Marki na przełomie 2018/2019: IKEA

Marki na przełomie 2018/2019: IKEA
Jakie najciekawsze akcje przeprowadziła w 2018 roku marka IKEA? Które kanały komunikacji marketingowej były dla marki najważniejsze? Jaki budżet przeznacza na działania online? Jak zmieni się to w 2019 roku?
O autorze
4 min czytania 2019-01-21

>>> Czego życzysz branży marketingowej na 2019 rok?
>>> Marki na przełomie 2018/2019: eurobank, Lidl, Avon, OLX, Semilac, Bank BGŻ BNP Paribas, LOT, Credit Agricole, Grupa Domodi, SEATŠKODA, ANSWEAR, PiątnicaBlaBlaCar
>>> Marketing w branży sportowej na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży marek luksusowych na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży modowej na przełomie 2018/2019
>>> Strategia na przełomie 2018/2019
>>> Content marketing na przełomie 2018/2019
>>> PR na przełomie 2018/2019
>>> Social media na przełomie 2018/2019
>>> Web design/UX na przełomie 2018/2019
>>> Eventy na przełomie 2018/2019
>>> Wideo marketing na przełomie 2018/2019
>>> E-commerce na przełomie 2018/2019
>>> SEM/SEO na przełomie 2018/2019

O roku 2018 dla marki IKEA opowiada Katarzyna Piwowarczyk, dyrektor marketingu IKEA Retail w Polsce.

Największy sukces marki IKEA w 2018 roku

Zdecydowanie największym sukcesem całej firmy jest nieustanny wzrost IKEA. To dla nas sygnał, że cieszymy się zaufaniem klientów i że ludzie chcą urządzać naszymi meblami swoje domy, kuchnie oraz wypoczywać na sofach IKEA. Ten rok był też wyjątkowy dla naszego zespołu, który został obsypany nagrodami i nominacjami na wielu konkursach branżowych. IKEA otrzymała m.in. 3 złote statuetki i jedną brązową w konkursie Effie Awards oraz tytuł Marketera Roku w konkursie MIXX Awards.

Najtrudniejsze wyzwanie w 2018 roku

Zmagamy się w głównej mierze z wyzwaniem, jakie niespodziewanie spadło na całą branżę – czyli zakazem handlu w niedzielę. Z drugiej strony można powiedzieć, że ma on swoją dobrą stronę, gdyż dzięki niemu pracownicy IKEA mogą poświęcić więcej czasu swoim rodzinom.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Trzy najciekawsze akcje w 2018 roku

Akcje zachęcające i inspirujące do prowadzenia bardziej zrównoważonego życia.

1. COP24 / Szczyt klimatyczny ONZ w grudniu 2018 r.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

IKEA aktywnie włączyła się w Szczyt Klimatyczny COP24 w Katowicach, zabierając głos podczas blisko 40 różnego rodzaju paneli dyskusyjnych, konferencji czy warsztatów. Firma dzieliła się doświadczeniem i podkreślała znaczenie wspólnego wysiłku rządów, firm oraz klientów na rzecz przeciwdziałania zmianom klimatu.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

W ramach podnoszenia świadomości ekologicznej mieszkańców Katowic IKEA współorganizowała Klimatyczny Festiwal Filmowy, konkurs z panelami solarnymi „Słoneczne szkoły dla lepszego miasta”, Ekopawilon na katowickim rynku oraz interaktywną wystawę Ekoeksperymentarium. IKEA podkreślała znaczenie małych działań, które podejmowane przez wielu ludzi zmieniają świat – w myśl zasady, że dobry klimat zaczyna się domu.

2. Kolekcja „PRZYDA SIĘ” w listopadzie 2018 r.

Podczas Black Friday, kiedy większość zakupów jest spontaniczna i impulsywna, IKEA postanowiła zwrócić uwagę na ilość oraz wartość posiadanych przez nas przedmiotów. W tym celu została stworzona specjalna, wirtualna kolekcja „PRZYDA SIĘ”, która przypomina o rzeczach leżących na strychach, w piwnicach oraz w szafach. Odłożonych i zapomnianych, bo może „kiedyś się przydadzą”. W jej skład weszły m.in. „DAWNO NIEOTWIERANA szafa z nieużywanymi ubraniami”, „DŁUGOLEŻĄCY komplet jadalniany z piwnicy” czy „NIGDY NIEUŻYWANE akcesoria kuchenne”, a każdy z nich zupełnie za darmo, bo tę kolekcję każdy ma już w swoim domu. „PRZYDA SIĘ” to również szereg wskazówek od marki pokazujących co zrobić, by zapomnianym przedmiotom podarować kolejne życie, np. poprzez naprawę, przerabianie lub przekazywanie innym w potrzebie. Inicjatywa była jednym z działań wspierających strategiczny cel firmy, jakim jest angażowanie konsumentów we współtworzenie gospodarki o obiegu zamkniętym. 

Współprace z wyjątkowymi influencerami

Od lat współpracujemy z wieloma influencami, za każdym razem tworząc wspólnie materiały o przeróżnym charakterze i treści. Dostosowanie języka i stylu komunikacji do specyfiki danego kanału i audytorium wymagało często odwagi oraz pozwolenia sobie na spontaniczność i swobodę. Patrząc na zaangażowanie, jakie udało nam się osiągnąć, okazało się to przepisem na sukces.

Przykłady tego typu współpracy:

1. Martin Stankiewicz „Facet vs IKEA”, 2 700 597 wyświetleń

2. Innowacyjna formuła ASMR przygotowana we współpracy z Grupą Darwin, 1 301 509 wyświetleń na kanale własnym marki

3. Rynn Rysuje

 

Kontynuacja wprowadzonej pod koniec 2017 roku nowej platformy komunikacji Niech Żyje Dom!

Przykłady filmów wizerunkowych:

1. IKEA. Niech żyje magia we wnętrzu!

2. IKEA. Wiele się zmienia, gdy robisz nic.

3. IKEA. Zmień dom w miejsce pełne pogody!

Bardzo ważny element naszej pracy to również kampanie regionalne, związane z poszczególnymi sklepami. Pomysłem, z którego byliśmy niezwykle dumni, była IKEA Po Sąsiedzku w Lublinie, punkt spotkań dla mieszkańców miasta.

Akcja z najmocniej zaskakującymi efektami

Najmocniej zaskoczył nas pozytywny odbiór innowacyjnej formy warsztatów poświęconych wyposażeniu wnętrz, które przeprowadziliśmy w formie webinariów. W livestreamach na Facebooku uczestniczyło średnio 100 tys. osób. Jest to niebywała formuła angażująca naszych fanów i świetna okazja nie tylko do dzielenia się widzą oraz inspirowania, ale także do błyskawicznej interakcji.

Mierniki efektywności działań marketingowych

Podstawą są raporty sprzedażowe, skonfrontowane z wieloma innymi źródłami danych – trackingami, modelowaniem ekonometrycznym, analizami mediowymi.

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2018 roku

Stale pracujemy z tradycyjnymi kanałami komunikacji, ale kluczowymi kanałami rozwijanymi przez nas w ubiegłym roku są szeroko rozumiany digital, personalizowana komunikacja 1:1, CRM.

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2019 roku

Chcemy kontynuować działania, które przynoszą efekty, a także stale wypróbowywać nowe rozwiązania.

Najbardziej obiecujące trendy marketingowe

  • Social Listening & Care – wsłuchanie się w to, co klienci mówią o marce w internecie oraz proaktywne reagowanie i rozwiązywanie ich potrzeb, problemów.
  • Data Driven Communication – wykorzystanie danych CRM do wzmacniania efektywności płatnej komunikacji digitalowej.
  • Design thinking – jako metoda projektowania rozwiązań komunikacyjnych w oparciu o potrzeby użytkownika i kontekst. Tak powstała właśnie IKEA Po Sąsiedzku.

Budżet na działania digitalowe

Z roku na rok wydajemy coraz więcej na digital – z naszych szacunków wynika, że jest to około 2 razy więcej niż wynosi średnia na rynku.

Kto odpowiada za działania marketingowe i digitalowe?

Za działania komunikacyjne odpowiada 25-osobowy zespół marketingu centralnego oraz 18 marketerów pracujących nad lokalnymi akcjami. Na co dzień wspiera nas szereg agencji, m.in.: Saatchi & Saatchi, VML, Loyality Point, Wavemaker, Garden of Words.

Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce 

Oczywiście najbardziej obserwujemy konkurencję, która w mijającym roku była bardzo aktywna i startowała z nowymi formatami komunikacyjnymi. Poza tym nie zauważyliśmy nic wyjątkowego.

Trzy najważniejsze cele i plany na 2019 rok

Zależy nam na testowaniu nowego podejścia i rozwiązań, ograniczeniu liczby projektów oraz na tym, by po prostu mieć radość ze wspólnej pracy.