>>> Czego życzysz branży marketingowej na 2019 rok?
>>> Marki na przełomie 2018/2019: eurobank, Lidl, Avon, OLX, Semilac, Bank BGŻ BNP Paribas, LOT, Credit Agricole, Grupa Domodi, SEAT, ŠKODA, ANSWEAR, Piątnica
>>> Marketing w branży sportowej na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży marek luksusowych na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży modowej na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży gastronomicznej na przełomie 2018/2019
>>> Strategia na przełomie 2018/2019
>>> Content marketing na przełomie 2018/2019
>>> PR na przełomie 2018/2019
>>> Social media na przełomie 2018/2019
>>> Web design/UX na przełomie 2018/2019
>>> Eventy na przełomie 2018/2019
>>> Wideo marketing na przełomie 2018/2019
>>> E-mail marketing na przełomie 2018/2019
>>> E-commerce na przełomie 2018/2019
O roku 2018 dla marki VOX opowiada Przemysław Jędrowski, dyrektor marketingu VOX.
Zobacz również
Największy sukces marki VOX w 2018 roku
Patrząc na ubiegły rok z perspektywy strategii marki VOX, kluczowe jest dla nas to, że w sposób rzeczywisty i praktyczny włączyliśmy w dialog naszych klientów. Definitywnie odeszliśmy od „nadawczego” sposobu prowadzenia działań marketingowych. Jesteśmy w bezpośrednim kontakcie z obecnymi i potencjalnymi odbiorcami produktów VOX, za pośrednictwem połączonych działań offline i online. Dzięki social mediom oraz spotkaniom i warsztatom w sieci salonów VOX, udało nam się zdefiniować autentyczną przestrzeń do interakcji. Pierwotna idea VOX by być jak najbliższej ludzi, wiedzieć, jak żyją i czego potrzebują, zaczęła się realizować w sposób dynamiczny i konkretny. Możemy dziś śmiało powiedzieć, że po 2018 roku kontakt pomiędzy VOX a odbiorcami jest prawdopodobnie najbliższy w historii naszej marki.
Najtrudniejsze wyzwanie w 2018 roku
Jednym z trudniejszych zadań było dla nas znalezienie języka bezpośredniego dialogu z ludźmi na temat wnętrz. Sprawę dodatkowo komplikował fakt, że potrzebowaliśmy strategii komunikacyjnej, która sprawdzi się globalnie. Naszym rozwiązaniem stała się opowieść o wnętrzach definiowanych przez style życia ich mieszkańców. Wprost komunikujemy, że nie jest konieczne podążanie za zdefiniowanymi stylami dekoracyjnymi, takimi jak boho czy scandi. Zachęcamy i dodajemy odwagi do realizowania własnych pomysłów. Wbrew pozorom, w świecie wnętrzarskim, nie jest to takie oczywiste. Miarą sukcesu tego podejścia była jego akceptacja nawet na tak egzotycznym rynku, jak Meksyk.
Trzy najciekawsze akcje w 2018 roku
Początek 2018 roku stał pod znakiem finału pierwszej odsłony „Porozmawiajmy o wnętrzu” – akcji, w ramach której VOX stworzył przyjazną przestrzeń do rozmów o sprawach najważniejszych: wolności, emocjach, relacjach. Na ich moderatorkę wybraliśmy cenioną psycholożkę i psychoterapeutkę Katarzynę Miller. Rozmowy odbywały się w formie video wywiadów, spotkań w salonach VOX z livestreamingiem, mailingów, dyskusji w social media. Całość miała pokazać, że musimy być bardzo świadomi siebie, aby wiedzieć jak chcemy żyć, a w efekcie – jak chcemy mieszkać. Podsumowanie akcji odbyło się w marcu podczas targów Meble Polska i ARENA DESIGN w Poznaniu. Wygenerowany wówczas content żyje jednak nadal – widzimy to choćby po stałym wzroście oglądalności materiałów na YouTube.
Najciekawsze reklamy świąteczne 2024 [PRZEGLĄD]
Od czerwca 2018 roku prowadzimy drugą odsłonę „Porozmawiajmy o wnętrzu”. Wciąż bardzo przekornie podchodzimy do tematu urządzania domu. Nie pytamy o preferowane przez klientów style dekoracyjne czy trendy wnętrzarskie. Z ciekawością przysłuchujemy się natomiast i przyglądamy temu, co dziś najsilniej wpływa na nasz styl życia. Następnie podpowiadamy jak, w prosty sposób, każdy może stworzyć wnętrze, w którym będzie się czuć naprawdę u siebie. To dla nas jeden wielki interaktywny event.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Przez cały ubiegły rok towarzyszyło nam też bardzo ideowe partnerstwo z ogólnopolskim projektem Kino Dzieci i tradycyjnie już Kino Łóżkowe VOX na Festiwalu Transatlanyk. W ramach Kina Dzieci, nasze zaangażowanie było związane nie tylko z pokazami festiwalowymi, ale także licznymi warsztatami dla najmłodszych. To genialne doświadczenie, bardzo blisko dziecięcej kreatywności, której od zawsze w VOX było dużo.
Akcja z najmocniej zaskakującymi efektami
W ubiegłym roku najbardziej zaskoczył nas poziom zaangażowania i entuzjazm użytkowników naszych profili na Facebooku i Instagramie. W efekcie, byliśmy świadkami (i beneficjentami) bardzo jakościowej, dwukierunkowej wymiany. Otrzymaliśmy od naszych klientów mnóstwo znakomitych materiałów. Ten „user generated content” jest dla nas bardzo dużą wartością i morzem kolejnych inspiracji.
Mierniki efektywności marketingowych
Wiemy, że nie jesteśmy marką masową, dlatego klasyczne badania en masse nie dają nam miarodajnych wyników. Co więc robimy? Po pierwsze, poważnie traktujemy wszelki feedback płynący z sieci sprzedaży. Otrzymujemy m.in. raporty z salonów, monitorujemy obecność i zainteresowanie naszym contentem w kanałach on-line. Koncentrujemy się szczególnie na zaangażowaniu naszych odbiorców.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2018 roku
Wskazałbym ex aequo: digital (e-commerce i social media) oraz salony sprzedaży (doświadczanie marki VOX w sieci sklepów). Oba są dla nas szalenie istotne, bo dają możliwość bezpośredniego kontaktu z drugim człowiekiem. Klucz do sukcesu leży w synergii pomiędzy tym co wirtualne i realne.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2019 roku
Nie planujemy rewolucji, bo czujemy, że idziemy w dobrym kierunku. Komunikacja ma dawać klientom doświadczenie marki na każdym poziomie. W to będziemy inwestować – w narzędzia, które będą te doświadczenia ułatwiały i wynosiły na nowy poziom. W ten sposób korzystanie z naszych rozwiązań będzie dla klientów jeszcze łatwiejsze.
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
Coraz więcej marek stawia na bycie prawdziwymi, zarówno w sferze komunikacji, jak i oferowanych produktów i usług, które są coraz ściślej powiązane. Żyjemy w erze Netflixa, który jest sztandarowym przykładem jak decyzję o kształcie i sposobie funkcjonowania produktu oddaje się klientom. Rozrywka, moda, motoryzacja, wnętrzarstwo – wszystkie te branże coraz częściej za cel stawiają sobie ułatwianie ludziom życia. Dostosowywanie się ze swoimi produktami do ich grafików, preferencji, nawyków. Słowo klucz to „customizacja”. Dla nas to naturalny kierunek, zgodny z filozofią, w myśl której naczelną wartością wszelkich działań biznesowych marki VOX jest człowiek i jego realne potrzeby.
Budżet na działania digitalowe
Tak jak wspomniałem wcześniej, inwestujemy przede wszystkim w komunikację bezpośrednią. W kanały, w których jest przestrzeń do kontaktu „człowiek – człowiek”. Mamy ją w ogólnopolskiej sieci sprzedaży i w działaniach online. Strona www, e-commerce, social media – to w Internecie wymieniamy z klientami opinie i inspiracje.
Kto odpowiada za działania marketingowe i digitalowe?
W VOX działamy trochę nietypowo, w sposób zbliżony do agencji kreatywnej. To wewnątrz naszego zespołu wypracowujemy wszystkie kierunki strategiczne i platformy komunikacyjne dla marki. Z usług agencji korzystamy głównie wdrożeniowo. Nasze zespoły projektowe są multidyscyplinarne. Chaos nie pojawia się głównie dzięki przestrzeganiu prostej zasady, że każdy zajmuje się tym, na czym zna się najlepiej. A mamy w naszym kilkunastoosobowym teamie komunikacyjnym osoby o bardzo różnych doświadczeniach zawodowych, które są wybornymi ekspertami w swoich specjalizacjach.
Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce
Pojawiają się oczywiście w Polsce dobre kampanie, pokazujące, że dość szybko dostosowujemy się np. do nowych okoliczności technologicznych. Ja osobiście kibicuję jednak markom, które są długodystansowcami. Konsekwentnie pracują nad swoją wartością, nie skupiając się tylko na efekcie najbliższej promocji cenowej czy launchu produktowego. Podejrzewam, że oczekiwania klientów, zadających pytanie „dlaczego?”, a nie tylko „w jaki sposób?”, coraz częściej decydują o wyborze produktów, a w przyszłości spowodują upowszechnienie się długodystansowego podejścia do komunikacji.
Trzy najważniejsze cele i plany na 2019 rok
- Rozwój komunikacji na rynkach zagranicznych (wcześniej dominujące wątki handlowe teraz mają coraz bardziej ideowy charakter). Klienci za granicą kupują koncepcję marki VOX i chcemy, aby tak pozostało.
- Szersze wykorzystywanie siły tkwiącej w Human Touch Group. Biznes, edukacja i sztuka to niezwykłe zasoby, wyróżniające VOX na rynku. Chcemy to wzmacniać.
- Zwiększenie inwestycji w user experience we wszystkich możliwych obszarach.