Marki na przełomie 2018/2019: JYSK

Marki na przełomie 2018/2019: JYSK
Jakie najciekawsze akcje przeprowadziła w 2018 roku marka JYSK? Które kanały komunikacji marketingowej były dla niej najważniejsze? Jaki budżet przeznacza na działania online? Jak zmieni się to w 2019 roku?
O autorze
6 min czytania 2019-01-24

>>> Czego życzysz branży marketingowej na 2019 rok?
>>> Marki na przełomie 2018/2019: eurobank, Lidl, Avon, OLX, Semilac, Bank BGŻ BNP Paribas, LOT, Credit Agricole, Grupa Domodi, SEATŠKODA
>>> Marketing w branży sportowej na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży marek luksusowych na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży modowej na przełomie 2018/2019
>>> Strategia na przełomie 2018/2019
>>> Content marketing na przełomie 2018/2019
>>> PR na przełomie 2018/2019
>>> Social media na przełomie 2018/2019
>>> Web design/UX na przełomie 2018/2019
>>> Eventy na przełomie 2018/2019
>>> SEM/SEO na przełomie 2018/2019
>>> Influencer marketing na przełomie 2018/2019
>>> Mobile marketing na przełomie 2018/2019
>>> Reklama internetowa na przełomie 2018/2019
>>> Kreacja na przełomie 2018/2019

O roku 2018 dla marki JYSK opowiadają Aleksandra Chalimoniuk, dyrektor PR i komunikacji i Joanna Kalinowska, dyrektor marketingu i sprzedaży, JYSK Polska.

Największy sukces marki JYSK w 2018 roku

J.K.: W roku finansowym 2017/2018 JYSK osiągnął bardzo dobre wyniki. W JYSK Polska uzyskaliśmy ponad 12% wzrost sprzedaży, po raz kolejny ustanawiając rekord w tym zakresie. To ważny dowód na to, że inwestowanie w sklepy stacjonarne – dzięki którym zbliżamy się do klientów – jest dobrą strategią.

Najtrudniejsze wyzwanie w 2018 roku

A.CH.: Wyzwaniem dla całej branży z pewnością stało się wprowadzenie ograniczenia handlu w niedziele. Oczywiste było, iż nie pozostanie to bez wpływu na wynik finansowy. Podjęliśmy wiele działań mających na celu łagodzenie skutków wprowadzonych regulacji.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

J.K.: Wprowadziliśmy zmiany w kalendarzu marketingowym, wydłużyliśmy czas promocji, pojawiły się dodatkowe oferty w soboty poprzedzające wolne niedziele. Ważnym punktem była też promocja sprzedaży online, poprzez oferowanie m.in. usługi darmowego transportu.

3 najciekawsze akcje w 2018 roku

J.K.: W JYSK, oprócz kampanii taktycznych, planujemy również nowe globalne kampanie marketingowo-sprzedażowe, które prowadzimy równocześnie we wszystkich krajach, w których nasza sieć jest obecna. W minionym roku szczególnie ważna była dla nas kampania wizerunkowa Nowe Trendy. Jej celem było wzmocnienie wizerunku marki i produktów JYSK oraz ich promocja w powiązaniu z aktualnymi trendami w aranżacji wnętrz. W kampanii prezentowaliśmy 3 główne kierunki – the thinker, creative mind, human nature oraz – w ich kontekście – produkty z asortymentu JYSK. Kampanii towarzyszył specjalnie wydany na tę okazję magazyn Trendy. Całość spinała spójna i prowadzona wielokanałowo komunikacja.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

A.CH.: Inną akcją, bardzo dobrze przyjętą przez naszych klientów, był „Store Takeover”. Raz w roku pracownicy najlepszego sklepu JYSK w Polsce, w ramach nagrody wyjeżdżają na zagraniczną wycieczkę, a ich obowiązki na miejscu, na jeden dzień przejmują managerowie – dyrekcja JYSK. Przygotowaliśmy szeroką komunikację tego wydarzenia. Sam moment przejęcia zaprezentowaliśmy w specjalnie przygotowanym materiale wideo. Byliśmy obecni we wszystkich kanałach social mediowych, akcja wzbudziła też zainteresowanie prasy branżowej i ogólnopolskiej.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Innym projektem, który jeszcze się rozwija, ale już teraz świetnie rokuje, jest VLOG JYSK.

Każdy z emitowanych raz w miesiącu odcinków ma innego prowadzącego – naszymi vlogerami są pracownicy różnych oddziałów JYSK, którzy opowiadają o ciekawych inicjatywach i wydarzeniach z życia firmy. W JYSK naprawdę dużo się dzieje i zależy nam, by zaprezentować to jak najszerszemu gronu odbiorców – i to w interesującej, przyciągającej formie. Narratorką najnowszego vloga jest Hanna Tukalska, specjalista social media, która prowadzi relację ze spotkania z blogerami lifestylowymi. W poprzednich odcinkach poznaliśmy Rafała, inicjatora akcji charytatywnej „Poduszka dla Maluszka”, Izę, która opowiadała o tym, jak spędza z rodziną wolną Wigilię. Ja miałam przyjemność relacjonować roczne spotkanie podsumowujące rok finansowy.

Zaangażowaliśmy się również w akcję promującą #Pomorze jako region, w którym można znaleźć work-life balance. Dzięki pracownikom JYSK i innym partnerom projektu pokazujemy, czym jest równowaga między życiem prywatnym i zawodowym.

Akcja z najmocniej zaskakującymi efektami

J.K.: Bardzo pozytywnym zaskoczeniem były efekty akcji Black Friday. W naszych sklepach przeprowadziliśmy ją po raz szósty. Stawiając sobie naprawdę ambitne plany, ponownie odnotowaliśmy rekordowe wyniki. Liczby mówią same za siebie – osiągnęliśmy 25% wzrost sprzedaży, a w ciągu 4 edycji podwoiliśmy liczbę klientów, którzy odwiedzili nas w weekend Black Friday.

A.CH.: Z bardzo entuzjastycznym odbiorem spotkała się również nasza decyzja o zamknięciu sklepów JYSK w Wigilię. W grudniu przez Polskę przetoczyła się dyskusja na temat projektu poselskiego o wolnym dniu wigilijnym. W JYSK nie czekaliśmy na uchwalenie ustawy. Pomimo kosztów tego przedsięwzięcia zdecydowaliśmy, że w Wigilię wszyscy pracownicy naszej sieci w Polsce będą mieli wolne. Nasza koleżanka, sprzedawca w sklepie w Łodzi, w firmowym vlogu pokazała swoją radość z czasu spędzonego z rodziną w tym wyjątkowym dniu. Post na Facebooku dotyczący wolnej Wigilii był jednym z najpopularniejszych wśród obserwujących fanpage JYSK.

Mierniki efektywności marketingowych

A.CH.: Prowadzenie kampanii opartej na intuicji nigdy nie miało sensu. Dzisiaj wyzwaniem jest dobór odpowiednich narzędzi, klarowne wyznaczenie grupy odbiorców i celu. W JYSK korzystamy z wielu dostępnych narzędzi marketingowych i PR-owych, mierzących efektywność naszych działań. Wyniki zestawiamy z tym, co każdego dnia dzieje się w naszych sklepach.

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2018 roku

J.K.: Oczywiście stawiamy na komunikację szeroką, wielokanałową. Nasz marketing mix tworzą gazetki promocyjne, kampanie reklamowe w TV oraz marketing internetowy, którego rozwój jest bardzo dynamiczny. Z każdym rokiem nasza obecność reklamowa w sieci jest coraz większa. Świadomie inwestujemy także we współpracę z influencerami i blogerami.

A.CH.: W tych działaniach szczególnie ważna jest dokładność i rozwaga. Konferencje branżowe w ostatnim roku zdominowane były przez tematy fałszowania kont, kupowania lajków i sztucznego pompowania zasięgów. Współpraca z blogerami to duża część budżetu, dlatego tak ważne, by rozdysponować go mądrze i efektywnie. W minionym roku rozpoczęliśmy współpracę z blogerką Ulą Pedantulą.

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2019 roku

J.K.: Coraz bardziej powszechny staje się trend multiscreeningu, dlatego rozszerzamy stale naszą obecność z formatem wideo również w kanałach online. W ten sposób maksymalizujemy zasięgi reklamy TV.

Najbardziej obiecujące trendy marketingowe

A.CH.: Już od dłuższego czasu utrzymuje się trend, którego osią jest umożliwienie klientowi wielowymiarowego poznania marki – nie tylko od strony produktu, który jest już ostatnim etapem wyboru. Wcześniej klienta trzeba zachęcić, by odwiedził właśnie nasz sklep. Dobry marketing to taki, który łączy w sobie emocje i relacje. Klienci chcą doświadczać marki na każdym etapie decyzji i wielkim wyzwaniem jest umożliwienie im tego.

J.K.: Optymalizacja doświadczeń w kontakcie z marką jest tym kierunkiem rozwoju, w którym będą zapewne podążać firmy, stawiające klienta na pierwszym miejscu swoich działań. Teraz, gdy omnichannel staje się powszechnie wdrażaną strategią, kolejnym krokiem będzie kierowanie działań marketingowych do konkretnych odbiorców, w oparciu o wiedzę o konsumentach uzyskaną dzięki mediom cyfrowym. Dostępne dane trzeba umiejętnie analizować i wyciągać wartościowe wnioski. Wszystko to będzie możliwe dzięki technologii oraz kompetentnym zespołom.

Niezwykle ważną rolę w budowie optymalnego doświadczenia klienta odgrywa wewnętrzna kultura organizacji – nastawienie oraz zaangażowanie pracowników. Technologia i cyfryzacja są niezbędne, jednak naszym najważniejszym zasobem będą pracownicy. W wielu branżach to właśnie oni znajdują się na pierwszej linii, w punkcie styku klienta z marką. Oczywiście dyskutujemy o robotach, gdyż brakuje przysłowiowych rąk do pracy, ale właśnie teraz – kiedy technologia zawładnęła naszym życiem, a także decyzjami zakupowymi – miękkie umiejętności są najbardziej pożądane.

Budżet na działania digitalowe

J.K.: Granica z roku na rok przesuwa się na korzyść digitalu.

Kto odpowiada za działania marketingowe i digitalowe?

A.CH.:W Danii, gdzie mieści się centrala firmy JYSK Nordic, znajdują się wszystkie komórki pełniące funkcje usługowe m.in. centrala działu marketingu, komunikacji oraz e-businessu. W centrali powstają strategie globalne, a we współpracy z poszczególnymi krajami tworzone są plany działania. Ich realizacją na lokalnym rynku, na poziomie kraju, zajmują się kilkuosobowe działy lub specjaliści ds. komunikacji, PR oraz e-businessu.

Zespoły lokalne poza wdrożeniem strategii, realizują także własne inicjatywy dostosowane do wymagań i oczekiwań klientów. W polskim oddziale firmy w Gdańsku działa także wewnętrzna agencja (In Hause Agency), która obsługuje aż 19 krajów JYSK Nordic, m.in. przygotowuje gazetki reklamowe.

Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce

J.K.: Polska jest jednym z najbardziej konkurencyjnych rynków, o ogromnym potencjale, gotowości i otwartości na rozwój nowych narzędzi marketingowych. Oferta dostawców usług technologicznych – dostarczających platformy z danymi klientów czy kompleksowy marketing automation – jest bardzo bogata. Z drugiej strony, firmy mają świadomość, że ich rozwój i sukces zależą od tego, jak szybko i elastycznie będą wprowadzały innowacje i zmiany, zgodnie z potrzebami sygnalizowanymi przez rynek.

3 najważniejsze cele i plany na 2019 rok

A.CH.: Obecnie nasza sieć pracuje nad rozwojem zupełnie nowego formatu sklepu w galeriach handlowych tzw. city store. Na mniejszej powierzchni będziemy oferować wyselekcjonowaną ofertę, która dostarczy naszym klientom jeszcze więcej inspiracji w skandynawskim stylu. City store będą zlokalizowane w prestiżowych centrach handlowych. Koncept ten doskonale sprawdził się w Danii i na Węgrzech.

J.K.: Wśród naszych priorytetów jest również rozwój funkcjonalności sklepu internetowego, w którym m.in. przymierzamy się do wprowadzenia darmowej usługi dostawy artykułów kupionych online do sklepu stacjonarnego. Dodatkowe koszty dostawy – zwłaszcza wielkogabarytowych artykułów – mogą być rzeczywistą barierą zakupową. Chcemy ją znieść, co z pewnością zachęci naszych klientów do częstszego korzystania z oferty sklepu internetowego.

A.CH.: Z punktu widzenia PR i prowadzenia efektywnej komunikacji, naszym strategicznym celem będzie z pewnością dalsze budowanie i rozwój relacji z klientem. Bez niej osiągnięcie prawdziwego sukcesu rynkowego jest dziś praktycznie niewykonalne.