E-commerce na przełomie 2018/2019

E-commerce na przełomie 2018/2019
Które kampanie e-sklepów okazały się najciekawsze w 2018 r.? Jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2019 roku?
O autorze
12 min czytania 2019-01-11

>>> Czego życzysz branży marketingowej na 2019 rok?
>>> Marki na przełomie 2018/2019: eurobank, Lidl, Avon, OLX, Semilac, Bank BGŻ BNP Paribas, LOT, Credit Agricole, Grupa Domodi, SEATŠKODA, ANSWEAR, Piątnica
>>> Marketing w branży sportowej na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży marek luksusowych na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży modowej na przełomie 2018/2019
>>> Strategia na przełomie 2018/2019
>>> Content marketing na przełomie 2018/2019
>>> PR na przełomie 2018/2019
>>> Social media na przełomie 2018/2019
>>> Web design/UX na przełomie 2018/2019
>>> Eventy na przełomie 2018/2019
>>> Wideo marketing na przełomie 2018/2019

E-commerce na przełomie 2018/2019 podsumowują Tomasz Karwatka, CEO DivanteMarcin Piwowarczyk, global commerce design director, VP of Strix PolandKonrad Zach, Founder & CEO thinkHUBŁukasz Kozłowski, customer success w Shoper.pl, Anna Lasmanowicz, eCommerce Consultant.

Tomasz Karwatka
CEO Divante

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

3 najciekawsze wydarzenia z 2018 roku wpływające na e-commerce

  1. Jednym z ważniejszych wydarzeń w 2018 roku było przejęcie Magento przez Adobe. Dołączenie Magento Commerce Cloud do portfela Adobe uzupełnia Adobe Experience Cloud o brakujący, sprzedażowy element (zarówno B2C, jak i B2B). To jak dodawanie ostatniego fragmentu układanki. Dzięki temu klienci i firmy mogą oczekiwać, że interakcje w systemach i rozwiązaniach proponowanych przez Adobe będą mogły mieć charakter sprzedażowy – zarówno w kontekście stron internetowych, aplikacji mobilnych, społecznościowych, wewnątrz produktów Adobe, jak i w sklepie internetowym.
  2. Istotnym wydarzeniem, szczególnie dla osób odpowiedzialnych za traffic w sklepach internetowych, jest wprowadzenie przez Google indeksowania mobile-first. Zmusi to branżę do spojrzenia na swoje biznesy z punktu widzenia użytkownika mobilnego oraz dostosowania swojej strategii promocyjnej do tej zmiany.
  3. Ważnym, może nie tyle jednorazowym wydarzeniem, ale trendem jest upadek hegemonii Stanów Zjednoczonych w świecie e-commerce. Obecnie 7 na 10 największych retailerów pod kątem przychodów nie pochodzi z USA. 6 na 10 największych sklepów e-commerce pod kątem ruchu również nie jest ze USA. Z roku na rok rośnie także siła firm azjatyckich.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2019 roku

  1. Jednym z najważniejszych wyzwań stojących przed branżą e-commerce jest zmiana w zakresie podejścia do technologii mobilnych. Internet nie dzieli się już na desktopowy i mobilny – można powiedzieć, że mobile to dzisiejszy Internet. Wymaga to od specjalistów e-commerce nauczenia się zupełnie nowego podejścia – stawiającego na pierwszym miejscu użytkownika mobilnego. Z tego wynikają kolejne wyzwania, zarówno w zakresie technologicznym np. dobór technologii, jak i user experience.
  2. Ważnym aspektem jest również social commerce. Obserwujemy prężny rozwój social media, które stają się swoistą autostradą użytkowników w kierunku sklepów internetowych. Według badań, 24% konsumentów kupi dany produkt, jeśli zostaną oni przeniesieni bezpośrednio na kartę produktu na stronie internetowej sprzedawcy. Retailerzy powinni zadbać o utrzymanie spójnych doświadczeń użytkownika podczas przejść pomiędzy kanałami, także w kanale mobile.

Nowinki technologiczne a e-commerce w 2019 roku

Według naszego corocznego raportu eCommerce Trends będą to: content marketing z rosnącym udziałem contentu wideo, CRM, w szczególności tzw. social CRM, czyli taki, który w centrum stawia klienta i jego zachowania oraz potrzeby. Trzecim trendem będą big data i operujące na tych zbiorach danych algorytmy obszaru sztucznej inteligencji. Dzięki np. chatbotom lub urządzeniom IoT mamy dostęp do większej ilości danych, musimy nauczyć się te dane przetwarzać i wyciągać wnioski.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Marcin Piwowarczyk
global commerce design director, VP of Strix Poland

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

3 najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2018 roku w Polsce

  1. Ponieważ świat handlu offline i online coraz bardziej się zaciera, dlatego skupię się na zaprezentowaniu ciekawych kampanii reklamowych, które związane są z handlem. Jedną z najciekawszych i bez wątpienia potrzebnych jest kampania świąteczna brytyjskiej sieci supermarketów Iceland, która pokazując rezygnację ze stosowania oleju palmowego w swoich produktach, wywołała prawdziwą dyskusję odnośnie szkodliwości wycinki lasów tropikalnych i zastępowania ich uprawami palmowymi. To jedna z tych reklam, które trwale zapadają w pamięć i wywołują natychmiastową zmianę preferencji zakupowych. W samym portalu Facebook reklama została udostępniona prawie przez 700 tys. osób i obejrzana 16 mln razy.
  2. Kolejna mistrzowska akcja marketingowa w moim przekonaniu to bardzo prosta w formie reklama zrealizowana z okazji Black Friday przez sieć IKEA. Sieć, która raczej nie obniża cen na swój asortyment, zaproponowała w jednym z krajów hasło „Lack Friday”, gdzie zaprezentowała tę samą niską cenę „kultowych” stolików ze swojej oferty. Prosty przekaz, świetna kreacja i RTM zapewnił zasięg.

3 najciekawsze wydarzenia z 2018 roku wpływające na e-commerce

  1. Bez wątpienia ten rok w moim przekonaniu należał do eobuwie. To właśnie ta marka w lutym tego roku otworzyła totalnie nowatorski koncept, gdzie salon stacjonarny jest jednym wielkim magazynem, a półki sklepowe zastępują interaktywne ekrany i tablety, które pozwalają na bardzo szybkie zamówienie i natychmiastowy odbiór produktów z asortymentu ponad 150 tys. produktów.
  2. Drugie istotne wydarzenie przełamujące bariery w świecie zakupów online to bardzo sprawne wprowadzenie w całej Polsce usługi esize.me, która pozwala dobierać obuwie w oparciu o indywidualne skany 3d stóp. Eobuwie pokazuje, jak będą wyglądały zakupy przyszłości, a co ważne nie są to jakieś prototypowe/testowe rozwiązania, ale dokładnie przemyślane kroki, które znacząco wpłyną na sposób dokonywania zakupów w najbliższych latach.
  3. Warto także wspomnieć o zmianach, jakie poczynił Google w zakresie narzędzia Page Speed Insight. Obecnie narzędzie zaczęło wykorzystywać silnik Lighthouse do mierzenia prędkości ładowania oraz jakości wykonania strony. To powoduje, że każdy e-commerce będzie musiał jeszcze mocniej zainwestować w nowoczesne technologie mobilne takie jak AMP, czy PWA, aby wzmocnić/utrzymać swoją obecność w wynikach wyszukiwania.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2019 roku

  1. Obecnie światowy e-commerce posiada penetrację rynkową w okolicach 10%, co w stosunku do penetracji Internetu czy smartfonów (ponad 70%) pokazuje, jak dynamiczny wzrost będzie oczekiwany. Ten wzrost doprowadzi na pewno do sytuacji, w których firmy będą musiały się zmierzyć z jeszcze większymi wyzwaniami logistycznymi i technologicznymi w okresie największych szczytów sprzedażowych. Jeśli bowiem obecnie przy pikach rzędu kilkuset zamówień na minutę wiele z polskich e-commerce’ow przestaje działać, to co w sytuacjach, kiedy będziemy mieli do czynienia z liczbą 5-10 razy większą.
  2. Druga sprawa, która na pewno nie pozostanie bez echa, to wszelkie wycieki danych osobowych. Wpadka MediaExpert w zakresie nieprawidłowego przygotowania technologicznego systemu e-commerce umożliwiająca podgląd danych osobowych po zalogowaniu jednych klientów przez drugich, czy także nieuprawniony dostęp do danych osobowych sklepu Morele.net. Odpowiednie zabezpieczenie danych klientów w dobie RODO to niewątpliwie poważne wyzwanie dla całej branży e-commerce.
  3. Dla całego e-commerce duże zmiany oznacza także działająca od grudnia 2018 dyrektywa unijna, przez którą sklepy internetowe stracą możliwość blokowania dostępu do swoich stron klientom z krajów UE. Jak wynika z danych przytaczanych przez Parlament Europejski, aż 63 proc. sklepów online nie pozwala kupującym z innego państwa UE na dokonywanie zakupów.
    To z jednej strony oznacza potencjalnie nowe rynki i wzrosty sprzedaży, a z drugiej znaczące wyzwania logistyczne i operacyjne w zakresie wysyłek, zwrotów i reklamacji.

Nowinki technologiczne a e-commerce w 2019 roku

  1. Jak już wspominałem w 2019 roku na pewno zaobserwujemy wzrost rozwiązań technologicznych wykorzystujących progressive web apps (PWA) i technologię accelerated mobile pages (AMP), a to za sprawą zmiany polityki Google’a. Dla branży e-commerce to spore wyzwania i także jednak dodatkowe koszty (poniesione na spore zmiany w technologiach front-end platform sprzedażowych), a dla klientów z kolei to znaczący postęp w zakresie poprawy user experience i przyjemności dokonywania zakupów. PWA pozwala bowiem znacznie głębiej sięgać po funkcje w smartfonach dostępne do tej pory tylko dla aplikacji mobilnych (powiadomienia push, płatności, dostęp do aparatu, geolokalizacja, etc.).
  2. Na pewno z punktu widzenia trendów wszelkie raporty pokazują także znaczący wzrost zainteresowania wśród e-commerce managerów wszelkimi systemami Business Intelligence i CRM, które pozwolą na jeszcze lepszą analizę i parametryzację każdego obszaru działalności. Pozwoli to na jeszcze lepsze działania personalizujące sprzedaż oraz usprawniające doświadczenie zakupowe.
  3. Moim zdaniem przy rosnącej skali sprzedaży duże znaczenie będą miały także systemy i technologie usprawniające logistykę zamówień. Coraz częściej bowiem sprzedaż cyfrowa to nie tylko jeden pojedynczy kanał, ale wiele i dodatkowo różne modele magazynowania i udostępniania asortymentu. To powoduje, że przy wzrastającej skali sprzedaży i komplikacji koszyków nieodzowne stają się systemy i technologie usprawniające zarządzanie całym procesem zamówieniowym (tzw. order management systems). Przykładowo wystarczy, że w koszyku klient będzie miał produkty pochodzące z kilku magazynów, które dodatkowo są wystawione na sprzedaż w kilku kanałach sprzedażowych (sklep tradycyjny, internetowy i np. Allegro). To te systemy zadbają o właściwą kompletację zamówienia z uwzględnieniem najoptymalniejszych warunków logistyczno-handlowych. Choć takie technologie nie powodują bezpośrednio wzrostu sprzedaży to znacząco usprawniają rentowność przedsiębiorstw i całościowe doświadczenia zakupowe klientów.

Konrad Zach
Founder & CEO thinkHUB

3 najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2018 roku w Polsce

  1. Reklama x-kom.pl dla leworęcznych – za odwagę
  2. „Szef Internetów” OLX.pl – za całokształt

3 najciekawsze wydarzenia z 2018 roku wpływające na e-commerce

  1. Inwestycja funduszu z grupy MCI w IAI S.A.
  2. Zniesienie geoblokowania w EU
  3. 1 mld zamówień przyjętych przez platformy z grupy Alibaba w ciągu jednego dnia: 11.11.2018.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2019 roku

  1. Globalizacja – otwarcie się krajowych podmiotów na sprzedaż online na rynkach zagranicznych
  2. Rozwój portfolio usług logistycznych dla branży e-commerce w środowisku coraz bardziej świadomych i wymagających konsumentów
  3. Rosnące znaczenie globalnych marketplace jako bezpośrednia konkurencja największych e-commerce w Polsce

Nowinki technologiczne a e-commerce w 2019 roku

  1. Rozszerzona rzeczywistość
  2. Realne wykorzystanie big data w personalizacji oferty i poznawaniu naszych klientów
  3. Boty i automatyzacja globalnej komunikacji z klientami

Łukasz Kozłowski
customer success w Shoper.pl

3 najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2018 roku w Polsce

  1. 2018 to raczej rok krzepnięcia, niezbyt dynamiczny, jeśli chodzi o nowości. Przesiąknięty dyskursem o cyfrowej prywatności, RODO. Poza tym nasycony kilkoma latami poprzednimi, kiedy co roku mieliśmy jakąś małą rewolucję cyfrową. Nie mam w głowie ani jednej akcji e-sklepowej, którą mógłbym wymienić jako coś do zapamiętania. To, co mi zostanie po tym roku w komunikacji cyfrowej, to naprawdę sprytna i dobrze ogarnięta komunikacja IKEI, ale to też bardziej jako przykład świetnie wdrożonych, najlepszych digitalowych praktyk.
  2. W Polsce natomiast należałoby odnotować wejście www.aboutyou.pl/, ale prędzej też przez wzgląd na sam fakt wejścia kolejnego dużego gracza do Polski, a nie impakt. Bo spektakularnych przetasowań na rynku z tego powodu nie widać.

3 najciekawsze wydarzenia z 2018 roku wpływające na e-commerce

  1. Niedziele niehandlowe. W obecnym roku będzie ich jeszcze więcej. W sklepach internetowych Shoper, w dwie pierwsze niedziele niehandlowe, ruch był średnio o 20 proc. większy niż zwykle. Ale teza o przeniesieniu się niedzielnych zakupów do e-sklepów jest mocno naciągana. Może tak będzie w 2019 roku, ale jeszcze nie teraz.
  2. GDPR/RODO. Im bliżej było 26 maja, tym strach był większy. 2018 rok zapamiętamy więc m.in. przez to zamieszanie w e-commerce, wywołane nowym unijnym prawem.
  3. AllegroSmart – dobrze wdrożony pomysł. Może nie jest to Amazon Prime, ale swoje robi.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2019 roku

  1. Chatboty. Front customer support i sprzedaży w wielu firmach przejmują chatboty. Na razie są to próby i projekty sondujące, ale w 2019 roku z pewnością będziemy mieli do czynienia ze zmianami organizacyjnymi związanymi z botami w obsłudze klienta.
  2. Przetasowania na rynku związane z walką marketplace’ów. Wszyscy chcielibyśmy, aby niezależny handel kwitł, ale prawda jest taka, że walka o dane klientów i ruch odbywa się pomiędzy wielkimi platformami handlowymi. To więc wyzwanie dla małych handlowców i wielkich korporacji. Handel zmienia się powoli, ale nie dajmy się zwieść, jest to zmiana rewolucyjna.

Nowinki technologiczne a e-commerce w 2019 roku

  1. Z pewnością chatboty. Frontowa obsługa przez automaty ułatwi merchantom, trochę utrudni klientom, ale stanie się niedługo już normą.
  2. Równolegle z chatbotami idzie kolejny trend: głosowi asystenci. W Stanach Zjednoczonych realizujący już funkcje zakupowe – myślę, żę w 2019 roku pojawią się w Polsce z obsługą języka polskiego. Istotnie rynku nie zmienią, ale wyznaczą na pewno nowe tropy w obsłudze sprzedaży.

Życzenia na 2019 rok

Żadna wielka rewolucja nie jest nam potrzebna, ale parę rzeczy by się jednak przydało.

Paradoksalnie życzę tego, co już jest przewidywane przez niektórych – a mianowicie końca ery darmowych przesyłek. Przesyłka nigdy nie jest darmowa, a branża logistyczna jest bardzo duża. Dlatego darmowa wysyłka to dla klienta końcowego koszt wysyłki gdzieś zawsze ukryty. Ponadto darmowa wysyłka to sposób dużych, wyskalowanych biznesów, na dumping cenowy.

Prawdopodobny jest również rozwój niezależnego, małego i średniego e-commerce’u (w tym rosnącej branży handlu etycznego). Rynek zdominowany przez samych wielkich graczy – długoterminowo – nie jest dobry, bo gorzej na nim działa gra popytu z podażą. Dlatego życzę wszystkim, by tak się nie stało.

Oraz – abyśmy wszyscy definiowali się społecznie inaczej niż tylko jako konsumenci. Mam tu na myśli to, o czym mówi Jeff Bezos, że „marketplace’y zjadają nasz świat”. W komputerze, w smartfonie czy komunikatorach to się dzieje od jakiegoś czasu. Za chwilę w lodówce, w samochodzie i w miejscach, o których nie jesteśmy w stanie teraz pomyśleć – będziemy mieli „punkty sprzedaży” esklepów. Może to dobre dla handlu, ale czy dobre dla samego człowieka? Wątpię.

Anna Lasmanowicz
eCommerce Consultant

3 najciekawsze akcje/kampanie e-sklepów z 2018 roku w Polsce

  1. Jednym z głośnych momentów w 2018 roku było pojawienie się nowego gracza na rynku fashion e-commerce, czyli Aboutyou.pl. Sklep z odzieżą i akcesoriami zainwestował w kampanię i działania PR-owo-eventowe, które trudno było przeoczyć i które skalą dorównywały wcześniejszym działaniom prowadzonym przez leaderów w branży. W ramach launchu, w nowym e-sklepie zastosowano mechaniki sprzedażowo-promocyjne, jak np. udostępnienie kodu zniżkowego dla nowych klientów, z którego można było skorzystać w pierwszych tygodniach funkcjonowania e-sklepu. Jak na razie Abouytyou.pl nie doścignął swoją popularnością Zalando. Z liczbą średnio 1,7 mln wizyt miesięcznie, zaczyna powoli doganiać swoim zasięgiem Answear.com. Jak będzie dalej wyglądał biznes tego sklepu? To warto obserwować, zwłaszcza że właśnie odzież jest kategorią numer jeden na liście top kategorii polskiego e-handlu.
  2. Moją uwagę przykuły także działania łączące świat online i offline prowadzone dość konsekwentnie przez Eobuwie.pl. Wprowadzenie skanerów esize.me w wybranych punktach na terenie Polski, które pomagają konsumentom w dobraniu idealnego rozmiaru obuwia, tym samym przełamując jedną z barier kupowania butów w kanale e-commerce, było wartym uwagi posunięciem. Z ciekawością będę śledzić kolejne rozwiązania, które sieć zaproponuje w 2019.
  3. W 2018 mogliśmy obserwować liczne kampanie zarówno marek, jak i sklepów, w których pojawiał się komunikat „kupuj online”. Nasilenie komunikacji zachęcającej do robienia zakupów także w sieci i edukującej konsumentów o tym, że dany sklep ma także swoją online’ową odnogę, pokazuje jak coraz ważniejszą rolę odgrywa e-handel w biznesie.

3 najciekawsze wydarzenia z 2018 roku wpływające na e-commerce

  1. Jednym z ważnych momentów dla polskiego e-commerce było wprowadzenie przez e-marketplace szeroko promowanej usługi Allegro Smart, jak również programu Strefa Rodzica. W ramach kampanii wspomnianej usługi, Allegro w prosty sposób tłumaczyło korzyści programu i zdecydowanie mogłaby ona dołączyć do listy najważniejszych kampanii e-sklepów 2018 roku. Poprzez umożliwienie e-konsumentom korzystania z abonamentu, który daje nielimitowany dostęp do darmowej dostawy, a także darmowych zwrotów i okazyjnych ofert, Allegro zrobiło duży krok ku zbliżeniu się do standardów oferowanych przez zagraniczne e-marketplace’y.
  2. Z perspektywy branży FMCG, trudno było przejść obojętnie wobec oficjalnych informacji ogłoszonych przez Lidla o planowanym wejściu dyskontu na rynek sprzedaży online. Chociaż sprzedaż żywności oraz produktów szybko zbywalnych jest na liście najmniej popularnych kategorii wśród e-konsumentów, pojawienie się silnego gracza w tym segmencie może znacznie przyczynić się do rozwoju zakupów spożywczych przez Internet, a w ślad za nim, dołączą kolejni.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed e-commerce w 2019 roku

  1. Paradoksalnie, jednym z największych wyzwań dla branży e-handlu jest wzrost sprzedaży online, który obserwujemy rok do roku i który odnotujemy także w 2019 roku. Jak mówią prognozy, przychody ze sprzedaży internetowej w Polsce wzrosną o 10,3%. Zakupy online stają się coraz bardziej naturalnym elementem na ścieżce konsumentów, a ich oczekiwania względem wygody i szybkości zakupów coraz bardziej rosną. Chociaż e-commerce nie jest nowym tematem na polskim rynku, wciąż wiele sklepów internetowych nie jest przygotowanych do sprawnej obsługi dużej ilości zamówień, co można obserwować zwłaszcza w okresach wzmożonej ilości zakupów jak np. Black Friday, wyprzedaże, okres przedświąteczny, czy tzw. dni darmowej dostawy. Gracze, którzy nie zaczną rozwijać swojej logistyki, rozbudowywać zaplecza magazynowego, elastycznej współpracy z firmami kurierskimi oraz usług click & collect mogą nie nadążyć za dalszym wzrostem zamówień, a przez to stracić potencjalnych klientów i zastopować dynamiczny wzrost biznesu online.
  2. Tegorocznym wyzwaniem będzie również omnicommerce. Jest to wyzwanie zarówno dla właścicieli sklepów internetowych, jak i marek i ich producentów. O omnichannel słyszymy nie od dziś, a mimo tego mało który sklep, czy sieć handlowa, działające na naszym rynku, mogą pochwalić się wprowadzeniem tej strategii oraz tym, że rzeczywiście jest ona konsekwentnie i z sukcesem realizowana. Wzrost sprzedaży internetowej, coraz większy udział nowych pokoleń i powszechny dostęp do nowych technologii sprawiają, że zwinna i przemyślana integracja i uspójnienie działań, systemów, komunikacji i oferty stają się must have.
  3. Wyzwaniem dla tych, którzy jeszcze nie zdążyli dostosować swoich sklepów internetowych i całego procesu zakupowo-transakcyjnego do smartfonów i innych urządzeń o małych ekranach, będą zakupy mobilne. Pod koniec 2018 roku już ponad 40% poszukiwań produktów i inspiracji oraz ponad 30% zakupów zachodziło na urządzeniach mobilnych. W tym roku ten wskaźnik wzrośnie jeszcze bardziej, dlatego wejście w nowy rok jest ostatnim dzwonkiem dla tych sklepów, których strony nie są w pełni responsywne. E-handel w 2019 będzie pod hasłem mobile-first.

Nowinki technologiczne a e-commerce w 2019 roku

Zdecydowanym numerem jeden, o którym za granicą mówi się już od kilku lat, jest wyszukiwanie głosowe oraz „voice shopping”, czyli zakupy głosowe, a także powiązane z tym trendem urządzenia takie jak Amazon Echo czy Google Home. Amazon sprzedał już ponad 100 milionów asystentów głosowych Amazon Echo. Choć w Polsce nie mamy jeszcze sprzedażowego odpowiednika tych rozwiązań, 2019 będzie pod znakiem oswajania się z tym trendem i stopniowych przygotowań na kolejne lata, w nowej rzeczywistości. Konsument, który szuka produktów i chce zrobić zakupy korzystając z urządzeń głosowych, używa zupełnie innego języka niż gdy wykonuje te same czynności w sposób tradycyjny. Naturalny, mówiony język oraz polecenia, używane w procesie zakupowym przez osoby decydujące się na zakupy głosowe, rzutują na to, jak powinny być optymalizowane strony sklepów internetowych i wyszukiwarki. W obliczu konsumenta, który powie: „Alexa, jakie promocje są dziś dostępne?” lub „Alexa, znajdź kapsułki do prania w dobrej cenie.”, dotychczasowa strategia SEO już nie wystarczy.

W 2019 branżę e-commerce czeka kontynuacja i intensyfikacja digitalizacji sklepów, a co za tym idzie, składania zamówień online nie tylko w domu, ale także podczas wizyty w sklepie stacjonarnym, który będzie coraz częściej pełnił wyłącznie rolę showroomu, a wręcz showroomu wirtualnego, gdzie tradycyjne półki sklepowe zastąpią digitalowe ekrany lub tablety.

Do zakupów w sieci zachęca przede wszystkim wygoda i cena. Myślę, że ekspresowe e-zakupy to jeden z trendów, który odegra istotną rolę w 2019 roku, jak i w kolejnych latach. Co to oznacza dla branży oraz dla shoppera? Przede wszystkim to coraz bardziej powszechna i przystępna cenowo dostawa nawet tego samego dnia, w którym zostało złożone zamówienie , także w weekendy. To również rozwój i usprawnienie modelu click & collect. W końcu kto nie chciałby, żeby pełna lista zakupów była gotowa do odbioru w ciągu jedynie kwadransu od złożenia zamówienia?