#PrzeglądTygodnia [31.05-06.06.2024]: srebrne pokolenie na TikToku, pierwsza wyspa offline, raport Allegro o nastrojach konsumenckich w Polsce

#PrzeglądTygodnia [31.05-06.06.2024]: srebrne pokolenie na TikToku, pierwsza wyspa offline, raport Allegro o nastrojach konsumenckich w Polsce
Sprawdź zbiór najciekawszych tematów ze świata marketingu, które opublikowaliśmy między 24 a 30 maja 2024 roku.
O autorze
5 min czytania 2024-06-07

>>> Sprawdź pozostałe podsumowania tygodnia.

Przed Tobą najciekawsze teksty, które pojawiły się w ostatnim tygodniu na portalu NowyMarketing. Sprawdź, które tematy szczególnie interesowały branżę marketingową. Miłej lektury!  

  • W ramach cyklu „Kreatywność sprzedaje” przybliżamy kampanie nagrodzone w konkursach SAR: KTR, Innovation oraz Effie 2023. Tym razem o kampanii „Ja w przyszłości” rozmawiamy z Anną Witecką, head of social media team w ING Bank Śląski.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się
  • Trwają prace nad przekrojową publikacją firmy Autentika na temat stanu design systemów w Polsce. Twórcy zapraszają do opowiedzenia swoich historii przez firmy, które mają doświadczenie w tym zakresie. Weź udział w projekcie.

Kampanie i akcje warte uwagi

  • Marka karmy dla zwierząt Purina postanowiła walczyć z oparzeniami psich łap powodowanymi rozgrzanym asfaltem. Stworzyła nadruki na chodniki, które zmieniają kolor, gdy temperatura sięga 27°C.
  • IKEA opublikowała w sieci „Leksykon Dobrego Języka”, czyli listę określeń i zwrotów dotyczących mniejszości społecznych, które mogą być odebrane w negatywny sposób. W Leksykonie znajdują się podpowiedzi na temat tego, jak mówić w neutralny sposób, m.in. o osobach z niepełnosprawnością lub przedstawicielach mniejszości etnicznych.

  • Z okazji Miesiąca Dumy 2024, ukazała się trzecia edycja popularnego poradnika „Jak mówić i pisać o osobach LGBTQIAP+”. Nad nową, rozszerzoną i poprawioną wersaj publikacji pracowali: Yga Kostrzewa, Marcin Dzierżanowski, Karolina Rogaska i Grzegorz Miecznikowski. Poradnik powstał głównie z myślą o dziennikarzach i dziennikarkach, politykach i polityczkach, komentatorach i komentatorkach oraz wszystkich, którzy publicznie wypowiadają się na temat osób LGBTQIAP+. Publikacja była konsultowana z różnorodnymi organizacjami i osobami, zajmującymi się kwestiami równościowymi.


  • Ruszyła tegoroczna edycja kampanii „Nie porzucaj!” Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami w Polsce. Akcja ma uświadomić opiekunów psów, jak bardzo czworonogi przywiązują się do swoich ludzkich rodzin.

  • OLX Praca w najnowszej kampanii reklamowej ponownie porusza ważny temat społeczny. Rok po wejściu w życie zmian w Kodeksie Pracy, wynikających z implementacji dyrektywy Work-Life Balance, marka pokazuje, że istotne jest dzielenie się urlopem rodzicielskim i jak wiele zyskują na tym wszyscy: dzieci, każde z rodziców, a także pracodawcy.
  • Powstała kolejna odsłona kampanii społecznej SEXEDPL pt. „Bezpieczny powrót”, która zwraca uwagę na bezpieczeństwo i reagowanie na przemocowe zachowania, które nasilają się w okresie okołowakacyjnym. W ramach akcji nagłaśniana jest również rola Antyprzemocowej Linii 70 720 020.

  • Tentree oraz Dentsu Creative Canada stworzyły narzędzie, które ma pomóc w proaktywnej walce z pożarami. Follow Wildfire wykorzystuje sztuczną inteligencję do identyfikowania dymu oraz płomieni na grafikach publikowanych w mediach społecznościowych.

Szwajcarska marka odzieży sportowej On ruszyła z akcją pt. „Dream together”. Głównym przesłaniem działań jest pokazanie, jak ważna jest praca zespołowa, a wśród ambasadorów znalazła się m.in. Iga Świątek.

Raporty

  • Allegro oraz agencja badawcza Minds & Roses przygotowały raport „Customer Journey 2024. Poszukiwanie i zakup produktów online”. Zgodnie z badaniem, w ciągu ostatniego roku widać stabilizację nastrojów konsumenckich w kraju. Wydarzenia społeczno-ekonomiczne w Polsce i za granicą nie mają już aż takiego wpływu na decyzje zakupowe jak rok wcześniej (38% vs 47%). Ponadto, ponad połowa badanych nadal kupuje w bardziej przemyślany sposób niż wcześniej oraz stara się wydawać jak najmniej i oszczędzać.

  • Krajowa Izba Gospodarcza sprawdziła, jak wyglądał e-handel w Polsce w kwietniu 2024. Jak się okazało, Polacy w kwietniu 2024 roku kupili w internecie towary o wartości 7,011 mld zł, co oznacza wzrost o 9,2% w stosunku do marca i aż 14,2% w porównaniu z rokiem ubiegłym.

  • W jaki sposób język wpływa na postrzeganie przez społeczeństwo osób z niepełnosprawnością? Czy tworzenie nowych określeń, dostosowanych do OnZ, ma sens? I wreszcie: jak wygląda dostosowywanie dostępu do treści online dla OnZ? Między innymi na te pytania odpowiada raport Fundacja Avalon „#SzanujęNieDyskryminuję: Język, którym posługują się media przy opisywaniu OzN”. Autorzy badania zapytali grupę 2 tys. osób o to, czy ich zdaniem język stosowany do opisywania OzN w mediach jest właściwy. Chociaż 40% ankietowanych uznało, że tak, to jednak niemal tyle samo (38%) przyznało, że trudno o jednoznaczną opinię na ten temat.

Wydarzenia

  • Agencja Tigers ogłasza kolejną edycję konferencji Tigers United, która odbędzie się już 13 czerwca. Tym razem tematem przewodnim będzie hasło „Rewolucja AI”. Uczestnicy wydarzenia będą mieli okazję zagłębić się w świat sztucznej inteligencji i automatyzacji w biznesie, odkrywając przy tym pełen potencjał nowych technologii.

  • 20 czerwca podczas konferencji IAB HowTo:AI Practical Approach, eksperci z Grupy Roboczej AI IAB Polska opowiedzą o tym, jak sztuczna inteligencja wpływa na produktywność wielu biznesów oraz wprowadza istotne zmiany w komunikacji marek z konsumentami. Podpowiedzą również, jak się na te zmiany przygotować.

Podcasty

  • W kolejnym odcinku podcastu „Prosto Do Strategii”, Daniel Kotliński rozmawiał z dr Zofią Smełką-Leszczyńską – badaczką jakościową i strateżką, psycholożką z doktoratem z kulturoznawstwa, a od niedawna… radną warszawską. Gościni przybliża w rozmowie, jak zaczęła się jej kariera jako strateżki, dlaczego odeszła z agencji i prowadzi działalność freelancerską, jak wykorzystuje analizy semiotyczne i badania etnograficzne do odkrywania istotnych dla marek tropów kulturowych, a także jak wygląda jej ramowy proces strategiczny.
  • W odcinku podcastu „Mamy na to slajd” Maria Filcek i Jacek Grzeszak z agencji badawczej Minds & Roses opowiedzieli o konsumentach z prowincji. Goście odpowiedzieli m.in. pytania, jak sobie go wyobrażamy oraz jaki jest potencjał (demograficzny, portfelowy) tej grupy konsumentów?

>>> Więcej znajdziesz w „Polecajkach NM”.