Influencer marketing na przełomie 2018/2019

Influencer marketing na przełomie 2018/2019
Które kampanie influencer marketingowe okazały się najciekawsze w 2018 r.? Jakie są najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2019 roku?
O autorze
13 min czytania 2019-01-15

>>> Czego życzysz branży marketingowej na 2019 rok?
>>> Marki na przełomie 2018/2019: eurobank, Lidl, Avon, OLX, Semilac, Bank BGŻ BNP Paribas, LOT, Credit Agricole, Grupa Domodi, SEATŠKODA
>>> Marketing w branży sportowej na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży marek luksusowych na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży modowej na przełomie 2018/2019
>>> Strategia na przełomie 2018/2019
>>> Content marketing na przełomie 2018/2019
>>> PR na przełomie 2018/2019
>>> Social media na przełomie 2018/2019
>>> Web design/UX na przełomie 2018/2019
>>> Eventy na przełomie 2018/2019
>>> SEM/SEO na przełomie 2018/2019

Influencer marketing na przełomie 2018/2019 podsumowują: Wojciech Kardyś, Good For YouRobert Sosnowski, CVO ReachaBloggerInfluencerDB, Rafał Masny, członek zarządu firmy Abstra i jeden z założycieli kanału Abstrachuje.tvKamil Bolek, CMO LifeTube.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Wojciech Kardyś
Good For You

4 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2018 roku w Polsce

  1. Jedna z ciekawszych kampanii influencerskich to trzecia edycja #RabenExpress Grupy Raben. Jest to chyba jedyny logistyk w Europie, który tak dobrze wykorzystuje marketing influencerski. Trzecia edycja polegała na wysłaniu Rafała Gębury, prowadzącego kanał 7 metrów pod ziemią (najlepszy debiut w polskim YouTubie), w drogę po żywność od Banków Żywności do Salezjańskiego Domu Młodzieży. W ciągu 7 dni zostało przelane dla Banków Żywności ponad 76 000 zł. Bezdyskusyjny sukces.
  2. Cristiano Ronaldo przechodzi do Juventusu Turyn. Tak, wiem, że to nie jest kampania i a Ronaldo to dość nietypowy influencer. Jednak transfer ten spowodował wzrost akcji klubu o ponad 40% oraz ogromne zyski dla samego klubu z merchandisingu. Klub zdecydowanie jest tu wygranym (zarówno finansowo, jak i wizerunkowo). Świetny ruch.
  3. Anja Rubik i jej kampania edukacji seksualnej #sexedpl. Anja dobrała wiele osób doskonale pokrywających różnorodny target (młodzież). Dlatego w kampanii znajdziemy blogerki modowe, piosenkarzy, aktorów, youtuberów czy celebrytów. Czyli współczesne autorytety dla dzieciaków. Sama zaś kampania niezwykle jest potrzebna w Polsce, dlatego też kibicuję i umieszczam w tym rankingu.
  4. Na dodatek chciałbym tutaj wspomnieć o doskonałym wykorzystaniu Magdy Gessler przez Netflixa do promocji nowego sezonu serialu „Orange is the New Black”. Było to zabawne, było to przyjemne, było to na czasie.

3 wydarzenia z 2018 roku najmocniej wpływające na influencer marketing

  1. Wybuch popularności Tik Tok. Coraz więcej influencerów odkryło potencjał tego narzędzia i postanowiło również się tam pojawić. Podejrzewam, że w 2019 roku na dawnym Musical.ly nie będą już tworzyć tylko dzieciaki do 18 roku życia, a największe gwiazdy YouTube’a czy Instagrama. To tylko kwestia czasu.
  2. Insta Stories. Wszędzie. Na każdym kroku. Ostatnio LinkedIn zapowiedział stworzenie swoich „stories” co tylko pokazuje skalę tego zjawiska. Krótkie filmy, tu i teraz. Streaming wszystkiego. Na tym wypłynęło bardzo wielu internetowych celebrytów. W 2019 będzie jeszcze więcej i jeszcze częściej.
  3. W 2018 roku w końcu zaczęła się liczyć jakość. Zaczęto mówić, o tym, jak łatwo kupuje się popularność w sieci – followersów na Instagramie czy wyświetlenia na YouTubie. Brandy/ klienci powoli uświadamiają sobie, że muszą inaczej pisać briefy (zwrot: musi mieć minimum 100 000 followersów – coraz rzadziej widuję) i zmieniają modele współpracy z influencerami. Powstały narzędzia, które dokładnie analizują influencerów i oszustwa są bardzo szybko wyłapywane. Już powstały narzędzia do analizy influencerów i trend ten w 2019 roku będzie się jeszcze szybciej rozwijał. Co bardzo mnie cieszy.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2019 roku

  1. Fake newsy. Dalej sobie z nimi nie radzimy, dalej mają ogromny wpływ na nasze otoczenie (o czym świadczy choćby coraz większy ruch antyszczepionkowy). W szkołach dyskutujemy, czy powinna być religia, czy etyka bagatelizując internet. Blisko 40% Polaków nie rozumie tego, co czyta, zaś z fake newsami co tydzień ma do czynienia nawet 75% Polaków. Jednocześnie 46% widzi w dezinformacji zagrożenie dla demokracji. Prawie połowa respondentów w ostatnim miesiącu uwierzyła w fałszywą wiadomość, a 90% jest zdania, że zjawisko będzie się pogłębiać (dane z cyberpolicy.nask.pl).
  2. Niewyedukowana kadra pracownicza. Przeszkolenie i uświadomienie klientów/brandów o tym, jak wyłapywać fałszywych influencerów. Jak nie przepalić w influencer marketingu pieniędzy, bo jest to stosunkowo bardzo proste. W 2019 roku nie będzie już miało sensu pompowanie konta czy używanie botów – bo to tylko zaszkodzi influencerowi. Zwłaszcza wielką przyszłość wróżę tutaj narzędziom do analizy kont influencerów (jak Influencer Tool), które szybko wykryją nieprawidłowości.
  3. Kupowanie zasięgu/lajków/komentarzy przez influencerów. To dalej będzie postępować, jeżeli szybko nie zareagujemy. Stąd tak ważna jest edukacja.

Nowinki technologiczne a influencer marketing w 2019 roku

  1. Narzędzia do analizy demografii influencerów – kto pierwszy ten lepszy. Na tę chwilę są dwa narzędzia, z czego jedno godne uwagi w Polsce. Przyglądam się tej gałęzi od dłuższego czasu i mocno kibicuję, bo takie narzędzie pozwoli zaoszczędzić brandom mnóstwo pieniędzy.
  2. 2019 to będzie rok mikro czy też lokalnych influencerów. Mam tu na myśli zarówno instagramowych, jak i wyspecjalizowanych w danej kategorii (może to być również marka osobista na wzór Michała Sadowskiego).
  3. Mamy już trochę przesyt influencerów. W 2019 będziemy mocno stawiać na jakość. Nie ilość, nie kontrowersje, a na jakość (kanały popularno-naukowe, poradnikowe, językowe itd).
  4. Dodałbym, że Snapchat umarł, ale w dobie Instagrama chyba nikt tego w Polsce nie zauważył.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Robert Sosnowski
CVO ReachaBlogger

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2018 roku w Polsce

  1. Krzysztof Gonciarz wie jak współpracować z markami. Niemal pod każdym filmem sponsorowanym możemy przeczytać komentarze typu „Gonciarz wie jak zrobić reklamę na YouTubie”. Warto wspomnieć o jego współpracy z Eurosportem. Krzysztof jako wysłannik relacjonował Zimowe Igrzyska Olimpijskie w Pjongczang. Zazwyczaj relacje ze sportowych imprez są zawsze takie same i nie pokazują prawdziwych historii czy emocji towarzyszących zawodnikom podczas zmagań. Krzysiek natomiast świetnie połączył świat YouTube’a, dziennikarstwa, sportu i emocji. Kto nie widział tych relacji, warto nadrobić, ciekawie zobaczyć tak dużą imprezę sportową od zaplecza.
  2. Martin Stankiewicz i świąteczny teledysk dla Coca-Coli. Martin już po raz czwarty stworzył świąteczną kampanię dla tego brandu. Zazwyczaj marki skupiają się na jednorazowej akcji, a taka długoterminowa współpraca z jednym twórcą może przynieść naprawdę spore korzyści dla wizerunku marki. Tegoroczna produkcja Martina to teledysk i świąteczna piosenka, która odniosła duży sukces i jest ciekawą, kolorową i przyjemną dla oka produkcją.
  3. Rafał Gębura z kanału 7 metrów pod ziemią i kampania #RabenExpress. Influencerzy często swoją popularność i zasięgi wykorzystują do dobrych celów, jak Rafał, który wziął udział w kampanii Banków Żywności. Pojechał on wraz z kierowcą ciężarówki w trasę, którą pokonuje żywność, zanim dotrze do potrzebujących oraz zachęcał do wsparcia tej inicjatywy. Wykorzystywanie zasięgów w słusznej sprawie, to jest coś, o czym warto wspominać. Trzeba tu zaznaczyć, że kanał 7 metrów pod ziemią w 2018 r. odniósł naprawdę duży sukces, w rok zebrał ponad 700 tys. subskrypcji, a każdy film budzi wiele emocji i generuje pozytywne komentarze. Sukces ten pokazuje nam, że rośnie zapotrzebowanie na wartościowe treści na YouTubie, mimo że klikając kartę na czasie tego nie widać…

2 wydarzenia z 2018 roku najmocniej wpływające na influencer marketing

  1. Ważnym wydarzeniem mającym wpływ na influencer marketing jest odłączenie się od sieci partnerskiej i stworzenie kolektywu twórców internetowych Tofu Media poprzez Krzysztofa Gonciarza. Zauważamy coraz większą samodzielność twórców, to oni dyktują warunki i to, co i jak chcą robić. Takie odłączenie przeciera szlaki dla innych twórców. Do kolektywu Tofu media oprócz Krzysztofa należy Kasia Meciński, G.F. Darwin, Mietczyński, Lisie Piekło czy Karol Paciorek. Wspólnie zorganizowali oni wydarzenie GonKon, które połączyło internet, YouTube’a i sztukę. Event podkreślił ogromną rolę tego portalu w dzisiejszej popkulturze.
  2. Współpraca Netflixa z polskimi influencerami. W tym roku paru topowych YouTuberów stworzyło własne mini wersje popularnego serialu „Black Mirror”. Wszystkie produkcje projektu „Czarnego lusterka” były naprawdę na wysokim poziomie. Takie współprace pokazują, jak dużymi graczami na rynku reklamy są influencerzy.

2 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2019 roku

  1. Zagrożeniem, z którym będziemy musieli się zmierzyć w 2019 roku i zapewne w następnych latach jest kupowanie lajków i zasięgów. Niektórzy twórcy szukają drogi na skróty i zwiększają swoje statystyki za pomocą oszustwa, choć nie jest to proceder powszechny, bo na dłuższą metę jest łatwo wykrywalny i mało opłacalny. Jednak zdecydowanie należy walczyć z takimi działaniami, by influencer marketing był godnym zaufania źródłem przekazów reklamowych. Kupowane zasięgi przyczyniają się do spadku wiarygodności influencerów, a przecież bez wiarygodności twórców nie ma sprzedaży. Ale też z drugiej strony jest to zjawisko, które w mediach jest wyolbrzymiane. Zdecydowana większość twórców stosuje uczciwe podejście. Dlatego wyzwaniem też jest odczarowanie w mediach tego zagrożenia.
  2. Wyzwaniem jest też uniknięcie tabloidyzacji rynku influencerów. Jest to zjawisko, które dotknęło rynek prasowy, TV, radiowy około 15-20 lat temu i nasila się. To samo ma miejsce obecnie z rynkiem influencerskim. W internecie występuje zjawisko, które dorobiło się nawet własnej nazwy TLTR (od: Too Long Too Read). Natomiast oczywiście tu dużo zależy też od publiczności. Bo to w dużej mierze jej gust kształtuje rynek mediów. Ważne, tego sobie i Wam życzę, żeby funkcjonowały zdrowe proporcje pomiędzy treściami wymagającymi, a łatwo przyswajalnymi i nie wywołującymi głębszej refleksji.

Nowinki technologiczne a influencer marketing w 2019 roku

  1. Zauważamy wciąż rosnącą profesjonalizację branży influencerskiej. Chodzi tu o jakość zdjęć we wpisach blogowych czy filmów na YouTubie. Sprzęt wykorzystywany we vlogach daje niemal filmową jakość. Wypuszczane są coraz to nowsze i lepsze wersje sprzętów. Ciekawą nowością jest kamera Insta 360 One X, dzięki której możemy uzyskać efekt nagrywania nas przez osobę trzecią czy drona, a to za sprawą „niewidzialnego statywu”. Casey Neistat już nagrywa nią swoje vlogi. Trendem będzie również dalszy rozwój wirtualnej rzeczywistości i połączenie kamer 360 z okularami VR. Dzięki nim oglądanie filmów na YouTubie nabiera nowego wymiaru.
  2. Jak wiadomo smartfon to nieodłączny element pracy influencera. Rok 2019 oczywiście przyniesie nam kolejne, nowsze modele. Telefony często zastępują aparaty fotograficzne czy kamery we vlogach. Zanosi się na to, że rok 2019 będzie bardziej przełomowy pod względem wprowadzanych nowinek technologicznych w porównaniu z 2018. Będziemy mogli zobaczyć telefony z ruchomym, przednim aparatem czy rozwój bezprzewodowego ładowania.
  3. Trendem, którego rozwój obserwujemy z roku na rok, jest wzrost popularności platform do influencer marketingu. Odpowiedzią na ciągle rosnące zainteresowanie współpracą z influencerami jest rozwój platform, które skracają drogę pomiędzy reklamodawcą a twórcą i robią to, co na rynku wynajmu taksówek zrobiły aplikacje typu Uber czy na rynku wynajmu hoteli i mieszkań AirBnB czy Booking.com.

Rafał Masny
członek zarządu firmy Abstra i jeden z założycieli kanału Abstrachuje.tv

3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2018 roku w Polsce

  1. Jestem fanem rapu, dlatego po raz kolejny duże wrażenie zrobiła na mnie ostatnia edycja projektu „Tymczasem”. Świetny pomysł, perfekcyjnie dobrani muzycy z ogromnym followingiem w swoich kanałach społecznościowych, doskonałe reinterpretacje klasycznych oraz nowych utworów. A na finał koncert w krakowskim Teatrze im. Juliusza Słowackiego, z udziałem 13 wykonawców, reprezentujących różne rapowe pokolenia. Ciekaw jestem, co EB szykuje w tym roku.
  2. Inną akcją, która zwróciła moją uwagę było „Czarne lusterko” realizowane dla Netflix. Pomimo że nie wszystkie z materiałów przygotowanych przez youtuberów były moim zdaniem sukcesem, to zdecydowanie warto wyróżnić Netflix, jako markę, która nie boi się angażować we współpracę z influencerami i de facto oddać im niemal pełnię odpowiedzialności za powodzenie projektu.
  3. Nie przepadam mówić za kampaniami, w których sam brałem udział, natomiast za innowacyjność wyróżnić należy również realizację spotu reklamowego na żywo dla marki ŠKODA. Nikt wcześniej nie zdecydował się na coś takiego, a ryzyko wpadki było ogromne. Mimo to wszystko się udało, widzowie na żywo w czasie wielokanałowej transmisji mogli zobaczyć powstawanie spotu reklamowego na żywo.

3 wydarzenia z 2018 roku najmocniej wpływające na influencer marketing

  1. Z pewnością ogromne znaczenie miał wzrost znaczenia Insta Stories. Coraz więcej marek zwraca uwagę na potencjał tego narzędzia. Biorąc pod uwagę, że Instagram jest najbardziej angażującym kanałem społecznościowym, to jestem przekonany, że w roku 2019 nastąpi jeszcze większa eskalacja wykorzystywania tego kanału komercyjnie. Znaczenie Instagrama z pewnością będzie także rosło z powodu malejącego zaangażowania marek w promocję na Facebooku, co ma związek także z aktualną polityką tej platformy, ukierunkowaną przede wszystkim na budowanie więzi pomiędzy użytkownikami.
  2. Duże wrażenie zrobiło na mnie wsparcie marki Nike dla Colina Kaepernicka. Żałuję, że to wydarzenie nie było szerzej komentowane przez media w Polsce, gdyż mogłoby nauczyć tak twórców, jak i marki, że oni również mogą zabierać głos w sprawach dzielących społeczeństwo na pół.
  3. Kolejnym wydarzeniem, które było w szczególności istotne dla twórców wideo, była kontynuacja prac nad szkodliwą dla naszego rynku Dyrektywą UE o prawach autorskich, która w relacjach medialnych często jest błędnie nazywana „ACTA 2”. Proponowane rozwiązania nie tylko bezpośrednio uderzają w YouTube’a, ale także w twórców, znacząco choćby podwyższając „próg wejścia” dla nowych kanałów. Jeżeli Dyrektywa w proponowanej formie wejdzie w życie, Internet, jaki znaliśmy do tej pory, przestanie istnieć, przynajmniej na terenie Unii Europejskiej.

2 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2019 roku

  1. Z pewnością dla nas, twórców działających na YouTubie, najważniejszy w tym roku będzie ostateczny kształt Dyrektywy UE o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym. Jej aktualna propozycja jest nie do zaakceptowania dla wielu twórców, czego wyraz daliśmy jeszcze w zeszłym roku, w formie listu wystosowanego do polskich europarlamentarzystów oraz materiału wideo, do którego udało nam się zaprosić kilkudziesięciu najbardziej znanych twórców YouTube w Polsce.
  2. Kolejną kwestią jest chęć współpracy marek z twórcami uchodzącymi za ekspertów w swoich niszach. Na YouTubie wciąż jest wiele obszarów do zagospodarowania, które potencjalnie będą atrakcyjne dla wielu różnorodnych brandów. Jestem także przekonany, że rok 2018 pozwolił przynajmniej części twórców zwrócić uwagę na to, że warto rozważnie korzystać z ofert współpracy i mieć świadomość, jakie wartości reprezentuje dana marka czy osoba zapraszająca na wyjazd.

Nowinki technologiczne a influencer marketing w 2019 roku

  1. Sądzę, że rok 2019 jeszcze bardziej upłynie pod znakiem wideo. Co minutę na YouTube’a trafia 300 godzin filmów i ta liczba stale będzie rosnąć. To ogromna szansa dla twórców i oczywiście dla osób chcących stawiać pierwsze kroki na YouTubie, jak i podmiotów o ugruntowanej pozycji. Tylko w 2018 roku udało nam się współpracować z kilkudziesięcioma partnerami komercyjnymi, w tym roku mamy nadzieję, że uda nam się ich pozyskać jeszcze więcej, w tym długoterminowo.
  2. Ogólnym trendem technologicznym, który z pewnością zyska na znaczeniu w Polsce w 2019 roku jest wyszukiwanie głosowe – to właśnie w ostatnim czasie ta funkcja zyskała wreszcie sporą popularność w USA. Wydaje mi się, że premiera Asystenta Google w Polsce sprawi, że ta funkcja trafi także pod strzechy w naszym kraju. A jest to ciekawe narzędzie, które w kreatywny sposób mogą wykorzystywać marki i twórcy, czego przykładem jest choćby świetna kampania Burger King z 2017 roku.
  3. Myślę, że rok 2019 to także kolejny rok słabnięcia dużych sieci partnerskich na YouTubie, na czym zyskiwać będą kolejne samodzielne inicjatywy.

Kamil Bolek
CMO LifeTube

3 najciekawsze akcje/kampanie influencer marketingowe z 2018 roku w Polsce

  1. „Do ostatniego drzewa” – z 33 statuetkami najważniejszych konkursów w branży (w tym Cannes Lions, Effie, Mixx Awards, KTR) to najbardziej nagradzana kampania 2018 roku. Agencja Ogilvy stworzyła społeczną realizację dla Greenpeace, dzięki której powstała wirtualna mapa Puszczy Białowieskiej w… popularnej grze Minecraft. W kampanię (jako LifeTube) zaangażowaliśmy najpopularniejszych gamerów, którzy do wirtualnej puszczy zaprosili setki tysięcy młodych odbiorców. Wspólnie z Ogilvy stworzyliśmy też case study z całego procesu.

  2. „Czarne lusterko” – superprodukcja stworzona przez Netflix we współpracy z topowymi influencerami: emce kwadrat, Martinem Stankiewiczem, Krzysztofem Gonciarzem, Grupą Filmową Darwin. W ramach akcji promującej serial „Czarne lustro”, każdy z youtuberów udowodnił, że YouTube może swobodnie konkurować jakością produkcji z tradycyjnymi mediami, interpretując na swój sposób mroczny i intrygujący klimat serialu oraz komunikując jego obecność na Netflixie.
  3. Kampania i kanał Kuchni Lidla – to nie tylko przykład świetnej realizacji, ale również dowód na to, że coraz więcej marek inwestuje w rozwój własnych kanałów. Kuchnię Lidla powinniśmy docenić nie tylko za profesjonalną współpracę z szeregiem topowych influencerów, ale również za wzorowe – bardzo „youtubowe” – prowadzenie samego kanału. Przykładem może być fakt, że jeden z prowadzących – Karol Okrasa, niczym topowi youtuberzy, w kolejnych filmach odnosi się do komentarzy widzów czy gotuje dania przez nich zasugerowane. Kanał prowadzony jest więc dwustronnie, a odbiorcy mają poczucie wpływu na publikowane treści. Dzięki wykorzystaniu mechanizmu cross-promocji i zaproszeniu influencerów na kanał Lidla nastąpiło nie tylko wzmocnienie rozpoznawalności marki, ale też przyciągnięcie widowni influencerów.

3 wydarzenia z 2018 roku najmocniej wpływające na influencer marketing

  1. Nasza branża tkwi obecnie w stanie zawieszenia, czekając na decyzję związaną z Artykułem 13 dyrektywy o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym w treści zaproponowanej przez Parlament Europejski. Jeśli Artykuł wejdzie w życie, odpowiedzialność za treści publikowane w internecie zostanie przeniesiona z ich twórców na serwisy społecznościowe. Platformy takie jak YouTube, Facebook, Instagram czy Tik Tok wprowadzą systemy prewencyjnej cenzury, które ograniczą możliwość swobodnego publikowania utworów. Przełoży się to bezpośrednio na utratę wynagrodzeń milionów influencerów w Europie i uniemożliwienie im dalszego, nieskrępowanego tworzenia.
  2. Odpowiedzią branży na treść Artykułu 13 jest koalicja wszystkich, największych podmiotów związanych z influencer marketingiem w Polsce. W Liście Otwartym i wspólnym wideo twórcy internetowi wraz z przedstawicielami największych agencji wyrazili swoje zaniepokojenie i opowiedzieli o potencjalnych zagrożeniach wprowadzenia artykułu w życie. Mimo że na co dzień funkcjonujemy jako konkurencyjne podmioty, udowodniliśmy, że potrafimy zjednoczyć się i wyrazić spójną opinie w ogromnie istotnej dla całego rynku kwestii. Kolejnym przykładem wspólnego działania branży było podpisanie Deklaracji uczestników Okrągłego Stołu RPO do walki z patotreściami w internecie. Bardzo możliwe, że to dopiero początek wspólnych, korzystnych dla całej branży, inicjatyw.
  3. Silna profesjonalizacja branży związanej z influencer marketingiem w 2018 roku sprowokowała powstanie większej liczby wyspecjalizowanych agencji i stanowisk dedykowanych obsłudze kampanii i kontaktu z influencerami, takich jak influencer marketing specialist, influencer relationship manager, influencer, itp. Współpraca dużych podmiotów, takich jak LifeTube, Gamellon, DDOB i Szeri Szeri pokazuje, że dynamicznie zmieniający się rynek wymaga od agencji również umiejętności łączenia różnych kompetencji.

3 najważniejsze wyzwania stojące przed influencer marketingiem w 2019 roku

  1. Fake influencerzy i spamujące boty – wykorzystywanie zautomatyzowanych mechanizmów do promocji kont w mediach społecznościowych lub tworzenia zupełnie sztucznych profili było masowym zjawiskiem w 2018 roku. W 2019 roku wyzwaniem dla branży będzie po pierwsze weryfikacja nieprawdziwych kont, a po drugie ocena realnego potencjału kanałów i profili influencerów w mediach społecznościowych nie tylko w oparciu o publicznie dostępne liczby. W sytuacji, gdy followersów można po prostu kupić, to nie liczba subskrypcji (choć YouTube z „zakupami fake’ów” radzi sobie zdumiewająco dobrze) czy obserwatorów jest najważniejszą wartością. Influencer marketing opiera się w końcu o pracę z ludźmi – a nie z kontami w mediach społecznościowych.
  2. Rozwijając temat sztucznych mechanizmów – wyzwaniem będzie również stworzenie technologii wspierających influencer marketing oparty o relacje i wartościowy content. Nie automatów nastawionych wyłącznie na produkcję lajków i subów, ale rzetelnych narzędzi wspierających komunikację, realizację jakościowych kampanii i rozwój profili influencerów.
  3. Jak udowadnia opublikowany niedawno raport LifeTube, który stanowi analizę ponad 11 tysięcy filmów na YouTube, każda kategoria na tej platformie rządzi się zupełnie innymi prawami. Wyzwaniem dla marketerów będzie więc mądre, „ilościowe wystandaryzowanie” współprac: utworzenie odpowiednich benchmarków, wskazanie właściwych mierników efektywności (rozsądne KPI) i generowanie jak najbardziej dokładnych estymacji efektów kampanii tak, żeby klienci mogli bez wątpienia im zaufać. Dodatkowym wyzwaniem będzie również „nadążenie” za szybko zmieniającymi się standardami i formatami współprac z influencerami oraz jak najefektywniejsze dobranie twórcy do kampanii.

Z jakimi problemami i zagadnieniami będziemy musieli się zmierzyć w 2019 roku?

Ruch patostreamerów, a właściwie jego wyeliminowanie oraz wprowadzenie skutecznych mechanizmów, które uniemożliwią publikowanie patotreści, będzie dużym wyzwaniem kolejnego roku. Tematem interesują się już podmioty takie jak Rzecznik Praw Obywatelskich, który był inicjatorem podpisania Deklaracji uczestników Okrągłego Stołu Rzecznika Praw Obywatelskich do walki z patotreściami w internecie. Sygnatariuszami deklaracji, która zobowiązuje do przeciwdziałania patologiom, są instytucje rządowe, stowarzyszenia, youtuberzy i przedstawiciele branży. Naszą rolą w 2019 roku będzie edukowanie w tym temacie zarówno branży, jak i przedstawicieli organów rządu, szkół, rodziców oraz wspieranie rozwoju mechanizmów blokujących patologiczne treści.

Nowinki technologiczne a influencer marketing w 2019 roku

  1. Wirtualni influencerzy – wygenerowane za pomocą graficznych programów postaci, które śledzą miliony „realnych” obserwatorów. Wirtualni influencerzy współpracują już z najbardziej luksusowymi markami na świecie, a w 2019 roku będziemy obserwować popularyzację tego zjawiska.
  2. Tik Tok – marketingowy potencjał tej aplikacji mobilnej dopiero zaczyna być odkrywany przez marki. Kolejny rok będzie na pewno czasem inwestowania w tiktokerów, którzy są idealnymi twórcami, gdy zależy nam na dotarciu do młodej grupy odbiorców i skutecznym budowaniu love brandu.
  3. Nisze tematyczne na YouTubie i nie tylko – 2019 rok rozwinie się w kierunku specjalizacji kanałów tematycznych na YouTube oraz rozwijania się, równolegle do nich, całych kulturowych trendów. W ich rezultacie i w związku z nimi tworzone będą konkretne wydarzenia, kanały, a nawet odrębne firmy. Nisze takie jak esport, gaming, beauty, edukacja, fitness czy zdrowie oraz ich przedstawiciele będą się jeszcze bardziej specjalizować i rozwijać wewnątrz swoich kategorii.