#1 Iceland: Rang-tan
Reklama sieci Iceland „Rang-tan”, przedstawiająca skutki wycinania lasów palmowych, została zakazana w telewizji. Marka więc postanowiła zamieścić spot na YouTubie. Teraz ma on ponad 5 mln wyświetleń.
#2 Nike: Sesja zdjęciowa strojów piłkarskiej reprezentacji Polski
W marcu 2018 roku firma Nike stworzyła kolekcję koszulek piłkarskich reprezentacji Polski na Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej 2018. Duże poruszenie w mediach społecznościowych wywołał sposób zaprezentowania nowych strojów przez markę – Nike wykonała sesję zdjęciową, która w pewien sposób uderza w Polaków i stereotypy dotyczące naszego kraju.
Zobacz również
#3 Fundacja Cybersmile i Chessie King: #TrollingIsUgly
Fundacja Cybersmile stworzyła wraz z Chessie King (instagramerką, która bardzo mocno działa na rzecz samoakceptacji) kampanię, która demonstruje niszczący wpływ negatywnych komentarzy. Akcja zaczęła się od zwykłego postu na profilu Chessie, gdzie ta mówiła o pewności siebie.
#4 Aviva: Wiem, czym oddycham
Konkurs na czujniki jakości powietrza, billboard pochłaniający smog w Warszawie, bieg w maskach AirRun w Krakowie i wsparcie dla spirometrycznych badań płuc w całej Polsce – to główne elementy drugiej odsłony kampanii „Wiem, czym oddycham” Avivy.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Słuchaj podcastu NowyMarketing
#5 Royal wedding w mediach społecznościowych
Kiedy cały świat obserwował z zapartym tchem zaślubiny księcia Harry’ego i Meghan Markle, marki zgrabnie nawiązywały do tego wielkiego, wartego 32 miliony funtów wydarzenia. Okazjonalne kreacje przygotowały m.in. IKEA, Green Caffè Nero, Żywiec, Semilac czy Brief – co znosi psychika grafika.
#6 Fenplast: Metal Proof
Pomieszczenie z łóżeczkami, w których śpią niemowlęta – taki niecodzienny widok czekał tuż pod sceną na uczestników tegorocznej edycji festiwalu Heavy Montreal 2018. W ten sposób kanadyjska firma Fenplast udowodniła, że produkowane przez nią okna naprawdę są dźwiękoszczelne.
#7 Polska lodziarnia wśród 20 najlepszych w Europie
Czytelnicy brytyjskiego dziennika The Guardian wytypowali listę najlepszych lodów, jakie można zjeść na europejskich szlakach. Obok lodziarni z Paryża, Berlina, Kopenhagi i Rzymu znalazł się także punkt z Wrocławia.
#8 Domino’s Pizza: Darmowa pizza przez sto lat za tatuaż
Wytatuowanie logo Domino’s Pizza w zamian za sto sztuk pizzy rocznie? Taką akcję zorganizował rosyjski oddział pizzeri. Wydawać by się mogło, że mało kto zdecyduje się na tak radykalny krok udokumentowania swojej miłości do włoskiej potrawy i marki, lecz zaledwie w ciągu kilku dni od rozpoczęcia akcji, sieć została zbombardowana zdjęciami klientów z niecodziennym tatuażem.
#9 10 dowodów: Seksistowska świnia atakuje kobietę
10 sierpnia 2018 roku na fanpage’u 10 dowodów pojawiły się plakaty oraz spoty z udziałem Jacka Braciaka. W filmikach aktor wystąpił w roli seksistowskiej świni pokazującej przemoc psychiczną wobec kobiet. Z kolei 21 sierpnia poznaliśmy szczegóły kampanii społecznej, zatytułowanej „Alkohol kobiety traktuje gorzej” z udziałem aktora Jacka Braciaka i Anny Dereszowskiej oraz 10 dowodów na to, że alkohol traktuje kobiety gorzej.
#10 The Order of Yoni: Piwo na bazie bakterii z waginy
28 lipca 2018 roku odbyła się premiera piwa The Order of Yoni – jak twierdzi producent – pierwszego w historii i jedynego na świecie wytrawnego piwa szampańskiego warzonego na bazie bakterii z… wagin dwóch modelek.
#11 Aktorka Gry o Tron w specjalnej sesji do zdjęć stockowych
Emilia Clarke, znana jako Daenerys Targaryen z serialu Gra o Tron, dostała zaproszenie od magazynu Vanity Fair, by wziąć udziału specjalnej sesji, w której powstały fotografie stylizowane na zdjęcia stockowe.
#12 Banki Żywności: Kupuj samotne banany
Banki Żywności zwracają uwagę na problem marnowania żywności, zwłaszcza tej samotnej czy nieidealnej. W 2018 roku w mediach społecznościowych popularność zyskiwała akcja, której bohaterem są samotne banany.
#13 Barbie z okazji Dnia Kobiet
Z okazji światowego dnia kobiet w 2018 roku, producent Barbie wpuścił do sprzedaży nowe lalki z linii „Shero” inspirowane prawdziwymi, a do tego godnymi naśladowania i pełnymi zaangażowania kobietami. Wśród nich znajdziemy te przypominające nam Fridę Kahlo, Emmę Rossum, Misty Copeland i Martynę Wojciechowską.
#14 IKEA: Pee Ad
IKEA w 2018 roku zachęcała Panie do siusiania na gazetę. Zastanawiacie się dlaczego? Jeśli kobieta była w ciąży, nasikanie na specjalne miejsce w reklamie, ujawniało specjalną zniżkę na łóżeczka dziecięce.
#15 Odwrócone role z seksistowskich reklam z lat 40., 50. i 60
Nie jest tajemnicą fakt, że reklamodawcy z lat 40., 50. i 60. widzieli kobiety jako idealne gospodynie domowe, które pół życia spędzają w kuchni, chętnie przyjmowałyby klapsy, gdyby odważyły się kupić nieświeżą kawę i przynosiłyby śniadanie na kolanach mężowi. W 2018 roku fotograf Eli Rezkallah odwrócił role w seksistowskich reklamach z lat 40., 50. i 60.
#16 Eksperyment Payless
Ile prawdy jest w tym, że to, co jest droższe jest automatycznie lepsze? Sprawdził to sklep obuwniczy Payless, który w ramach eksperymentu przeobraził się w luksusowy butik.
#17 Kapcie przeciwbólowe LEGO
Zdarzyło się to każdemu, przynajmniej raz. Nadepnięcie bosą stopą na klocek Lego sprawdza, jak wielka jest Twoja granica bólu. Wielu uzna to za efekt uboczny zabawy, ale problem jest na tyle poważny, że firma Brand Station postanowiła, we współpracy z LEGO, wypuścić na rynek specjalne kapcie.
#18 Nike: Legginsy Pro-Chiller
Konwencje reklam marki Nike są proste – aktywność, sport, motywacja, pot, łzy i mnóstwo endorfin, więc zestawiono je z obrazem bohaterki, która w nowych legginsach wyleguje się na kanapie z laptopem, pizzą i robiącej maseczki. Legginsy Nike Pro-Chiller są nowym wyposażeniem, który musi znaleźć się w kobiecej szafie. Stworzone zostały do wylegiwania się na kanapie.
#19 Interaktywne lustro w salonie Nike w Galerii Wroclavia
Już teraz nie trzeba wychodzić kilka razy z przymierzalni po inny rozmiar ubrania czy pasujący dodatek. W salonie Nike w Galerii Wroclavia możemy znaleźć interaktywne lustro, które pozwala wchodzić w interakcje z klientami.
#20 Marks & Spencer: Kolekcja dla niepełnosprawnych dzieci
W 2018 roku Marks & Spencer wypuścił kolekcję odzieży zaprojektowaną dla niepełnosprawnych dzieci. Ubrania posiadały dodatkowe udogodnienia ułatwiające jej zakładanie i ściąganie, tak aby odpowiadała na potrzeby dzieci poruszających się o kulach, wózku inwalidzkim czy też dzieci z porażeniem mózgowym.
#21 Adar: HEJT
„Kierowcą tira nie zostajesz jak masz skończoną astronomię na UJ-ocie”, „Czy ktoś o zdrowych zmysłach idzie na kierowcę? Kto zostaje kierowcą?”, „praca dla przygłupów”– firma spedycyjna Adar zwraca uwagę na falę krytyki i hejtu, jaka dotyka kierowców tirów oraz ich rodziny.
#22 G2A Marketplace: Dyrektor Internetów i Janusz Tracz non-bullshit marketingu
Nudne, suche ogłoszenia o pracę powoli przechodzą do lamusa, czego przykładem jest akcja rekrutacyjna G2A Marketplace, w ramach której poszukiwany jest „Dyrektor Internetów i Janusz Tracz non-bullshit marketingu”.
#23 IKEA: Rekin
Rekin jadący samochodem, trzymający w ręku piwo lub czytający gazetę – w 2018 roku pluszak IKEA podbił serca internautów i media społecznościowe.
#24 IKEA z akcjami dopasowanymi do poszczególnych regionów
W Madrycie animowany plan sklepu ze wskazówkami dla klientów, w Indiach dostawy elektrorikszami, w Polsce pytony, basen dla łososi i wybieg dla reniferów – IKEA od zawsze stara się dostosowywać swoją ofertę i komunikację do kraju, w którym je sprzedaje.
#25 Taśtaj klunkry obok. Tej! 9 przykładów gwary i dialektu w reklamie
„Fertig na szpil”, „ból wyciepany na hasiok”, „Taśtaj klunkry obok. Tej!”, „Pofyrlane owoce”, „Ach, tyn klang” – marketerzy starają się coraz mocniej personalizować przekazy reklamowe. Coraz więcej marek rezygnuje z jednolitej komunikacji na rzecz segmentacji geograficznej.
#26 Be The 1!: Cristiano Ronaldo
Cristiano Ronaldo został ambasadorem Regionalnego Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Białymstoku. W ramach kampanii Be The 1 inspiruje i motywuje do oddawania krwi.
#27 Martin Stankiewicz: Facet vs IKEA
Wciągająca historia podtrzymana w zabawnej narracji, z elementem brandingu – 15-minutowy film Martina Stankiewicza, stworzony w ramach współpracy z IKEĄ, robi furorę w sieci, o czym świadczy ponad 2 mln wyświetleń.
#28 Muzeum Narodowe w Poznaniu: Muzeum? Żebyś wiedział!
Muzea nie są dostępne tylko dla wtajemniczonych, to otwierająca się na społeczeństwo przestrzeń, w której każdy może znaleźć coś dla siebie. To miejsce spotkań ze sztuką i innymi ludźmi. Muzeum Narodowe w Poznaniu stworzyło kampanię, którą docenili Internauci.
#29 Campari: Aperol-ivery
Aby pomóc uroczyście świętować przypadający 13 sierpnia dzień prosecco, marka Aperol przygotowała akcję Aperol-ivery, dzięki której można było zamówić dostawę 2 darmowych kieliszków Spritza pod same drzwi.
#30 Spotify: Adoptify
Adopcja psa jest trudną decyzją, bo jak dopasować zwierze, kiedy tak naprawdę nic o nim nie wiemy, a wyboru dokonujemy poprzez rasowe preferencje i urzekające pyszczki zwierząt. Spotify połączyło siły z niemieckim schroniskiem i agencją Silverplan, wpadając na świetny pomysł, w którym właściciele psów szukają idealnego zwierzaka na podstawie gustu muzycznego.
#31 Wydawnictwo W.A.B. oferuje pracę marzeń – szuka testera kryminałów i thrillerów
Z okazji premiery powieści „Lissy” Luki D’Andrei (autora bestsellerowej „Istoty zła”) na polskim rynku pojawia się wyjątkowa akcja. Wydawnictwo W.A.B. poszukiwało testera kryminałów i thrillerów. Do jego zadań należało m.in. lektura jednego thrillera lub kryminału dziennie.
#32 Burger King: Chick Tax
Burger King znany jest z wykorzystywania eksperymentów społecznych w swoich kampaniach reklamowych. Niejednokrotnie już prowokował, wywołując ważny dialog społeczny. Tym razem, marka zaproponowała swoim klientkom wyższą cenę za produkt, tylko dlatego, że był… w różowym opakowaniu.
#33 KFC parodiuje Neymara
KFC w swojej reklamie w jawny sposób nawiązuje do zachowania zawodnika reprezentacji Brazylii, Neymara, który znany jest ze swojej aktorskiej gry i tego, że lubi wyolbrzymiać sytuacje na boisku.
#34 BUZZfeed: Szczepić, czy nie szczepić
By uzmysłowić ludziom jak wyglądały dawne choroby, które zostały wyeliminowane dzięki szczepionkom, portal BUZZfeed postanowił przygotować video, w którym grupa makijażystów i aktorka odtworzyli zmiany skórne, które powstają w wyniki odry, dżumy czy cholery.
#35 Libresse: Viva La Vulva
Kampania marki Libresse Viva La Vulva walczy z mitami i stereotypami na temat waginy. Celem akcji jest sprawienie, by kobiety były dumne z tego, co mają i nie czuły żadnego wstydu mówiąc o swojej waginie.
#36 IKEA: GRATULERA
Z okazji 75 urodzin IKEA przygotowała kolekcję GRATULERA, która składa się z wybranych najbardziej cenionych i lubianych produktów z ostatnich sześciu dekad. W ten sposób marka pragnie podziękować swoim klientom.
#37 x-kom a na Pornhubie
24 października polski sklep internetowy x-kom wystartował ze specjalną kampanią w serwisie Pornhub. Działania miały na celu walkę z dyskryminacją osób leworęcznych.
#38 ViperPrint: #drukobietnic
2000+ na drugą żonę, kosmodrom na Miejskiej, zmniejszenie ceny za alkohol – we wrześniu 208 roku na słupach ogłoszeniowych w Warszawie pojawiły się plakaty wyborcze z obietnicami bez pokrycia składanymi przez Janusza Nosacza, Mirosława Pierdasa i Wacława Boskiego.
#39 Netflix i Marsz Równości w Poznaniu
Netflix został partnerem Marszu Równości i Poznań Pride Week. Na jednej z kamienic w centrum miasta powstał tęczowy mural z bohaterką serialu „Orange Is the New Black”.
#40 Dawid Podsiadło promuje nową płytę zielonym kioskiem
W październiku 2018 roku przed Pałacem Kultury i Nauki w Warszawie pojawił się zielony kiosk z hasłami „Muzyka, prasa, bilety, Podsiadło”. Stoisko było częścią promocji nowej płyty Dawida Podsiadło.
#41 KFC i krytyczny komentarz
Przepis na promocję według KFC? Wykorzystać krytyczny komentarz na temat danej potrawy, by zapowiedzieć wprowadzenie do oferty jej nowej, ulepszonej wersji.
#42 MINI: Shortcut Billboards
Marka MINI wpadła na doskonałą promocję swojej nowej funkcjonalności RTTI, czyli systemu, który ma za zadanie nawigować kierowcę najszybszą z możliwych tras, przy jednoczesnym śledzeniu analizy informacji ruchu drogowego w czasie rzeczywistym. W ramach promocji marka w ruchliwych miejscach Berlina rozmieściła billboardy, które pełnią rolę niestandardowych dróg na skróty.
#43 Meble IKEA wyglądające jak czekolada
IKEA kolejny raz pokazuje, że na marketingu zna się wyśmienicie. Tym razem marka postanowiła poruszyć kubki smakowe swoich klientów, prezentując meble w taki sposób, by kojarzyły się z tabliczkami czekolady.
#44 Carlsberg: Snap Pack
We wrześniu 2018 roku Grupa Carlsberg wprowadziła rozwiązanie Snap Pack, które zastąpi folię używaną do owijania wielopaków piwa. Pomysł marki zwyciężył w kategorii Best CSR/Sustainability Initiative w tegorocznej edycji konkursu World Beverage Innovation Awards.
#45 IKEA: Przyda się
W Czarny Piątek, kiedy większość zakupów jest spontaniczna i impulsywna, IKEA chce zwrócić uwagę na ilość oraz wartość posiadanych przez nas już przedmiotów. W tym celu marka stworzyła kolekcję „Przyda się”, która przypomina o rzeczach odłożonych i zapomnianych, bo może „kiedyś się przydadzą”.
#46 Harry Potter i Dior
Harry Potter w designerskim fraku, Minerwa McGonagall w t-shircie z napisem „We should all be feminists” – na profilu Gryffindior na Instagramie cały Hogwart chodzi w ubraniach od Diora.
#47 IKEA : Bully A Plant
Aby uwydatnić negatywne skutki słownej przemocy, IKEA poprosiła dzieci o wyśmiewanie roślin w celu przeprowadzenia eksperymentu. Do akcji zaangażowało dwie, niemal identyczne, rośliny doniczkowe, które zostały umieszczone w szkole i otrzymały taką samą ilość wody, nawozów i światła słonecznego przez 30 dni, a uczniów zachęcano do obrażania jednej z roślin, druga zaś dostawała mnóstwo komplementów. Po 30 dniach dzieciaki mogły zauważyć niszczącą i budującą siłę słów.
#48 Xiaomi zaadoptował nosacza sundajskiego
Nosacz sundajski znany z memów o „polskich Januszach” został zaadoptowany przez polski oddział Xiaomi. Z pozoru to działanie podszyte humorem, lecz w efekcie może pomóc zagrożonemu gatunkowi.
#49 Carrefour i Cicha Godzina
Carrefour rozważa wprowadzenie w swoich marketach tzw. „Cichą godzinę”, czyli określoną porę, podczas której ograniczone zostaną agresywne bodźce sensoryczne, tak aby osoby z autyzmem mogły czuć się bezpieczniej w sklepie.
#50 Poznań: Bio Family
Bio Family w Poznaniu to bezobsługowy i całodobowy supermarket. Wdrożenie usługi Open 24/7 umożliwia klientom robienie codziennych zakupów przez 365 dni w roku – w nocy, każde święto i wszystkie niedziele wolne od handlu.