TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

TikTok Ad Awards 2025

Ostatni dzwonek na zgłoszenia do konkursu TikTok Ad Awards CE 2025! Termin upływa 24 września br.

Zgłoś kampanię

Marketing w branży kultury i sztuki na przełomie 2018/2019

Marketing w branży kultury i sztuki na przełomie 2018/2019
Jakie wydarzenia w 2018 roku najbardziej wpłynęły na marketing w branży kultury i sztuki? Z jakimi problemami i zagadnieniami będzie się ona mierzyć w 2019 roku oraz jakie technologie i trendy będą miały istotny wpływ na marketing w tej branży w Polsce w 2019 roku?
O autorze
4 min czytania 2019-01-17

>>> Czego życzysz branży marketingowej na 2019 rok?
>>> Marki na przełomie 2018/2019: eurobank, Lidl, Avon, OLX, Semilac, Bank BGŻ BNP Paribas, LOT, Credit Agricole, Grupa Domodi, SEATŠKODA, ANSWEAR, PiątnicaBlaBlaCar, NeoNail
>>> Marketing w branży sportowej na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży marek luksusowych na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży modowej na przełomie 2018/2019
>>> Marketing w branży gastronomicznej na przełomie 2018/2019
>>> Strategia na przełomie 2018/2019
>>> Content marketing na przełomie 2018/2019
>>> PR na przełomie 2018/2019
>>> Social media na przełomie 2018/2019
>>> Web design/UX na przełomie 2018/2019
>>> Eventy na przełomie 2018/2019
>>> Wideo marketing na przełomie 2018/2019
>>> E-commerce na przełomie 2018/2019
>>> SEM/SEO na przełomie 2018/2019
>>> Influencer marketing na przełomie 2018/2019
>>> Mobile marketing na przełomie 2018/2019

Marketing w branży kultury i sztuki na przełomie 2018/2019 podsumowują: Alicja Hafke, specjalista ds. marketingu w Muzeum Narodowym w Poznaniu, Marta Bańka, kierownik Działu Komunikacji w Instytucie Kultury Miejskiej w Gdańsku, Monika Serafin Szymczak, główna specjalistka ds. komunikacji w Instytucie Kultury Miejskiej w Gdańsku, oraz Patrycja Pawlik, manager ds. PR i komunikacji marketingowej Teatru Kamienica. 

Alicja Hafke
Specjalista ds. marketingu w Muzeum Narodowym w Poznaniu.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Trzy najciekawsze akcje

  1. „Rzeczy warszawskie” – Kampania Muzeum Warszawy
  2. Kampania/spot wokół „Sądu ostatecznego” Hansa Memlinga, Muzeum Narodowe w Gdańsku
  3. „Muzeum? Żebyś wiedział!” – kampania Muzeum Narodowego w Poznaniu – dla nas pracujących przy kampanii było to bardzo ważne doświadczenie i cieszymy się, że wywołało dyskusję także w środowisku marketingowców kultury.

Trzy wydarzenia z 2018 roku najmocniej wpływające na marketing w branży kultury i sztuki

  1. Konferencja „Marketing w Kulturze”, Gdańsk
  2. Teledysk Beyonce i Jay-Z nakręcony w Luwrze.
  3. Ukazanie się artykułu poświęconego autorkom Instagramu MNW „Poznajcie dwie młode damy, które stoją za „heheszkami” na Instagramie Muzeum Narodowego w Warszawie.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2019 roku

  1. Publiczność muzeów w kontekście opublikowanych już badań i segmentacji, na ile Muzea będą potrafiły wykorzystać potencjał badań w odniesieniu do swoich praktyk w budowania relacji z widzami.
  2. Zagospodarowanie przez muzea czasu widzów w kontekście „niehandlowych niedziel”.
  3. W obliczu zmian kadry zarządzającej w kilku instytucjach muzealnych – wzmocnienie (formowanie) pozycji działów marketingu w instytucjach muzealnych – dostrzegania wagi ich doświadczenia, wkładu w budowanie relacji z otoczeniem zewnętrznym instytucji.

Nowości i trendy w 2019 roku

  1. Augmented Reality/Rozszerzona rzeczywistość.
  2. Rozszerzanie oferty przewodników/audio guideów o język ukraiński, basic English.
  3. Instagram – nadal dla instytucji kultury jest tematem otwartym, w którym może się jeszcze sporo zadziać.

Marta Bańka i Monika Serafin
Z Instytutu Kultury Miejskiej w Gdańsku, współorganizatorki konferencji Marketing w Kulturze. Komunikacja – trendy – praktyka.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Trzy najciekawsze akcje

  1. Bez wątpienia wyróżnić należy: kampanię wydawnictwa Karakter, która przekornie opowiadała, np. o otwarciu nowych księgarni „Najwyżej splajtujemy”. Odważne, poruszyło serca i internet.
  2. Kolejna odważna i szeroka kampania to cykl wideo Muzeum Narodowego w Poznaniu – „Muzeum? Żebyś wiedział!”, która bazowała na łamaniu muzealnych stereotypów. Instytucja robi to nadal, w programie merytorycznym, wprowadzając do swojej oferty np. Medytacje w muzeum, spotkania służące się skupieniu nad jednym dziełem.
  3. Mieszkając w Gdańsku, na pewno nie można było nie zauważyć złotej kampanii Muzeum Narodowego, która promuje dzieło Hansa Memlinga „Sąd Ostateczny”. Odpowiedzialne za kampanię Tofu Studio zdobyło za koncept i realizację kilka, międzynarodowych nagród, min. Josep Binder Award 2018.

Trzy wydarzenia z 2018 roku najmocniej wpływające na marketing w branży kultury i sztuki

  1. Uwaga, autopromocja: Konferencja Marketing w Kulturze 2018, którą organizuje Instytut Kultury Miejskiej.
  2. Cannes Lions dla Muzeum Narodowego w Poznaniu za kampanię reklamową „Muzeum? Żebyś wiedział!”.
  3. Zrobiona z dużym dystansem i przymrużeniem oka akcja promująca płytę Dawida Podsiadło „Małomiasteczkowy”.
  4. Wykorzystanie dzieł sztuki w popkulturze – np. w teledysku Katarzyny Nosowskiej „Nagasaki”, który. kręcony był w Muzeum Narodowym w Warszawie.  

Trzy najważniejsze wyzwania w 2019 roku

Wyzwanie w kulturze jest najczęściej jedno: budżet. Mierzymy się z tym na poziomie działań merytorycznych na w działaniach marketingowych i komunikacyjnych. Z tym wyzwaniem trudno się zmierzyć, ramy są nam często nadane z góry przez organizatorów instytucji, czy np. budżety konkursów grantowych w przypadku NGO. Wyzwania na 2019 rok będą podobne do tych, z którymi mierzymy się cały czas: trafianie z ofertą do odbiorców, dostępność wydarzeń dla różnych grup wiekowych i językowych (np. w Gdańsku coraz bardziej zwracamy uwagę na to, by dbać o tłumaczenie na j.angielski czy ukraiński).

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Nowości i trendy w 2019 roku

  1. Mikropłatności – będziemy płacić mikropłatnościami, żeby obejrzeć spektakl czy film na platformie VOD.
  2. Łączenie merytorycznego, ciekawego contentu z inteligentnym dowcipem, komentowaniem aktualnych wydarzeń. Idealnym przykładem jest tu profil na Instagramie Muzeum Narodowego w Warszawie, które prowadzą Aleksandra Długołęcka i Anna Szałas.
  3. Zmieniają się same miejsca kultury: coraz więcej jest prywatnych inicjatyw kulturalnych, które proponują fantastyczny program czy coworkingi dla artystów. I będzie ich coraz więcej.

Patrycja Pawlik
Manager ds. PR i komunikacji marketingowej Teatru Kamienica. 

Trzy najciekawsze akcje

Rok 2018 w Polsce obfitował w wiele ciekawych kampanii oraz akcji marketingowych – również w branży kultury i sztuki. Gdybym miała wybrać trzy najciekawsze to na pierwszym miejscu z pewnością znalazłaby się:

  1. „Złota kampania” promująca „Sąd Ostateczny” Hansa Memlinga, przygotowana na zlecenie Muzeum Narodowego w Gdańsku. Piękne plakaty, kampania outdoorowa ze złotą kulą z zlokalizowaną w najbardziej rozpoznawalnych miejscach Gdańska, czy złoty tramwaj jeżdżący po ulicach miasta wzbudziły wiele emocji, skłoniły do dyskusji – i wreszcie – zainteresowały wybitnym, gdańskim dziełem sztuki.
  2. Na uwagę zasługuje również promocja płyty Dawida Podsiadło. Angażujący mural w centrum Warszawy, billboardy, a w fundamentach kampanii bardzo spójna kreacja. Serca fanów – i nie tylko – artysta skradł samodzielnie sprzedając płyty w oldschoolowym kiosku przed Pałacem Kultury i Nauki. Brawo za dystans i konsekwencję w kreowaniu wizerunku!
  3. Świetnie wypadła również promocja serialu „Rojst” platformy Showmax. Już sama współpraca z Moniką Brodką, której owocem była autorska wersja piosenki „Wszystko czego dziś chcę” okazała się strzałem w dziesiątkę. Teledysk zawładnął siecią, a sam utwór listami przebojów.

Trzy wydarzenia z 2018 roku najmocniej wpływające na marketing w branży kultury i sztuki

  1. Wydarzeniem numer jeden było oczywiście wprowadzenie RODO. Nowe zasady przetwarzania danych osobowych stały się rewolucją z którą zmierzyć musiał się każdy marketingowiec.
  2. Kolejnym istotnym momentem było wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę. Zakaz nad którym wielu ubolewa, otworzył jednak wiele możliwości na działania z zakresu popularyzacji kultury i sztuki.
  3. Nie bez znaczenia dla branży był również rozwój influencer marketingu. Ten ogromny potencjał dostrzegły z pewnością instytucje kultury, które angażując popularnych artystów, przyjmują ich z całym dobrodziejstwem followersów i zasięgów.

Trzy najważniejsze wyzwania w 2019 roku

  1. Rok 2019 będzie ważny pod kątem sponsoringu. „Mecenas kultury” – brzmi dumnie, ale potrzeba dużej świadomości biznesowej by w gąszczu serduszek i śmiesznych filmików dostrzec wartość prawdziwej sztuki i w nią zainwestować.
  2. Ponadto, branża wciąż będzie musiała mierzyć się z oczekiwaniami odbiorców, które są coraz większe. Świat ciągle się zmienia, tym samym zmieniają się nasi klienci. Nie wystarczy już jedynie dotrzymywać im kroku – czas ich wyprzedzać, a to wymaga świetnego przygotowania i nienagannej kondycji.
  3. Wyzwaniem będzie też to z czym zmaga się obecnie każdy – aby wyróżnić się w gęstym, wręcz zatłoczonym rynku.