointach była spójna zarówno ze sobą, jak i wizerunkiem Podsiadło.
- Banksy, „dzban” i inne i kolejne preteksty do tworzenia treści RTM. O ile nie jest to nic nowego, o tyle marki zaczęły prześcigać się w wyszukiwaniu kontekstów i nie ograniczają się tak jak kiedyś, do postów okazjonalnych.
3 wydarzenia z 2018 roku najmocniej wpływające na social media
- Mundial – marki zainwestowały w aktywacje, konkursy i twarze kojarzone z futbolem, również na potrzeby komunikacji w SM. Traffic treści związanych z piłką nożną był ogromny, co wpłynęło na koszty mediowe. Warto zauważyć zmianę sentymentu po definitywnej przegranej. Skutkowało to niemal natychmiastowym wyłączeniem komunikacji mundialowej. wideo i zaangażowanie w grupach
- Relacje, IGTV i Facebook Watch – każde z nich jako odrębna kategoria. Stories to niesłabnący trend, najsilniej rozwijający się na Instagramie. Zarówno indywidualni użytkownicy, influencerzy, jak i marki chętnie korzystały z tej formy komunikacji, wykorzystując dostępne narzędzia i opowiadając bardziej dynamiczne niż w feedzie historie. IGTV to rozczarowanie. Pionowy content wideo nie jest co prawda nowym rozwiązaniem, ale można by było przypuszczać, że skoro sięga po to rozwiązanie taki gigant, to sukces murowany. Tymczasem dłuższe formy na Instagramie pozostają w pasku na górze, który ledwo widoczny jest nad stories. Co przyniesie wprowadzona przez Zuckerberga platforma vod? Okaże się, czy użytkownicy będą chcieli spędzać jakościowo czas w facebookowym ekosystemie, a marki czy będą content osadzać tu, zamiast na YouTube.
- Cambridge Analytica i gęste tłumaczenie się Marka Zuckerberga w sądzie. Już sam problem wycieku danych był tematem nr 1. Facebook utracił zaufanie użytkowników i inwestorów. Na uwagę zasługuje jednak również cała towarzysząca wydarzeniom komunikacja – setki memów, przeróbek z sali sądowej i teorii, jakoby twórca Facebooka był pozbawiony ludzkich odruchów.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2019 roku
- Dystrybucja contentu wideo – dobór formy do kanału, zakładanie brandowych kanałów Facebook Watch, wykorzystanie stories. Wyzwaniem będzie zatrzymanie widzów na dłużej i content angażujący na tyle, żeby żywotność trwała dłużej niż 2h od publikacji.
- Odtwarzanie dźwięku – zgodnie z trendem ASMR i walką o uwagę na Facebooku, będziemy starać się zachęcać do odtwarzania filmów z dźwiękiem, a przy okazji i na tym poziomie różnicować przekazy.
- Tworzenie grup i segmentacja, zgodnie z zainteresowaniami.
Zapowiadany powrót do społeczności i zaangażowania, jako wyznacznika sukcesu, oznacza wypychanie przez algorytm treści z grup, co jest obosieczną bronią. Z jednej strony mamy szansę na wzniecanie dyskusji, z drugiej,musimy liczyć się z kosztami i wzmożoną moderacją.
Nowinki technologiczne a social media marketing w 2019 roku
- Virtual Reality i dalszy rozwój nakładek, filtrów i gier.
- Bezpieczeństwo danych i kupione zasięgi – zapowiedziane przez Instagrama czyszczenie platformy z zafałszowanych aktywności i fejkowych kont oraz dwuskładnikowe logowanie czy face recognition, zabezpieczające przed przechwytywaniem profili w SoMe.
Mariusz Pełechaty
conversational experience director w KODA Bots
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2018 roku w Polsce
Od ponad dekady obserwuję zmiany zachodzące w mediach społecznościowych i ich niekończący się potencjał w komunikacji marek z ich odbiorcami. Gdybym miał wskazać trzy akcje/kampanie czy też projekty social mediowe, które w tym roku zrobiły na mnie wrażenie, to zacząłbym od:
- 4FUN.TV i zupełnie nowy wymiar telewizji, jaką marka tworzy w mediach społecznościowych. Łączy w chatbocie na Messengerze stronę www, aplikację 4FUN APP oraz system emisyjny stacji. Powstały na początku tego roku format zapewnia stałą interakcję z użytkownikami, dzięki czemu content antenowy stał się jeszcze bardziej angażujący. A to wszystko dzięki bardzo dobrze zaplanowanej i zrealizowanej kampanii, w której główną rolę pełni Funbot, bardzo dobrze dopasowany do oczekiwań widzów i fanów marki.
- Niewielu mamy w Polsce influencerów, którzy realnie wpływają nie tylko na społeczności budowane wokół siebie, ale także na marki. Filip Chajzer zalicza się do tego grona bezwzględnie. Dziennikarz porusza tłumy, a jego posty, mimo spadających zasięgów na Facebooku, mają się bardzo dobrze. Wezwania do pomocy dziennikarza, akcje promocyjne, wywoływanie marek do tablicy cieszą się ogromnym uznaniem fanów i co ważne – mediów. Firmy to widzą i reagują natychmiast, otrzymując spontaniczną szansę na wykazanie się. Tak zrobił Siemens błyskawicznie reagując na apel Filipa Chajzera o wsparcie Fundacji Rodzin Adopcyjnych i zyskał pozytywny rozgłos. Podobnie postąpiły sieci handlowe odpowiadając na apel dziennikarza, by w związku ze zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia włączyły się w akcję pomocy Powstańcom Warszawskim.
- Łączenie raperów czy w ogóle muzyków z markami to pomysł, który był już wielokrotnie wykorzystywany w komunikacji. Ale poziom Projektu Tymczasem EB ciężko będzie przebić. Bo to projekt wielowymiarowy, który z różnych powodów nie raz wróci do słuchaczy hip-hopu. Wydawać by się mogło, że marce sentymentalnej trudniej będzie się uwspółcześnić. A tu proszę, EB utrwala swój nowy wizerunek, przez tworzenie treści trafiających w punkt grupy docelowej, które podbijają szturmem media społecznościowe.
3 wydarzenia z 2018 roku najmocniej wpływające na social media
- W maju rządziło i dzieliło RODO. I nie chodzi mi tu tylko o kwestię wprowadzenia w życie samego rozporządzenia przez gigantów mediów społecznościowych takich jak Facebook, Google itd. Social media żyły RODO, branża dyskutowała bez końca na tablicach i w grupach, przewidywała życie po wejściu nowych przepisów w życie. Internet wypełniły memy z RODO w roli głównej. Nie pamiętam, żeby temat ochrony danych osobowych elektryzował social media wcześniej i później, nawet po aferze z Cambridge Analityca.
- Mistrzostwa świata w piłce nożnej to widowisko, które na długo zostanie w pamięci kibiców. Świetne mecze, niesamowite emocje, ponadprzeciętne występy zespołów skazanych z góry na porażkę i blamaże faworytów. A w tym wszystkim kolejna porażka Polski. Social media żyły tą imprezą jak nigdy dotąd. Fanpage Łączy nas Piłka przybliżał kibiców do naszej reprezentacji, chatbot Onet Sport w Messengerze na bieżąco informował o tym, co dzieje się na boiskach w Rosji. Nawet po przedwczesnym odpadnięciu Polski z turnieju zaangażowanie w mediach społecznościowych nie spadło. I mam nadzieję, że za cztery lata w grudniu napiszę to samo, tuż po grudniowym finale mistrzostw świata w Katarze.
- Nanga Parbat to jedno z najczęściej wpisywanych haseł w wyszukiwarce Google w mijającym roku. Celowo podaję ten przykład na końcu, ponieważ w pojawiających się podsumowaniach najczęściej czytanych artykułów czy komentarzy w mediach nie brakuje tekstów dotyczących wyprawy Tomasza Mackiewicza i Elizabeth Revol. Tragedia Polaka, który utknął na wysokości ponad 7 tys. m wywołała skrajne reakcje. Nagle, w przeciągu kilku godzin wszyscy stali się ekspertami od himalaizmu, zalewając social media opiniami na temat tego, czy chodzenie po górach ma sens, czy go nie ma. A gdy wszystko stało się jasne, temat zniknął tak szybko, jak się pojawił.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2019 roku
- Mam nadzieję, że doczekam się powrotu do wiarygodności w komunikacji social mediowej. Fake newsy to tylko wierzchołek góry lodowej. Mijający rok upłynął pod znakiem kolejnych skandali związanych z niektórymi influencerami. Skandali, które niestety właśnie tę wiarygodność podważają.
- Wierzę także, że w przyszłym roku zobaczę więcej dobrych chatbotów. Branża przestaje traktować to rozwiązanie jako gadżet marketingowy, a zaczyna dostrzegać wartość w tym narzędziu komunikacji marketingowej. Statystyki nie kłamią. Komunikatory rosną w siłę, a chatboty zadomowiły się w nich na dobre. Stanowią idealną przestrzeń do tworzenia kampanii, efektywnych działań, czy pozyskiwania wartościowych danych. Przyczyniają się do dwu-trzykrotnie większej otwieralności wiadomości, zwiększają o kilkadziesiąt proc. CTR-y. Ciekaw jestem, jak kolejne marki tę przestrzeń wykorzystają i otworzą się na to rozwiązanie, wychodząc również poza Messengera.
Nowinki technologiczne a social media marketing w 2019 roku
Nie będę tu w żaden sposób obiektywny. Napiszę krótko: chatboty, chatboty i wideo 🙂
Natalia Skrzypek
social media stack leader, Dentsu Aegis Network Polska
3 najciekawsze akcje/kampanie w social mediach z 2018 roku w Polsce
- Kampania edukacyjna „Greenpeace: Do ostatniego drzewa” o wycince drzew w Puszczy Białowieskiej, w której Puszcza została odwzorowana w grze Minecraft w skali 1:1.
- Pierwsza w Polsce kampania, nie tylko emitowana w formacie pionowym, ale także w całości zarejestrowana przy pomocy smartfona, czyli spoty „2 for U Stories” dla marki McDonald’s z elementami natywnie przypisanymi w mediach społecznościowych właśnie do najbardziej dynamicznie rozwijającego się w nich formatu, czyli stories. Kampanię można było zobaczyć w mediach społecznościowych, na portalach internetowych, aplikacji mobilnej McDonald’s, a nawet w pionie w TV.
- Inicjatywa IKEA po sąsiedzku. Może nie stricte akcja realizowana w mediach społecznościowych, ale o bardzo pozytywnym sentymencie i widocznym odbiciu na kluczowych platformach społecznościowych. Bardzo popieram wszelkie lokalne inicjatywy, które wynikają z realnej potrzeby konsumentów, odpowiadają na problem, służą konsumentom. Zresztą IKEA jest marką, której działania, również te w social media warto obserwować regularnie.
3 wydarzenia z 2018 roku najmocniej wpływające na social media
Zdecydowanie #MeToo i społeczna rola social mediów, która chyba jak nigdy dotąd była najmocniej widoczna właśnie w minionym roku. A poza tym mistrzostwa świata w piłce nożnej mężczyzn, które zarówno globalnie, jak i lokalnie zawładnęły atencją użytkowników mediów społecznościowych. Relacjonowaliśmy na żywo, hashtagowaliśmy, nagrywaliśmy stories i kibicowaliśmy naszym ulubionym drużynom. Fake newsy, masowy trolling i hejtowanie oraz hakowanie danych użytkowników to zjawiska, które już znamy z social mediów, ale w 2018 roku borykaliśmy się z nimi na masową skalę. Niestety wciąż giganci tacy jak Facebook czy YouTube nie znaleźli pomysłu na kontrolę i lepsze zabezpieczanie danych, contentu i swoich platform, co stawia pod znakiem zapytania transparentność i „demokratyczność” social mediów.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed social media marketingiem w 2019 roku
Na pewno już wspomniane wyżej zabezpieczanie danych użytkowników i lepsza kontrola contentu. Poza tym ogromnym wyzwaniem dla marketerów i jednocześnie dla Facebooka, Google’a, YouTube’a czy Instagrama będzie odpowiedź na oczekiwania i potrzeby pokolenia Z, które coraz mocniej dochodzi do głosu w internetowym świecie i staje się największym beneficjentem mediów społecznościowych. Zastanawiam się, czy z uwagi właśnie na coraz młodszego konsumenta platform społecznościowych nie będziemy zmagać się z jeszcze większą dynamiką Instagrama i nowych platform typu stories czy Tik Tok i borykać ze „znudzeniem” i mniejszą chęcią użytkowników do konsumowania Facebooka czy YouTube’a. Pytaniem otwarte, póki co, to: jak może to wpłynąć na kształt mediów społecznościowych.
Nowinki technologiczne a social media marketing w 2019 roku
Zdecydowanie stories, stories i jeszcze raz stories. Znacznie chętniej relacjonujemy wydarzenia z życia właśnie w formie wideo relacji albo relacji na żywo na Instagramie czy Facebooku i nic nie wskazuje na to, że trend ten się zatrzyma. A to na marketerach i twórcach contentu wymusza zupełnie nowe spojrzenie na tworzenie i „podawanie” treści. Poza tym prognozuję, że to może być rok mocniejszego wykorzystania AR i VR w kampaniach w mediach społecznościowych przez marki oraz wreszcie, co jest również moją osobistą ambicją, rokiem, w którym jeszcze mocniej w mediach społecznościowych, szczególnie dzięki influencerom i nowych technologiom, odbije się gaming i e-sport. Co otworzy zupełnie nowe możliwości do komunikacji marki z użytkownikiem.