>>> Czego życzysz branży marketingowej na 2019 rok?
>>> Marki na przełomie 2018/2019: eurobank, Lidl, Avon, OLX, Semilac, Bank BGŻ BNP Paribas, LOT, Credit Agricole, Grupa Domodi, SEAT
>>> Marketing w branży sportowej na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży marek luksusowych na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży modowej na przełomie 2018/2019
>>> Strategia na przełomie 2018/2019
>>> Content marketing na przełomie 2018/2019
>>> PR na przełomie 2018/2019
>>> Social media na przełomie 2018/2019
>>> Web design/UX na przełomie 2018/2019
Eventy na przełomie 2018/2019 podsumowują: Arek Stolarski, prezes zarządu, agencja Live, Agnieszka Ciesielska, eventowablogerka.pl, Michał Korejba, event creative director, agencja Allegro, Olga Krzemińska-Zasadzka, managing director Agencji POWER.
Zobacz również
Arek Stolarski
prezes zarządu, agencja Live
3 najciekawsze akcje event marketingowe z 2018 roku w Polsce
- Niezniszczalna Tęcza – 180heartbeats + JUNG v MATT dla Ben&Jerry’s. Kreatywna i odważna akcja ambientowa, nawiązująca do tęczy na Placu Zbawiciela, która do tej pory wzbudza duże emocje.
- Projekt Tymczasem dla EB 🙂
Projekt, który nasza agencja przygotowała wspólnie z VML. Finałem akcji marketingowej EB był spektakl w Teatrze Starym w Krakowie z raperami w roli głównej. - Pawilon Altered Carbon – promocja serialu Netflix w Galerii Ethos.
Udany event promujący serial Netflix. Dzięki realistycznej scenografii pozwalał każdemu uczestnikowi przenieść się do serialowego, futurystycznego świata.
3 wydarzenia z 2018 roku najmocniej wpływające na event marketing
Zbyt ogólne pytanie i ciężkie w interpretacji. Daję 2 case’y:
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
- Coachella – amerykański festiwal od lat wyznacza trendy wśród festiwali muzycznych na świecie. Od 2011 roku jest streamowany na YouTube, a rok później pojawił się występ z hologramowym Tupakiem. W tym roku największe wrażenie zrobił spektakularny koncert Beyonce, który był komentowany przez całą branżę rozrywkową.
- Promocja płyty Dawida Podsiadło. Przemyślana akcja promocyjna uwzględniająca różne aktywności ambientowe – kiosk, mural-krzyżówka i ciekawa identyfikacja wizualna.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed event marketingiem w 2019 roku
- Budżety event marketingowe
- Działalność agencji – obsługa 360 stopni
- Rosnące oczekiwania klientów co do nowoczesnej technologii na eventach
Nowinki technologiczne a event marketing w 2019 roku
Wszelkiego rodzaju aplikacje pozwalające na aktywną interakcję uczestników eventów w wydarzeniu. Coraz szybszy rozwój technologii rzeczywistości rozszerzonej pozwala na łączenie się i przenikanie świata realnego z wirtualnym.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Agnieszka Ciesielska
eventowablogerka.pl
3 najciekawsze akcje event marketingowe z 2018 roku w Polsce
- Bardzo spodobał mi się „Projekt Tymczasem” zrealizowany w październiku dla marki EB. Tu czołowi przedstawiciele polskiego rapu i hip hopu, przygotowali razem wspólny spektakl łączący muzykę i sztuki wizualne w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Realizacją zajęła się Agencja Live, Agencja Hope.
- Godny uwagi jest z pewnością projekt Hair Fashion Night 2018 – Pałac Kultury i Nauki zmienił się w jeden wielki, perfekcyjny salon fryzjerski. Za jego realizację odpowiadała agencja ImagineNation, a za technologię i komunikację w mediach – Today. Projekt ten równolegle odbywa się w innych miastach europejskich i budzi niebywale ciepłe opinie wśród gości. To świetna kampania event marketingowa.
- W Sopocie w maju odbyła się dwudniowa Gala dla pracowników i kontrahentów Rossmann z okazji 25-lecia istnienia marki w Polsce. Za jej realizację odpowiadała agencja Endorfina. Rozmach i trudność przeniesienia tak wielkiej produkcji na plażę budzi dalej podziw i szacunek dla ich organizatorów.
3 wydarzenia z 2018 roku najmocniej wpływające na event marketing
- W Polsce na wielkie uznanie zasługuje projekt Niezniszczalna tęcza, agencji 180heartbeats + JUNG v MATT, nagrodzona już m.in. w konkursach Bea World oraz w Złotych spinaczach. Odbudowana jako wodny hologram tęcza – symbol miłości, pokoju, praw osób LGBT i równości – na kilka godzin wróciła na plac Zbawiciela 8 czerwca 2018 roku. Widać, że taki symbol historii pięknie może wybrzmieć międzynarodowo i skierować oczy świata w ponad 42 mln zasięgach.
- Nie sposób pominąć wydarzenia – 25-lecia działalności na polskim rynku Volkswagen Poznań organizowanego przez Agencję NCF. To było ogromne przedsięwzięcie, przygotowania do jego realizacji zajęły kilkanaście miesięcy. Do realizacji eventu, który odbył się na Stadionie Poznań, zaangażowano kilkaset osób i zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, których w Polsce jeszcze powszechnie nie ma. Na murawie wielkości boiska piłkarskiego mogliśmy oglądać multimedialne show z udziałem artystów, tancerzy i gwiazd. To był event klasy międzynarodowej skierowany dla pracowników i partnerów Grupy Volkswagen.
- 2018 rok, to rok obchodów 100-lecia Niepodległości Polski i dzięki temu byliśmy świadkami wielu wydarzeń w wielu miastach, które świętowały ten fakt. Koncerty, happeningi, wydarzenia polityczne w każdym z większych miast czyniły nasze kalendarium bogatym i pełnym. Jedno z nich utkwiło mi niezwykle w pamięci. Zachwycające widowisko multimedialne organizowane przez NBP na Placu Piłsudskiego w Warszawie, które miało elementy kroniki filmowej, teatru na żywo oraz spektaklu historycznego. Pierwszy raz się spotkałam z takim rozmachem i taką ilością pracy, jaką organizatorzy musieli wykonać podczas przygotowań.
- Z areny światowej też kilka projektów warto prześledzić. Ciekawie wyszedł ostatni event dla marki Desperados na dnie 30-metrowego basenu w Turynie w wielkiej podwodnej kapsule, zrealizowany we wrześniu ub.r.
W pamięci siedzi mi też projekt dla Lotniska Heathrow, na którym 26 października zrobiono fantastycznego flashmoba inaugurującego film Bohemian Rhapsody. W postać Freddiego Mercurego wcielili się pracownicy lotniska i odtańczyli układ taneczny do niezapomnianego przeboju „I Want to Break Free”.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed event marketingiem w 2019 roku
- Największym wyzwaniem na 2019 rok będzie niski budżet i wysokie wymagania klientów. W obliczu coraz większych chęci aktywności firm w kierunku event marketingu coraz częściej spotykamy się z prośbami o dobre, kreatywne, unikatowe pomysły. Budżet często ogranicza się do minimum, przez co agencje odmawiają współpracy.
- Kolejne wyzwanie to kadra. Wykwalifikowani pracownicy zakładają swoje firmy, a nowych ludzi chętnych do pracy w branży eventowej, hotelarskiej, technicznej, scenograficznej nie przybywa. Dobrą receptą na ten fakt jest konsolidacja i współpraca z partnerami pracującymi jako specjaliści w danych obszarach. Rynek jest mocno rozdrobniony i tylko wzajemne łączenie się w grupy projektowe może być skuteczne w drodze do realizacji ponad przeciętnych projektów eventowych.
- Na koniec wspomnę o długich terminach płatnościach w korporacjach – do 90 dni, które nadal są niezmiennie proponowane przez firmy zaraz po wygranym przetargu. Problem ten ciągle wymaga lobbingu w wyższych instancjach decyzyjnych niż tylko na poziomie agencja kontra klienci.
Nowinki technologiczne a event marketing w 2019 roku
- Z nowinek technologicznych, na które wyczekuję z niecierpliwością, to identyfikatory z RFID, za pośrednictwem których będzie można wymieniać wirtualne kontakty, a także dokonywać płatności jak kartą kredytową. Te rozwiązania już się pojawiły np. w Wielkiej Brytanii i świetnie się przyjęły na targach i festiwalach.
- Fajnie rozwija się content wirtualnej rzeczywistości. Są na świecie pierwsze próby oglądania meczów koszykówki z pozycji zawodników, czy oglądania koncertów będąc w pierwszych rzędach na trybunach. Moim zdaniem to przyszłość branży rozrywkowej.
- Współpraca z influencerami – staje się nowym, modnym i skutecznym kierunkiem. Na tę formę współpracy otworzyła się Polska Organizacja Turystyczna, oddając we władanie social media kilku europejskim youtuberom, którzy relacjonowali swoje wyjazdy turystyczne po Polsce. Wydaje mi się, że ten trend ma potencjał, by rosnąć w siłę. Siłę odkrył sam Netflix, przy działaniach promocji serialu „Black Mirror” podjął współpracę z Krzysztofem Gonciarzem, Martinem Stankiewiczem, Grupą Filmową Darwin oraz Emce Kwadrat. Postawiono na influencerów, którzy kojarzeni są z wysoką jakością dostarczanych treści, i zapewniono im swobodę przy wyborze ról i kreowaniu contentu.
Michał Korejba
event creative director, agencja Allegro
3 najciekawsze akcje event marketingowe z 2018 roku w Polsce
- Bestsellery Empiku 2017, które po raz drugi wyprodukowaliśmy w Agencji Allegro, współpracując kreatywnie z reżyserem TVN Maćkiem Sobocińskim i jedną z najciekawszych postaci w młodym pokoleniu polskich scenografów – Olgą Warabidą. Moim zdaniem był to event, którym otworzyliśmy nowy rozdział w świecie gal telewizyjnych w naszym kraju. Nikt przed nami w tak efektowny sposób nie połączył świata tradycyjnej scenografii i zaawansowanych multimediów, za pomocą których opowiedziana została wyjątkowa, spójna i „magiczna” historia. W przestrzeni studia telewizyjnego zbudowaliśmy olbrzymi „living room”, czyli naszą własną, „domową” przestrzeń, w której żyją wszystkie te obiekty definiujące kulturę i sztukę, po które sięgamy w empiku.
- Niezniszczalna Tęcza – agencja 180heartbeats + JUNG v MATT pokazała siłę. Oto jak w minimalistyczny i notabene piękny sposób dać prztyczka w nos podpalaczom 😉 Samo wydarzenie, choć technologicznie nieskomplikowane, było wyzwaniem na poziomie logistycznym i produkcyjnym (wyobraźcie sobie, że musicie przekonać miasto do powrotu instalacji na Plac Zbawiciela po raz ósmy 😉 Holograficzna projekcja na kurtynie wodnej to nic nowego, ale tutaj liczył się świetny pomysł i jego przesłanie. Kolejny dowód na to, że technologia to tylko i wyłącznie narzędzie, które nigdy nie zastąpi dobrej kreacji. Całość wyszła magicznie i malowniczo, ale przede wszystkim niosła ze sobą ogromny potencjał komunikacyjny, który był i jest konsekwentnie wykorzystywany do dziś.
- „Muzyka, prasa, bilety, Podsiadło” – czyli Małomiasteczkowy Kiosk, który wygrał „internety”. To jeden z tych projektów, przy których uśmiechasz się od razu. Oto najlepszy przykład tego, jak łączyć offline (kiosk pod PKiN) z online (kanały SM Dawida, sekretny Insta) – to takie dobry case study dla tych wszystkich, którzy jeszcze myślą o tym, czy warto inwestować w takie akcje. Najlepszy komentarz od jednej ze szczęśliwych osób, które brały udział w akcji: „Kupić nowy album Dawida Podsiadło – super pomysł. Kupić go bezpośrednio od artysty ze specjalnego kiosku? Best day ever ♥”
3 wydarzenia z 2018 roku najmocniej wpływające na event marketing
- W naszej branży – odniosę się ponownie do Bestsellerów Empiku 2017, wiem jakie poruszenie ten event wywołał i bardzo cieszę się, że udało się potrząsnąć formatem pt. „gala wręczenia nagród”, który wydawał się niezmienialny. Zainspirowaliśmy konkurencję, podwykonawców i mam nadzieję wiele innych osób do przekraczania swoich granic w zakresie „to się da, a tego się nie da”.
- Agencja Ogilvy & Mather Polska z kampanią „Ostatnie Drzewo” w imponujący sposób podjęła temat zatrzymania wycinki drzew w Puszczy Białowieskiej. Przy wsparciu graczy z całego świata zbudowano ponad 700 kilometrów kwadratowych lasu… w grze wideo Minecraft. To dobry przykład tego, że event można przeprowadzić prawie w 100% w wirtualu. Tutaj społeczność to ponad 100 mln graczy, a akcja była na tyle ciekawa, że od razu zainteresowały się nią media na całym świecie. Dla mnie to taki dobry przykład kierunku, w którym zmierza cała branża live experience.
- Na świecie są troszkę większe budżety i jeszcze większy rozmach. Jeżeli mówić o prawdziwie „epickim” marketingu, to dla mnie wydarzeniem roku był bez dwóch zdań „Starman” wystrzelony w lutym w Tesla Roadsterze, który 9 listopada dotarł do orbity Marsa. Pomijając już cały „memiczny” potencjał tego wydarzenia – dla mnie tacy ludzie jak Elon Musk po prostu pokazują kierunek całej reszcie. Czapki z głów.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed event marketingiem w 2019 roku
- Event to już nie tylko event – kreujemy doświadczenia, które łączą się z tym, czym chce być marka dla klienta. I dalej – klient, to już nie tylko klient, bo w 2019 roku i kolejnych latach musimy myśleć o odbiorcach jako o aktywnych uczestnikach wydarzeń, trochę jak „o graczach”, w światach, które dla nich tworzymy.
- Trend to interaktywność na poziomie, który przekracza oczekiwania i granice wyobraźni. Zupełnie tak jak rozszerzona rzeczywistość, powoli burzy podział pomiędzy realem a wirtualem. Nasze eventy muszą być kompilacją doświadczeń z różnych dziedzin – wyzwaniem dla nas jest pokazanie klientom korzyści ze spaceru „into the future”, które uzasadnią przekazanie na nie budżetów.
Nowinki technologiczne a event marketing w 2019 roku
Nie można lekceważyć znaczenia rozszerzonej rzeczywistości, która dołącza do live experience marketingu w sposób przebojowy. Augmented reality i tak naprawdę extended reality to przyszłość, którą niedługo też będziecie mogli oglądać w eventach telewizyjnych realizowanych przez Agencję Allegro, które mamy zaplanowane na ten rok. Wszyscy znają aktywację IKEA, która pozwala przymierzać meble do mieszkania przed ich zakupem – ale widzieliście, jak to działa w ARKicie od Apple? Tutaj właśnie dostrzegalny jest ogromny progres, bo mamy coraz potężniejsze narzędzia. Przeciętny smartfon potrafi obsłużyć augmented reality w stopniu całkowicie wystarczającym do wykreowania doświadczenia bardzo sugestywnego i realistycznego. To już teraz, a za rok, dwa? Nie mogę się doczekać.
Olga Krzemińska-Zasadzka
managing director Agencji POWER
2018 rok obfitował w wiele ciekawych wydarzeń i eventów. Chciałabym podsumować te, które szczególnie były inspirujące dla branży MICE.
Do najciekawszych akcji zaliczyłabym Meetings Week Poland 2018. To spotkanie organizowane przez stowarzyszenia i podmioty działające na rzecz rozwoju polskiego rynku eventowego. Rozmawialiśmy o zaletach i metodach wizualizacji eventu, a także o tym, w jaki sposób te metody pozwalają budować strategię i planować wydarzenia. Poruszyliśmy także kwestię prowadzenia projektów incentive travel, bezpieczeństwa wyjazdów i klientów, regulacji rynku związanej z nową ustawą o imprezach turystycznych, dobrych praktyk we współpracy agencji i działów zakupów oraz etyki w biznesie. Drugim wydarzeniem był Event Biznes 2018. Konferencja opiewała w akcenty o motywacjach, potędze współpracy wewnątrz teamu, przykłady z realizacji, czy technologię. Kolejnym wydarzeniem był Festiwal Marketingu – Event Mix. To wydarzenie jest unikalnym połączeniem prelekcji praktyków i autorytetów w branży, służącym wymianie doświadczeń i prezentacji najciekawszych case study oraz najnowszych trendów i rozwiązań na rynku eventowym, czyli wszystkiego, co przydatne w rozwoju ludzi związanych z sektorem event & MICE.
Wśród wydarzeń, które w 2018 roku wpłynęły na event marketing w pierwszej kolejności chciałabym wskazać na Dialog Branżowy. Rozpoczęliśmy go na wzór rynków europejskich, jako reprezentacja środowiska zakupowego reklamodawców oraz agencji. Jego celem jest ustalenie najlepszych standardów zakupowych i przetargowych w kategoriach marketingowych, mając na uwadze nie tylko równość i partnerstwo biznesowe stron, ale przede wszystkim najwyższą możliwą efektywność w zakupach marketingowych w relacji jakość-cena. W 2018 roku wydano już publikację z działu Incentive Travel zawierającą opis jak powinien wyglądać „Dobry Przetarg” i jakie dokumenty są rekomendowane do jego przeprowadzenia. W 2017 roku wydano cały dział poświęcony Eventom.
W 2019 roku chcielibyśmy skupić się na edukacji klientów, jak również działów zakupów i marketingu. Zależy nam na wprowadzeniu „Dobrego Przetargu”, o którym mówiłam wcześniej do jak najszerszego grona. Chcielibyśmy się skupić na promocji spotkań i wyjazdów. Miniony rok pokazał nam, że to najskuteczniejsza forma działań marketingowych. W nowym roku będziemy dążyć do świeżości w pomysłach. Naszym zadaniem jest znajdować nowe, kreatywne rozwiązania. Chcemy tworzyć niesztampowe scenariusze i propozycje. Stale musimy zaskakiwać klienta, którego zadowolenie jest dla nas największą satysfakcją.
Przyglądając się organizacji wydarzeń na przestrzeni lat, możemy zauważyć, jak eventy przekształciły się w dojrzałe narzędzie biznesowe. Nieustanny rozwój technologii sprawia, że prognozowanie trendów staje się wyjątkowym wyzwaniem. Patrząc na rozwój świata, możemy jednak obserwować pewne zainteresowania społeczeństwa oraz kierunki rozwoju. Eventy łączą takie elementy jak animacje 3D, mapping, choreografie taneczne i muzykę na żywo. Wydarzenia stają się atrakcyjniejsze dzięki nowym technologiom np. aplikacje, technologia VR, roboty czy nowoczesne scenografie. To narzędzia, które usprawniają eventy, niemniej jednak patrząc na ugruntowaną już pozycję branży eventowej myślę, że warto skupić się na przedstawieniu głównie zjawisk, z jakimi zetkniemy się ze wzmożoną siłą w najbliższym czasie jak, chociażby dobrze przygotowane show.
W 2019 roku modny będzie teatr improwizacji. Swój początek zdobył w 2018 roku, ale nie straci, a zyska na popularności. Wszyscy ludzie uwielbiają się śmiać i dobrze bawić, a zatem dalej popularny będzie stand-up.
Z czasem będziemy mieli do czynienia z zagadnieniem sztucznej inteligencji. Już dziś wykorzystywana jest ona w kancelariach prawniczych. Wiadomo, że maszyny nie zastąpią prawników całkowicie, ale pozwalają im się skupić na zawiłościach sprawy, planowaniu strategii i bardziej skomplikowanych zadaniach. Maszyny, które już dzisiaj są wykorzystywane przez biura prawne, w ciągu kilku minut wykonują zadanie, które wcześniej zajmowało prawnikom łącznie ok. 360 tys. godzin pracy rocznie. Zastanawiam się, czy to rozwiązanie technologiczne będzie miało w przyszłości zastosowanie w naszej branży?