>>> Czego życzysz branży marketingowej na 2019 rok?
>>> Marki na przełomie 2018/2019: eurobank, Lidl, Avon, OLX, Semilac, Bank BGŻ BNP Paribas, LOT, Credit Agricole, Grupa Domodi, SEAT, ŠKODA, ANSWEAR, Piątnica
>>> Marketing w branży sportowej na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży marek luksusowych na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży modowej na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży gastronomicznej na przełomie 2018/2019
>>> Strategia na przełomie 2018/2019
>>> Content marketing na przełomie 2018/2019
>>> PR na przełomie 2018/2019
>>> Social media na przełomie 2018/2019
>>> Web design/UX na przełomie 2018/2019
>>> Eventy na przełomie 2018/2019
>>> Wideo marketing na przełomie 2018/2019
>>> E-mail marketing na przełomie 2018/2019
>>> E-commerce na przełomie 2018/2019
O roku 2018 dla marki BlaBlaCar opowiadają: Joanna Krobicka, communications manager, BlaBlaCar, oraz Dawid Wnuk, marketing manager, BlaBlaCar.
Zobacz również
Największy sukces marki BlaBlaCar w 2018 roku
W 2018 r. poczyniliśmy odpowiednie kroki, aby rozwinąć naszą ofertę i uczynić ją bardziej kompleksową, co pozwoli nam wyjść naprzeciw zróżnicowanym potrzebom podróżujących. Chcemy umożliwić im m.in. możliwość rezerwacji miejsca z wielodniowym wyprzedzeniem lub last minute. Pod koniec roku ogłosiliśmy, że przejmiemy firmę Ouibus, lidera francuskiego rynku przewozów autobusowych należącego do przewoźnika kolejowego SNCF. Dzięki temu w niedalekiej przyszłości będziemy mogli zaoferować naszym użytkownikom dostęp do szerszej niż tylko carpooling gamy środków transportu. Chcemy także zaprosić do rozmów operatorów autobusowych działających na rynkach, gdzie jesteśmy już obecni – w tym także w Polsce.
Bardzo ważnym wydarzeniem było też zaprezentowanie na początku zeszłego roku nowego logo i identyfikacji wizualnej BlaBlaCar, które były opracowane we współpracy z agencją Koto. Zmiana ta została dobrze przyjęta przez społeczność naszych użytkowników.
Najtrudniejsze wyzwanie w 2018 roku
Największym wyzwaniem dla nas jako rozwijającego się startupu było stworzenie modelu biznesowego, który potrafi na siebie zarabiać, a jednocześnie spełnia oczekiwania naszych użytkowników. Oddajemy w ręce naszej społeczności w pełni funkcjonalną platformę zaufanych i bezpiecznych wspólnych przejazdów, z wysoko zaawansowaną funkcjonalnością, stabilnym działaniem i szeregiem udogodnień projektowanych dla kierowców i pasażerów. Zależy nam, aby aktywni użytkownicy widzieli tę wartość dodaną, a kwoty za korzystanie z serwisu były dla nich akceptowalne. Z drugiej strony, chcemy także, aby nowe osoby trafiające do nas mogły wypróbować usługę i złapać bakcyla wspólnego podróżowania. Dlatego nowym użytkownikom oferujemy pierwszy miesiąc darmowego korzystania z serwisu.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Trzy najciekawsze akcje w 2018 roku
Na początku roku połączyliśmy siły z BBC Brit i z okazji premiery nowego sezonu Top Gear przygotowaliśmy sześć niecodziennych przejazdów z siedmioma wyjątkowymi osobami. Użytkownicy mogli zabrać się we wspólny przejazd BlaBlaCarem do jednego z sześciu polskich miast z m.in. z aktorką Olgą Bołądź, szefem kuchni Pascalem Brodnickim czy kierowcą rajdowym Kubą Przygońskim.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Następnie w wakacje kolejny rok z rzędu współpracowaliśmy z letnimi festiwalami – Tauron Life Festival, Pol’And’Rock oraz Audioriver. Wiele osób dojeżdża na nie własnym samochodem i zabierając pasażerów, mogą ograniczyć koszty podróży, a jadąc z miłośnikami podobnej muzyki, mogą zacząć festiwal już, gdy ruszają w drogę, a nie gdy docierają na miejsce 😉 Zorganizowaliśmy dwa konkursy, w których m.in. można było wygrać zaproszenia na backstage tour całego Woodstocka (tfu! Pol’And’Rocka!) oraz karnet VIP na festiwal Audioriver. Po ilości zgłoszeń i ogromnym zainteresowaniu, jakim się cieszyły, widać było, że konkursy przypadły naszym użytkownikom do gustu.
Poczyniliśmy także pierwsze kroki we współpracy z firmą Yanosik w postaci wspólnej promocji oferty naszych usług. Mamy nadzieję rozszerzyć ją jeszcze bardziej w nadchodzącym roku.
Akcja z najmocniej zaskakującymi efektami
Najbardziej zaskoczył nas stopień zaangażowania użytkowników w akcjach festiwalowych. W konkursie z Audioriver kierowcy jadący na festiwal musieli w opisie przejazdu w ciekawy i oryginalny sposób napisać, których z tegorocznych wykonawców planują słuchać w drodze do Płocka. Pomysłowość naszych użytkowników przeszła nasze najśmielsze oczekiwania!
Mierniki efektywności działań marketingowych
Pod kątem analityki używamy bardzo zaawansowanych rozwiązań stworzonych in-house na nasze własne potrzeby. Systemy te są w stanie analizować efektywność każdego kanału i kampanii pod wieloma kątami, zarówno ilościowymi (np. ROI), jak i jakościowymi. Pewnym wyzwaniem jest mierzenie efektów kampanii ATL, ale tutaj poczyniliśmy duże postępy i w połączeniu z innymi statystykami i danymi, które zbieramy z naszej aplikacji i strony internetowej, jesteśmy w stanie z dużą precyzją ocenić także te działania.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2018 roku
Digital oraz social media, ponieważ z jednej strony były to dla nas działania najbardziej efektywne, jeśli chodzi o dotarcie do użytkowników, a z drugiej w ciągu minionego roku dopracowaliśmy strategię tych działań.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2019 roku
Zależy nam, aby zacząć przekonywać do wspólnego podróżowania nie tylko te osoby, które chcą się przemieszczać, ale także te, które są „poza tą kategorią”. Chcemy iść o krok dalej – spowodować, żeby więcej osób chciało podróżować, wiedziało o carpoolingu i po prostu – podróżowało. Naszym celem będzie podniesienie podróżniczej jakości życia w Polsce i aby to zrobić, musimy przejść z digitalu do działań bardziej ATL-owych i marketingu masowego.
Budżet na działania digitalowe
Wszystkie działania, które prowadzimy, niezależnie od tego w jakim są kanale, rozumiemy jako działania digitalowe. Nawet jeśli pierwszy punkt kontaktu jest poza internetem, to wszystko dzieje się online – ich celem jest zaciekawienie potencjalnych użytkowników i zachęcenie ich, aby dowiedzieli się, jak działa nasz serwis, jakie są korzyści i żeby zostali z nami na dłużej. W 2019 r. planujemy więcej działań docierających do większych i szerszych grup odbiorców niż dotąd.
Kto odpowiada za działania marketingowe i digitalowe?
Mamy bardzo elastyczną strukturę zespołu, który pracuje nad działaniami marketingowymi. Jest zespół lokalny, pracujący w kraju, oraz większy zespół marketingowy w naszej centralnej siedzibie w Paryżu. Współpracujemy i wspólnie analizujemy prowadzone kampanie oraz projekty.
Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce
Jest coraz lepsza i coraz lepiej jako kraj czujemy się w digitalu, co jeszcze kilka lat temu wcale nie było takie pewne. Mało który szef był wtedy przekonany do działań digitalowych. Rozwijamy się w tym samym kierunku, co rynki zachodnie, cały czas jednak mając pewien dystans do nadrobienia. Na polskim rynku jest bardzo nierówny poziom. Jest wiele firm, które nie zwracają uwagi na poziom kreatywny, a zarazem to polscy art directorzy regularnie zdobywają globalne nagrody. Pokazuje to, że mamy w kraju i talent, i predyspozycje, i rynek, żeby realizować światowej klasy projekty.
Trzy najważniejsze cele i plany na 2019 rok
Przede wszystkim dotarcie do większej ilości użytkowników i zmiana nawyków podróżniczych Polaków. W pewnym sensie walczymy z „wykluczeniem transportowym”. Naszą misją jest to, aby dotrzeć do ludzi, którzy wcześniej – przed carpoolingiem – nie mieli możliwości podróżowania.
Ponadto, naszą ambicją jest udostępnienie w całej Europie szerokiej oferty transportowej w oparciu o samochody osobowe i autobusy. Chcemy udostępnić kompleksową ofertę transportową, która spełni oczekiwania także tych osób, które chcą rezerwować miejsca z wyprzedzeniem i preferują tradycyjne środki transportu. Chcemy być miejscem, które zaspokaja wszystkie potrzeby podróżnicze Polaków.
Nie możemy także zapomnieć o ciągłym ulepszaniu satysfakcji user experience – zarówno poprzez rozwój produktu, zachowywanie najwyższych standardów obsługi klienta, ale także poprzez odpowiednie kształtowanie oferty cenowej.