fot. depositphotos.com
>>> Czego życzysz branży marketingowej na 2019 rok?
>>> Marki na przełomie 2018/2019: eurobank, Lidl, Avon, OLX, Semilac, Bank BGŻ BNP Paribas, LOT, Credit Agricole, Grupa Domodi, SEAT, ŠKODA
>>> Marketing w branży sportowej na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży marek luksusowych na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży modowej na przełomie 2018/2019
>>> Strategia na przełomie 2018/2019
>>> Content marketing na przełomie 2018/2019
>>> PR na przełomie 2018/2019
>>> Social media na przełomie 2018/2019
>>> Web design/UX na przełomie 2018/2019
>>> Eventy na przełomie 2018/2019
>>> SEM/SEO na przełomie 2018/2019
>>> Influencer marketing na przełomie 2018/2019
>>> Mobile marketing na przełomie 2018/2019
Zobacz również
Reklamę internetową na przełomie 2018/2019 podsumowują Anna Świątkowska, founder w DOT Partners i Bartek Cymer, dyrektor zarządzający Peppermint powered by Quad.
Anna Świątkowska #PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
founder w DOT Partners
3 najciekawsze akcje/kampanie online z 2018 roku w Polsce
- Zdecydowanie IKEA – za innowacyjny pomysł na zaangażowanie zmysłu słuchu w kampanii online. Zasłużona nagroda w kategorii DIGITAL EXPERIENCES podczas Mixx Awards 2018. Koncept aż się prosi o rozwinięcie. Ciekawe jak IKEA zaskoczy nas w 2019 roku.
- Philips i kampania „Jaki kolor ma powietrze w Twoim domu?”. Ze względu na doskonałe połączenie nowoczesnego marketingu i społecznej odpowiedzialności biznesu. Takie działania szanuję najbardziej 🙂 To fantastyczny, nieintruzywny przykład na to, jak kampania może precyzyjnie odpowiadać na potrzeby konsumentów w czasie rzeczywistym, wykorzystując komunikację w czasie rzeczywistym, nowoczesną technologię i szyty na miarę przekaz.
- BBC Earth – za performance data driven, który idzie w parze z wysokiej jakości treścią, wykorzystaniem możliwości, jakie niesie programmatic. A także za umiejętne sięgnięcie telewizji do internetu, by zawalczyć o swoje słupki oglądalności.
Wydarzenia z 2018 roku najmocniej wpływające na reklamę internetową
Wymienię tu na pewno wejście w życie RODO oraz rozszerzenie Coalition for Better Ads czy skupienie się na Brand Safety, o których piszę w tekście, który ukazał się na łamach NowegoMarketingu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
3 najważniejsze wyzwania stojące przed reklamą internetową w 2019 roku
- Adblocking – to znany problem, ale nadal aktualny. A jego rozwiązanie wymaga czasu i współpracy wszystkich stron rynku reklamowego, nie tylko wydawców, ale także reklamodawców. Jak pokazują badania, poziom adblockingu w Polsce stale rośnie, a akcja edukacyjna wśród użytkowników, prowadzona przez IAB Polska, nie jest wystarczającym działaniem.
- Viewability – to pokłosie adblockingu i jest odpowiedzią na pytania marketerów o efektywność, widoczność działań i tak naprawdę stanowi nowy model rozliczeń.
Bardzo ważny z uwagi na rosnący udział reklamy mobilnej i wymagający doprecyzowania parametrów pomiaru dla tych emisji (bo 2 sekundy na zauważenie reklamy przez użytkownika wydaje się być dużą barierą). - Automatyzacja – która pojawiła się w obszarze designu i projektowania kampanii. Kreatory reklam to tanie i łatwe – z perspektywy obsługi – rozwiązania, ale nie stoją w parze z jakością. Odbiorców zalewa fala reklam generowanych i zaciąganych automatycznie, formatów złej jakości na poziomie obrazu i treści. Kompozycji narzuconych przez szablon, który nie czuje estetyki i nie myśli o kreacji w kontekście skuteczności. Liczę, że po okresie fascynacji szablonami, automatyzacją, wrócimy do projektowania zgodnie ze sztuką, gdzie designer ma swoje zdanie, bo przecież odpowiada za jakość.
Nowinki technologiczne a reklama internetowa w 2019 roku
- Mobile – nie jest to nowy trend, ale mobile co roku odkrywa swój potencjał i odnotowuje kolejne rekordy. Dla przykładu, tylko w sektorze e-commerce wartość transakcji w 2018 roku zanotowała 50% wzrost. Mobile friendly to absolutny must have i osobny obszar myślenia o projektowaniu komunikacji z odbiorcą.
- Voice I image search – to nowa jakość wyszukiwania i zmiana sposobu poruszania się użytkowników w sieci. Otwiera zupełnie nowe i kreatywne możliwości kontaktu z odbiorcą.
Bartek Cymer
dyrektor zarządzający Peppermint powered by Quad
3 najciekawsze akcje/kampanie online z 2018 roku w Polsce
Szczególnie w pamięć zapadły mi akcje Netflixa. Reklamy produkcji marki doskonale wpisują w kontekst aktualnych wydarzeń czy rozpoznawalnych i charakterystycznych postaci. Promocja trzeciego sezonu Narcos, odwołująca się do popularnego „kto bogatemu zabroni”, czy Magda Gessler zapowiadająca szósty sezon Orange is a New Black to przykłady bardzo dobrze zaplanowanej komunikacji, która świetnie rozchodziła się w portalach społecznościach i komunikatorach.
3 wydarzenia z 2018 roku najmocniej wpływające na reklamę internetową
- Wprowadzenie RODO mocno wstrząsnęło komunikacją online w 2018 roku. Zarówno marki, jak i agencje musiały uporządkować swoje bazy i zbudować zasięgi właściwie od nowa. Wprowadzenie RODO wpłynęło także na doświadczenia użytkowników w kontakcie z marką. Trudno o zachowanie estetyki odbioru kiedy klient ma do zaakceptowania niebotycznie długie formułki prawne, które trzeba zatwierdzać na każdej stronie internetowej, na którą wchodzi.
- Rok 2018 to zdecydowanie czas dalszego rozwoju platform content marketingowych. Szczególnie uwidoczniła się rola wideo online. Marki coraz częściej w komunikacji wykorzystują działania na takich platformach jak TikTok, na którym nastoletni influencerzy budują milionowe społeczności, czy kreatywnie wykorzystują współpracę z youtuberami.
- Ubiegły rok pokazał, że nasz rynek reklamy interaktywnej zmierza w kierunku „mobile first”. Użytkownicy coraz więcej czasu online spędzają za pośrednictwem smarfonów. Dodatkowo rosną możliwości wykonywania płatności za pomocą telefonów komórkowych. W czerwcu do Polski weszło Apple Pay. Polacy, szczególnie ci mieszkający w dużych miastach, stali się społeczeństwem „mobile first”.
3 najważniejsze wyzwania stojące przed reklamą internetową w 2019 roku
- Konsumenci są coraz bardziej zamknięci na reklamy. Jedna trzecia z nich używa ad blokerów. Nadal są zainteresowani uczestnictwem w świecie marek, jednak oczekują od nich czegoś więcej: wiarygodnych, wartościowych treści, nowych doświadczeń, autentyczności. Dlatego wyzwaniem 2019 roku będzie tworzenie relacji z konsumentami, a nie jedynie reklam.
- Wyzwaniem 2019 roku będzie rosnąca popularność wyszukiwań głosowych. A to dlatego, że taki sposób przeglądania internetu wymusza zmianę podejścia nie tylko do tworzenia treści, ale wymusi też zmiany w projektowaniu całego procesu user experience.
- Już od jakiegoś czasu mówi się o mikromomentach, które wypierają tradycyjne rozumienie ścieżki zakupowej. Współcześni konsumenci są spontaniczni. Dlatego wyzwaniem w 2019 roku będzie tworzenie takich media planów, aby być przy konsumencie w momencie, gdy podejmuje on decyzję zakupową.
Nowinki technologiczne a reklama internetowa w 2019 roku
Technologia AR (rozszerzonej rzeczywistości) już powoli zmienia świat internetowej, mobilnej reklamy. Na razie głównie za granicą, ale myślę, że ten trend rozwinie się także w Polsce. Tym bardziej że rozszerzona rzeczywistość odpowiada na potrzeby współczesnych odbiorców – buduje nowe doświadczenia. Na pewno bez echa nie przejdzie też premiera Asystenta Google działającego po polsku. Będzie to pierwszy asystent głosowy działający w naszym języku i z pewnością znajdzie wiele zastosowań, tak w wyszukiwaniu głosowym, jak i w inteligentnym domu.