Reklama internetowa na przełomie 2018/2019

Reklama internetowa na przełomie 2018/2019
Które kampanie online okazały się najciekawsze w 2018 r.? Jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed reklamą internetową w 2019 roku?
O autorze
4 min czytania 2019-01-17

fot. depositphotos.com
>>> Czego życzysz branży marketingowej na 2019 rok?
>>> Marki na przełomie 2018/2019: eurobank, Lidl, Avon, OLX, Semilac, Bank BGŻ BNP Paribas, LOT, Credit Agricole, Grupa Domodi, SEATŠKODA
>>> Marketing w branży sportowej na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży marek luksusowych na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży modowej na przełomie 2018/2019
>>> Strategia na przełomie 2018/2019
>>> Content marketing na przełomie 2018/2019
>>> PR na przełomie 2018/2019
>>> Social media na przełomie 2018/2019
>>> Web design/UX na przełomie 2018/2019
>>> Eventy na przełomie 2018/2019
>>> SEM/SEO na przełomie 2018/2019
>>> Influencer marketing na przełomie 2018/2019
>>> Mobile marketing na przełomie 2018/2019

Reklamę internetową na przełomie 2018/2019 podsumowują Anna Świątkowska, founder w DOT PartnersBartek Cymer, dyrektor zarządzający Peppermint powered by Quad.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Anna Świątkowska
founder w DOT Partners

3 najciekawsze akcje/kampanie online z 2018 roku w Polsce

  1. Zdecydowanie IKEA – za innowacyjny pomysł na zaangażowanie zmysłu słuchu w kampanii online. Zasłużona nagroda w kategorii DIGITAL EXPERIENCES podczas Mixx Awards 2018. Koncept aż się prosi o rozwinięcie. Ciekawe jak IKEA zaskoczy nas w 2019 roku.
  2. Philips i kampania „Jaki kolor ma powietrze w Twoim domu?”. Ze względu na doskonałe połączenie nowoczesnego marketingu i społecznej odpowiedzialności biznesu. Takie działania szanuję najbardziej 🙂 To fantastyczny, nieintruzywny przykład na to, jak kampania może precyzyjnie odpowiadać na potrzeby konsumentów w czasie rzeczywistym, wykorzystując komunikację w czasie rzeczywistym, nowoczesną technologię i szyty na miarę przekaz.
  3. BBC Earth – za performance data driven, który idzie w parze z wysokiej jakości treścią, wykorzystaniem możliwości, jakie niesie programmatic. A także za umiejętne sięgnięcie telewizji do internetu, by zawalczyć o swoje słupki oglądalności.

Wydarzenia z 2018 roku najmocniej wpływające na reklamę internetową

Wymienię tu na pewno wejście w życie RODO oraz rozszerzenie Coalition for Better Ads czy skupienie się na Brand Safety, o których piszę w tekście, który ukazał się na łamach NowegoMarketingu.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

3 najważniejsze wyzwania stojące przed reklamą internetową w 2019 roku

  1. Adblocking – to znany problem, ale nadal aktualny. A jego rozwiązanie wymaga czasu i współpracy wszystkich stron rynku reklamowego, nie tylko wydawców, ale także reklamodawców. Jak pokazują badania, poziom adblockingu w Polsce stale rośnie, a akcja edukacyjna wśród użytkowników, prowadzona przez IAB Polska, nie jest wystarczającym działaniem.
  2. Viewability – to pokłosie adblockingu i jest odpowiedzią na pytania marketerów o efektywność, widoczność działań i tak naprawdę stanowi nowy model rozliczeń.
    Bardzo ważny z uwagi na rosnący udział reklamy mobilnej i wymagający doprecyzowania parametrów pomiaru dla tych emisji (bo 2 sekundy na zauważenie reklamy przez użytkownika wydaje się być dużą barierą).
  3. Automatyzacja – która pojawiła się w obszarze designu i projektowania kampanii. Kreatory reklam to tanie i łatwe – z perspektywy obsługi – rozwiązania, ale nie stoją w parze z jakością. Odbiorców zalewa fala reklam generowanych i zaciąganych automatycznie, formatów złej jakości na poziomie obrazu i treści. Kompozycji narzuconych przez szablon, który nie czuje estetyki i nie myśli o kreacji w kontekście skuteczności. Liczę, że po okresie fascynacji szablonami, automatyzacją, wrócimy do projektowania zgodnie ze sztuką, gdzie designer ma swoje zdanie, bo przecież odpowiada za jakość.

Nowinki technologiczne a reklama internetowa w 2019 roku

  1. Mobile – nie jest to nowy trend, ale mobile co roku odkrywa swój potencjał i odnotowuje kolejne rekordy. Dla przykładu, tylko w sektorze e-commerce wartość transakcji w 2018 roku zanotowała 50% wzrost. Mobile friendly to absolutny must have i osobny obszar myślenia o projektowaniu komunikacji z odbiorcą.
  2. Voice I image search – to nowa jakość wyszukiwania i zmiana sposobu poruszania się użytkowników w sieci. Otwiera zupełnie nowe i kreatywne możliwości kontaktu z odbiorcą.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Bartek Cymer
dyrektor zarządzający Peppermint powered by Quad

3 najciekawsze akcje/kampanie online z 2018 roku w Polsce

Szczególnie w pamięć zapadły mi akcje Netflixa. Reklamy produkcji marki doskonale wpisują w kontekst aktualnych wydarzeń czy rozpoznawalnych i charakterystycznych postaci. Promocja trzeciego sezonu Narcos, odwołująca się do popularnego „kto bogatemu zabroni”, czy Magda Gessler zapowiadająca szósty sezon Orange is a New Black to przykłady bardzo dobrze zaplanowanej komunikacji, która świetnie rozchodziła się w portalach społecznościach i komunikatorach.

3 wydarzenia z 2018 roku najmocniej wpływające na reklamę internetową

  1. Wprowadzenie RODO mocno wstrząsnęło komunikacją online w 2018 roku. Zarówno marki, jak i agencje musiały uporządkować swoje bazy i zbudować zasięgi właściwie od nowa. Wprowadzenie RODO wpłynęło także na doświadczenia użytkowników w kontakcie z marką. Trudno o zachowanie estetyki odbioru kiedy klient ma do zaakceptowania niebotycznie długie formułki prawne, które trzeba zatwierdzać na każdej stronie internetowej, na którą wchodzi.
  2. Rok 2018 to zdecydowanie czas dalszego rozwoju platform content marketingowych. Szczególnie uwidoczniła się rola wideo online. Marki coraz częściej w komunikacji wykorzystują działania na takich platformach jak TikTok, na którym nastoletni influencerzy budują milionowe społeczności, czy kreatywnie wykorzystują współpracę z youtuberami.
  3. Ubiegły rok pokazał, że nasz rynek reklamy interaktywnej zmierza w kierunku „mobile first”. Użytkownicy coraz więcej czasu online spędzają za pośrednictwem smarfonów. Dodatkowo rosną możliwości wykonywania płatności za pomocą telefonów komórkowych. W czerwcu do Polski weszło Apple Pay. Polacy, szczególnie ci mieszkający w dużych miastach, stali się społeczeństwem „mobile first”.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed reklamą internetową w 2019 roku

  1. Konsumenci są coraz bardziej zamknięci na reklamy. Jedna trzecia z nich używa ad blokerów. Nadal są zainteresowani uczestnictwem w świecie marek, jednak oczekują od nich czegoś więcej: wiarygodnych, wartościowych treści, nowych doświadczeń, autentyczności. Dlatego wyzwaniem 2019 roku będzie tworzenie relacji z konsumentami, a nie jedynie reklam.
  2. Wyzwaniem 2019 roku będzie rosnąca popularność wyszukiwań głosowych. A to dlatego, że taki sposób przeglądania internetu wymusza zmianę podejścia nie tylko do tworzenia treści, ale wymusi też zmiany w projektowaniu całego procesu user experience.
  3. Już od jakiegoś czasu mówi się o mikromomentach, które wypierają tradycyjne rozumienie ścieżki zakupowej. Współcześni konsumenci są spontaniczni. Dlatego wyzwaniem w 2019 roku będzie tworzenie takich media planów, aby być przy konsumencie w momencie, gdy podejmuje on decyzję zakupową.

Nowinki technologiczne a reklama internetowa w 2019 roku

Technologia AR (rozszerzonej rzeczywistości) już powoli zmienia świat internetowej, mobilnej reklamy. Na razie głównie za granicą, ale myślę, że ten trend rozwinie się także w Polsce. Tym bardziej że rozszerzona rzeczywistość odpowiada na potrzeby współczesnych odbiorców – buduje nowe doświadczenia. Na pewno bez echa nie przejdzie też premiera Asystenta Google działającego po polsku. Będzie to pierwszy asystent głosowy działający w naszym języku i z pewnością znajdzie wiele zastosowań, tak w wyszukiwaniu głosowym, jak i w inteligentnym domu.