>>> Sprawdź pozostałe podsumowania tygodnia.
Przed Tobą najciekawsze teksty, które pojawiły się w ostatnim tygodniu na portalu NowyMarketing. Sprawdź, które tematy szczególnie interesowały branżę marketingową. Miłej lektury!
Zobacz również
- W ramach cyklu „Influencer z misją” rozmawiamy z dr Kariną Barszczewską, znaną w mediach społecznościowych jako @medycyna_na_obcasach.
- W ramach cyklu „Kreatywność sprzedaje” przybliżamy kampanie nagrodzone w konkursach SAR: KTR, Innovation oraz Effie 2023. Tym razem o kampanii „Ja w przyszłości” rozmawiamy z Anną Witecką, head of social media team w ING Bank Śląski.
- O tym, jak przygotować się na zmiany związane z wprowadzeniem Search Generative Experience (SGE) pisze Krzysztof Żałobiński.
- O tym, dlaczego akurat to TikTok przyciąga srebrne pokolenie pisze Magdalena Marek-Terelak.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
- O data-driven content marketingu pisze w swoim artykule Maria Czekańska.
- Sprawdź przegląd najlepszych suszonek, które obiegły internet w maju 2024 roku. To zbiór ciekawych kreacji reklamowych od znanych marek.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Trybunał Sprawiedliwości UE orzekł, że McDonald’s traci unijny znak towarowy Big Mac w odniesieniu do towarów drobiowych. Znany fast-food nie wykazał rzeczywistego używania znaku towarowego na terytorium Unii przez nieprzerwany okres pięciu lat.
- Fińska Ulko-Tammio to pierwsza wyspa offline, czyli miejsce, w którym turyści zachęcani są do cyfrowego detoksu. Inicjatywa została nagrodzona tytułem „Krajowego cel podróży roku w Finlandii”.
- Trwają prace nad przekrojową publikacją firmy Autentika na temat stanu design systemów w Polsce. Twórcy zapraszają do opowiedzenia swoich historii przez firmy, które mają doświadczenie w tym zakresie. Weź udział w projekcie.
- O tym, na co zwrócić uwagę w przypadku tworzenia komunikacji dla marek działających na rynkach regulowanych oraz jak powinna wyglądać współpraca z agencją przeczytasz w artykule, w którym swoim doświadczeniem dzieli się CAPE MORRIS.
Kampanie i akcje warte uwagi
- IKEA UK i Woodgreen Association połączyły siły i stworzyły katalogi, w których kolekcję mebli oraz akcesoriów dla pupili reklamują zwierzęta ze schroniska.
- Mastercard, Empik i PayEye uruchamiają opcję płatności biometrycznych, opartych o fuzję biometrii tęczówki oka i twarzy. Dzięki współpracy z fintechem PayEye oraz Planet Pay, partnerem technologicznym programu, klienci będą mogli przetestować płatność za zakupy spojrzeniem w pięciu salonach Empik w Polsce.
- Wirtualna influencerka Meta_Queen włączyła się w akcję promującą udział w wyborach do Parlamentu Europejskiego. Nawołuje do tego hasłem „nie bądź NPCem”, nawiązującym do gier komputerowych.
- Marka karmy dla zwierząt Purina postanowiła walczyć z oparzeniami psich łap powodowanymi rozgrzanym asfaltem. Stworzyła nadruki na chodniki, które zmieniają kolor, gdy temperatura sięga 27°C.
- IKEA opublikowała w sieci „Leksykon Dobrego Języka”, czyli listę określeń i zwrotów dotyczących mniejszości społecznych, które mogą być odebrane w negatywny sposób. W Leksykonie znajdują się podpowiedzi na temat tego, jak mówić w neutralny sposób, m.in. o osobach z niepełnosprawnością lub przedstawicielach mniejszości etnicznych.
- Z okazji Miesiąca Dumy 2024, ukazała się trzecia edycja popularnego poradnika „Jak mówić i pisać o osobach LGBTQIAP+”. Nad nową, rozszerzoną i poprawioną wersaj publikacji pracowali: Yga Kostrzewa, Marcin Dzierżanowski, Karolina Rogaska i Grzegorz Miecznikowski. Poradnik powstał głównie z myślą o dziennikarzach i dziennikarkach, politykach i polityczkach, komentatorach i komentatorkach oraz wszystkich, którzy publicznie wypowiadają się na temat osób LGBTQIAP+. Publikacja była konsultowana z różnorodnymi organizacjami i osobami, zajmującymi się kwestiami równościowymi.
- Fundacja eFkropka, we współpracy z firmą SentiOne i Fabryka Komunikacji Społecznej, sporządziły raport dotyczący tematu zdrowia psychicznego, zaburzeń i osób potrzebujących pomocy. Poruszono w nim kwestie związane m.in. z zaburzeniami osobowości i tym, jakiego rodzaju treści na ten temat pojawiają się online.
- Ruszyła tegoroczna edycja kampanii „Nie porzucaj!” Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami w Polsce. Akcja ma uświadomić opiekunów psów, jak bardzo czworonogi przywiązują się do swoich ludzkich rodzin.
- Warszawa rozkwitła w ramach kampanii promującej trzeci sezon serialu „Bridgertonowie”, dostępnego na platformie Netflix. W stolicy pojawiły się podświetlane nośniki wypełnione kwiatami. Za realizację odpowiada Warexpo.
- CANAL+ Polska przygotował kampanię, która ma uświadomić, jak istotne dla uratowania czyjegoś życia jest pierwsze dziesięć minut od wypadku. W spocie wystąpili Wojciech Chmielarz, Michał Marszał, Pigout i Yanek43. Wideo jest częścią promocji nowego serialu „Prosta sprawa”.
- OLX Praca w najnowszej kampanii reklamowej ponownie porusza ważny temat społeczny. Rok po wejściu w życie zmian w Kodeksie Pracy, wynikających z implementacji dyrektywy Work-Life Balance, marka pokazuje, że istotne jest dzielenie się urlopem rodzicielskim i jak wiele zyskują na tym wszyscy: dzieci, każde z rodziców, a także pracodawcy.
- Powstała kolejna odsłona kampanii społecznej SEXEDPL pt. „Bezpieczny powrót”, która zwraca uwagę na bezpieczeństwo i reagowanie na przemocowe zachowania, które nasilają się w okresie okołowakacyjnym. W ramach akcji nagłaśniana jest również rola Antyprzemocowej Linii 70 720 020.
- Tentree oraz Dentsu Creative Canada stworzyły narzędzie, które ma pomóc w proaktywnej walce z pożarami. Follow Wildfire wykorzystuje sztuczną inteligencję do identyfikowania dymu oraz płomieni na grafikach publikowanych w mediach społecznościowych.
Szwajcarska marka odzieży sportowej On ruszyła z akcją pt. „Dream together”. Głównym przesłaniem działań jest pokazanie, jak ważna jest praca zespołowa, a wśród ambasadorów znalazła się m.in. Iga Świątek.
Raporty
- Allegro oraz agencja badawcza Minds & Roses przygotowały raport „Customer Journey 2024. Poszukiwanie i zakup produktów online”. Zgodnie z badaniem, w ciągu ostatniego roku widać stabilizację nastrojów konsumenckich w kraju. Wydarzenia społeczno-ekonomiczne w Polsce i za granicą nie mają już aż takiego wpływu na decyzje zakupowe jak rok wcześniej (38% vs 47%). Ponadto, ponad połowa badanych nadal kupuje w bardziej przemyślany sposób niż wcześniej oraz stara się wydawać jak najmniej i oszczędzać.
- Krajowa Izba Gospodarcza sprawdziła, jak wyglądał e-handel w Polsce w kwietniu 2024. Jak się okazało, Polacy w kwietniu 2024 roku kupili w internecie towary o wartości 7,011 mld zł, co oznacza wzrost o 9,2% w stosunku do marca i aż 14,2% w porównaniu z rokiem ubiegłym.
- W jaki sposób język wpływa na postrzeganie przez społeczeństwo osób z niepełnosprawnością? Czy tworzenie nowych określeń, dostosowanych do OnZ, ma sens? I wreszcie: jak wygląda dostosowywanie dostępu do treści online dla OnZ? Między innymi na te pytania odpowiada raport Fundacja Avalon „#SzanujęNieDyskryminuję: Język, którym posługują się media przy opisywaniu OzN”. Autorzy badania zapytali grupę 2 tys. osób o to, czy ich zdaniem język stosowany do opisywania OzN w mediach jest właściwy. Chociaż 40% ankietowanych uznało, że tak, to jednak niemal tyle samo (38%) przyznało, że trudno o jednoznaczną opinię na ten temat.
Wydarzenia
- 12 czerwca poznasz odpowiedzi na najbardziej palące pytania dotyczące neuromarketingu. Emocje czy rozum – co i kiedy odgrywa kluczową rolę w procesie zakupowym i dlaczego? Czy w mózgu istnieją obszary, których stymulacja może rozbudzić potrzebę dokonania zakupu? Czym jest neuromapa i na jakie jej elementy powinni zwracać uwagę marketerzy? Wszystko dzięki Q&A z dr Adamem Zemełką.
- Agencja Tigers ogłasza kolejną edycję konferencji Tigers United, która odbędzie się już 13 czerwca. Tym razem tematem przewodnim będzie hasło „Rewolucja AI”. Uczestnicy wydarzenia będą mieli okazję zagłębić się w świat sztucznej inteligencji i automatyzacji w biznesie, odkrywając przy tym pełen potencjał nowych technologii.
- Już 19 czerwca w Warszawie odbędzie się AI Creative Fest. Jak wiele potrafi sztuczna inteligencja? Co zmieni w branży kreatywnej, a jakie zmiany już wywołała? Na te pytania odpowiedzą m.in. z Tomek Graszewicz i Jacek Jerzy Jabłoński.
- 20 czerwca podczas konferencji IAB HowTo:AI Practical Approach, eksperci z Grupy Roboczej AI IAB Polska opowiedzą o tym, jak sztuczna inteligencja wpływa na produktywność wielu biznesów oraz wprowadza istotne zmiany w komunikacji marek z konsumentami. Podpowiedzą również, jak się na te zmiany przygotować.
Podcasty
- W kolejnym odcinku podcastu „Prosto Do Strategii”, Daniel Kotliński rozmawiał z dr Zofią Smełką-Leszczyńską – badaczką jakościową i strateżką, psycholożką z doktoratem z kulturoznawstwa, a od niedawna… radną warszawską. Gościni przybliża w rozmowie, jak zaczęła się jej kariera jako strateżki, dlaczego odeszła z agencji i prowadzi działalność freelancerską, jak wykorzystuje analizy semiotyczne i badania etnograficzne do odkrywania istotnych dla marek tropów kulturowych, a także jak wygląda jej ramowy proces strategiczny.
- W odcinku podcastu „Mamy na to slajd” Maria Filcek i Jacek Grzeszak z agencji badawczej Minds & Roses opowiedzieli o konsumentach z prowincji. Goście odpowiedzieli m.in. pytania, jak sobie go wyobrażamy oraz jaki jest potencjał (demograficzny, portfelowy) tej grupy konsumentów?
>>> Więcej znajdziesz w „Polecajkach NM”.