Marketing w branży kultury i sztuki na przełomie 2018/2019

Marketing w branży kultury i sztuki na przełomie 2018/2019

Jakie wydarzenia w 2018 roku najbardziej wpłynęły na marketing w branży kultury i sztuki? Z jakimi problemami i zagadnieniami będzie się ona mierzyć w 2019 roku oraz jakie technologie i trendy będą miały istotny wpływ na marketing w tej branży w Polsce w 2019 roku?

>>> Czego życzysz branży marketingowej na 2019 rok?
>>> Marki na przełomie 2018/2019: eurobank, Lidl, Avon, OLX, Semilac, Bank BGŻ BNP Paribas, LOT, Credit Agricole, Grupa Domodi, SEATŠKODA, ANSWEAR, PiątnicaBlaBlaCar, NeoNail
>>> Marketing w branży sportowej na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży marek luksusowych na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży modowej na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży gastronomicznej na przełomie 2018/2019
>>> Strategia na przełomie 2018/2019
>>> Content marketing na przełomie 2018/2019
>>> PR na przełomie 2018/2019
>>> Social media na przełomie 2018/2019
>>> Web design/UX na przełomie 2018/2019
>>> Eventy na przełomie 2018/2019
>>> Wideo marketing na przełomie 2018/2019
>>> E-commerce na przełomie 2018/2019
>>> SEM/SEO na przełomie 2018/2019
>>> Influencer marketing na przełomie 2018/2019
>>> Mobile marketing na przełomie 2018/2019

Halo, bileciki do kontroli!

Pełną treść dostaniesz bez grosza,
ale musisz być w naszym newsletterze.

Raz, raz, wpisywać e-mail. Tylko prawdziwy, bo sprawdzę!

partner technologiczny: GetResponse

Marketing w branży kultury i sztuki na przełomie 2018/2019 podsumowują: Alicja Hafke, specjalista ds. marketingu w Muzeum Narodowym w Poznaniu, Marta Bańka, kierownik Działu Komunikacji w Instytucie Kultury Miejskiej w Gdańsku, Monika Serafin Szymczak, główna specjalistka ds. komunikacji w Instytucie Kultury Miejskiej w Gdańsku, oraz Patrycja Pawlik, manager ds. PR i komunikacji marketingowej Teatru Kamienica. 

Alicja Hafke
Specjalista ds. marketingu w Muzeum Narodowym w Poznaniu.

Trzy najciekawsze akcje

  1. „Rzeczy warszawskie” – Kampania Muzeum Warszawy
  2. Kampania/spot wokół „Sądu ostatecznego” Hansa Memlinga, Muzeum Narodowe w Gdańsku
  3. „Muzeum? Żebyś wiedział!” – kampania Muzeum Narodowego w Poznaniu – dla nas pracujących przy kampanii było to bardzo ważne doświadczenie i cieszymy się, że wywołało dyskusję także w środowisku marketingowców kultury.

Trzy wydarzenia z 2018 roku najmocniej wpływające na marketing w branży kultury i sztuki

  1. Konferencja „Marketing w Kulturze”, Gdańsk
  2. Teledysk Beyonce i Jay-Z nakręcony w Luwrze.
  3. Ukazanie się artykułu poświęconego autorkom Instagramu MNW „Poznajcie dwie młode damy, które stoją za "heheszkami" na Instagramie Muzeum Narodowego w Warszawie.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2019 roku

  1. Publiczność muzeów w kontekście opublikowanych już badań i segmentacji, na ile Muzea będą potrafiły wykorzystać potencjał badań w odniesieniu do swoich praktyk w budowania relacji z widzami.
  2. Zagospodarowanie przez muzea czasu widzów w kontekście „niehandlowych niedziel”.
  3. W obliczu zmian kadry zarządzającej w kilku instytucjach muzealnych – wzmocnienie (formowanie) pozycji działów marketingu w instytucjach muzealnych – dostrzegania wagi ich doświadczenia, wkładu w budowanie relacji z otoczeniem zewnętrznym instytucji.

Nowości i trendy w 2019 roku

  1. Augmented Reality/Rozszerzona rzeczywistość.
  2. Rozszerzanie oferty przewodników/audio guideów o język ukraiński, basic English.
  3. Instagram – nadal dla instytucji kultury jest tematem otwartym, w którym może się jeszcze sporo zadziać.

Marta Bańka i Monika Serafin
Z Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku, współorganizatorki konferencji Marketing w Kulturze. Komunikacja – trendy – praktyka.

Trzy najciekawsze akcje

  1. Bez wątpienia wyróżnić należy: kampanię wydawnictwa Karakter, która przekornie opowiadała, np. o otwarciu nowych księgarni „Najwyżej splajtujemy”. Odważne, poruszyło serca i internet.
  2. Kolejna odważna i szeroka kampania to cykl wideo Muzeum Narodowego w Poznaniu – „Muzeum? Żebyś wiedział!”, która bazowała na łamaniu muzealnych stereotypów. Instytucja robi to nadal, w programie merytorycznym, wprowadzając do swojej oferty np. Medytacje w muzeum, spotkania służące się skupieniu nad jednym dziełem.
  3. Mieszkając w Gdańsku, na pewno nie można było nie zauważyć złotej kampanii Muzeum Narodowego, która promuje dzieło Hansa Memlinga „Sąd Ostateczny”. Odpowiedzialne za kampanię Tofu Studio zdobyło za koncept i realizację kilka, międzynarodowych nagród, min. Josep Binder Award 2018.

Trzy wydarzenia z 2018 roku najmocniej wpływające na marketing w branży kultury i sztuki

  1. Uwaga, autopromocja: Konferencja Marketing w Kulturze 2018, którą organizuje Instytut Kultury Miejskiej.
  2. Cannes Lions dla Muzeum Narodowego w Poznaniu za kampanię reklamową „Muzeum? Żebyś wiedział!”.
  3. Zrobiona z dużym dystansem i przymrużeniem oka akcja promująca płytę Dawida Podsiadło „Małomiasteczkowy”.
  4. Wykorzystanie dzieł sztuki w popkulturze – np. w teledysku Katarzyny Nosowskiej „Nagasaki”, który. kręcony był w Muzeum Narodowym w Warszawie.  

Trzy najważniejsze wyzwania w 2019 roku

Wyzwanie w kulturze jest najczęściej jedno: budżet. Mierzymy się z tym na poziomie działań merytorycznych na w działaniach marketingowych i komunikacyjnych. Z tym wyzwaniem trudno się zmierzyć, ramy są nam często nadane z góry przez organizatorów instytucji, czy np. budżety konkursów grantowych w przypadku NGO. Wyzwania na 2019 rok będą podobne do tych, z którymi mierzymy się cały czas: trafianie z ofertą do odbiorców, dostępność wydarzeń dla różnych grup wiekowych i językowych (np. w Gdańsku coraz bardziej zwracamy uwagę na to, by dbać o tłumaczenie na j.angielski czy ukraiński).

Nowości i trendy w 2019 roku

  1. Mikropłatności – będziemy płacić mikropłatnościami, żeby obejrzeć spektakl czy film na platformie VOD.
  2. Łączenie merytorycznego, ciekawego contentu z inteligentnym dowcipem, komentowaniem aktualnych wydarzeń. Idealnym przykładem jest tu profil na Instagramie Muzeum Narodowego w Warszawie, które prowadzą Aleksandra Długołęcka i Anna Szałas.
  3. Zmieniają się same miejsca kultury: coraz więcej jest prywatnych inicjatyw kulturalnych, które proponują fantastyczny program czy coworkingi dla artystów. I będzie ich coraz więcej.

Patrycja Pawlik
Manager ds. PR i komunikacji marketingowej Teatru Kamienica. 

Trzy najciekawsze akcje

Rok 2018 w Polsce obfitował w wiele ciekawych kampanii oraz akcji marketingowych – również w branży kultury i sztuki. Gdybym miała wybrać trzy najciekawsze to na pierwszym miejscu z pewnością znalazłaby się:

  1. „Złota kampania” promująca „Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga, przygotowana na zlecenie Muzeum Narodowego w Gdańsku. Piękne plakaty, kampania outdoorowa ze złotą kulą z zlokalizowaną w najbardziej rozpoznawalnych miejscach Gdańska, czy złoty tramwaj jeżdżący po ulicach miasta wzbudziły wiele emocji, skłoniły do dyskusji – i wreszcie – zainteresowały wybitnym, gdańskim dziełem sztuki.
  2. Na uwagę zasługuje również promocja płyty Dawida Podsiadło. Angażujący mural w centrum Warszawy, billboardy, a w fundamentach kampanii bardzo spójna kreacja. Serca fanów – i nie tylko – artysta skradł samodzielnie sprzedając płyty w oldschoolowym kiosku przed Pałacem Kultury i Nauki. Brawo za dystans i konsekwencję w kreowaniu wizerunku!
  3. Świetnie wypadła również promocja serialu „Rojst” platformy Showmax. Już sama współpraca z Moniką Brodką, której owocem była autorska wersja piosenki „Wszystko czego dziś chcę” okazała się strzałem w dziesiątkę. Teledysk zawładnął siecią, a sam utwór listami przebojów.

Trzy wydarzenia z 2018 roku najmocniej wpływające na marketing w branży kultury i sztuki

  1. Wydarzeniem numer jeden było oczywiście wprowadzenie RODO. Nowe zasady przetwarzania danych osobowych stały się rewolucją z którą zmierzyć musiał się każdy marketingowiec.
  2. Kolejnym istotnym momentem było wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę. Zakaz nad którym wielu ubolewa, otworzył jednak wiele możliwości na działania z zakresu popularyzacji kultury i sztuki.
  3. Nie bez znaczenia dla branży był również rozwój influencer marketingu. Ten ogromny potencjał dostrzegły z pewnością instytucje kultury, które angażując popularnych artystów, przyjmują ich z całym dobrodziejstwem followersów i zasięgów.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2019 roku

  1. Rok 2019 będzie ważny pod kątem sponsoringu. „Mecenas kultury” – brzmi dumnie, ale potrzeba dużej świadomości biznesowej by w gąszczu serduszek i śmiesznych filmików dostrzec wartość prawdziwej sztuki i w nią zainwestować.
  2. Ponadto, branża wciąż będzie musiała mierzyć się z oczekiwaniami odbiorców, które są coraz większe. Świat ciągle się zmienia, tym samym zmieniają się nasi klienci. Nie wystarczy już jedynie dotrzymywać im kroku – czas ich wyprzedzać, a to wymaga świetnego przygotowania i nienagannej kondycji.
  3. Wyzwaniem będzie też to z czym zmaga się obecnie każdy – aby wyróżnić się w gęstym, wręcz zatłoczonym rynku.

Komentarze

Polecane

Dzięki, link został przesłany

Zamknij

Serdeńko!
Lubisz już nasz fanpage?

Wystarczy kliknąć:

zobacz nasz fanpage >> Zamknij

Niech zapisze się
do newslettera!

Zostaw e-mail
i powolutku strzałeczka na guziczek!

Zamknij